Foreldremøte 8.september 2014 8.trinn Flatåsen skole
Stryringsdokumenter Opplæringsloven Kunnskapsløftet Virksomhetsplan Årsplaner Periodeplaner Rutiner /regler
Virksomhetsplan Visjon: Flatåsen skole- en skole med rom for alle og blikk for den enkelte
Plattform Alle skal oppleve å være verdifulle Alle skal føle at deres evner og anlegg har betydning for fellesskapet og mangfoldet Alle skal, ut fra egne forutsetninger, gies muligheter til å få en faglig og sosial ballast for å møte utfordringer i livet Alle skal få delta på ulike læringsarenaer i samspill
Prosjekter SKU- skolebasert utvikling i regi av Utdanningsdirektoratet Økt lærertetthet på ungdomstrinnet Mascil Vektorprogrammet Prosjekter
Vurdering Underveisvurdering Sluttvurdering Kriteriebasert, målrelatert Egenvurdering Sluttvurdering
Varsling §3-7 - Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter. Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering eller standpunkt får karakteren NG eller LG i orden eller åtferd
Fritak for vurdering med karakter Kan gis dersom - Eleven har individuell opplæringsplan og enkeltvedtaket omfatter denne retten - Minoritetsspråklige elever som har særskilt språkopplæring kan fritas fra vurdering med karakter i norsk sidemål
Hvorfor er skole viktig ? En arena for alle Et sted for mestring Et sted å sette seg mål Et sted å legge grunnlaget for resten av livet
Foreldre Foreldre har sendt til skolen de beste barna de har Foreldre er en ressurs Forskning viser at foreldre som er engasjert i skolen får engasjerte barn Foreldres omtale av skole og lærer er viktig
Nettbruk og forskning Tidsbruk Fare for nettmobbing Omstrukturering av hjernen
Fravær * Alt fravær fra og med 8.trinn føres på vitnemålet For alle skoleåret på ungdomstrinnet kan inntil 10 dager med dokumentert fravær fjernes. Som fravær regnes permisjoner og fravær med legeattest, regnet fra 4.dags fravær. Elever med dokumentert kronisk sykdom kan få fjernet fravær fra dag 1 Enkelttimer kan ikke konverteres til dager Dette skjer bare dersom foresatte setter fram krav om det.
Videregående opplæring og arbeidsliv
Frafall i videregående opplæring 30% har ikke gjennomført vgo etter 5 år STFK – Tilstandsrapporten 22% som ikke fullfører videregående opplæring har behov for støtte fra NAV ved 25-års alder. Ung-Hunt Mange og sammensatte årsaker
Utdanningsvalg Kompetansemål etter 10.trinn (se udir.) Nasjonal læreplan ligger til grunn for lokal læreplan på Flatåsen Opplæring i valgstrategier (framgangsmåte for å gjøre et valg) Ferdigheter i å kunne samle , analysere, og anvende informasjon om utdanning, jobbmuligheter, og seg selv Ferdigheter i å håndtere overgangsfaser i livet Ferdigheter i å ta valg
8.trinn Kartlegging av lokalt arbeidsliv Jobbskygging – samarbeid med UE og foresatte (”En dag på jobben”) ”Gründercamp” – samarbeid og oppdrag fra bedrift Bli kjent med modellen for videregående opplæring og ulike utdanningsprogram Kartlegge egne ferdigheter og interesser (interesse- og ferdighetstest) Presentere tanker om videre utdanning og yrker