Else Havnevik Devold Oslo 13.oktober 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Tom Rune Kongelf Tallbegrepet
Matematikk for de minste 2009
Fra prøving og feiling til
Matematikklek i Solsletta barnehage
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Historiefaget i skolen
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagen
Månedsbrev fra Blåklokka
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Tidlig registrering av språkutvikling
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Problemløsning.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Tall og tallforståelse
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Observasjon og kartlegging av barns språk
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Helsesøsterkongressen 2017
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Den gode overgangen A – Forarbeid
Danning og voksenrollen i barnehagen
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Else Havnevik Devold Oslo 13.oktober 2009 Matematikk Individ Omgivelse

Mio Håndbok og observasjonsark Om utarbeidelsen av MIO Matematikken Individet Omgivelsene Hvordan komme i gang å bruke MIO Observasjonspunktene Problemløsning Geometri Tall og telling  

Arbeidet med MIO begynte i 2000 Et samarbeid mellom fagpersoner ved: Senter for Atferdsforskning, Forum for matematikkmestring ved Sørlandet kompetansesenter Lesesenteret ved Universitet i Stavanger Mer enn 1000 barnehagebarn ble observert i prosessen med å fastsette kriteriene. 70% av barna klarte utfordringene i sirkelen

Hensikt med MIO: Støtte arbeidet med matematikk i rammeplanen Legge til rette for god matematisk utvikling hos alle Fange opp barn som trenger mer oppfølging.

Tre innlæringsområder Matematikken Tre innlæringsområder PROBLEMLØSNING OG SPRÅKFORSTÅELSE SKAPE GEOMETRI MED FORM, POSISJON OG KROPPSFORSTÅELSE UTVIKLING AV TALLFORSTÅELSE Olof Magne, Barn oppdager matematikk

Individet Alle barna i barnehagen skal få utviklet sin matematikk. Det er pedagogenes ansvar å oppmuntre og til å legge til rette for en tidlig og god stimulering for alle barna. Barn som mester mye Barn med ujevn mestring Minoritetspråklige barn

Bruk i forhold til individet Fyll alltid ut baksiden samme med ansvarlig pedagog Samarbeid og reflekter over observasjonene Bruk naturlige situasjoner Vær bevisst og enige på hvor skjemaene skal ligge også i utfyllingsprosessen. Skal stort sett være nedlåst. Vis hele barnets styrke uavhengig av alder, men tenk på at en mestring kan vise seg annerledes i 2-3 årsalder enn 4-5 årsalder.

Omgivelsene Gode læringssituasjoner i et godt læringsmiljø. Personalet må støtte, stimulere og gripe mulighetene som ligger hos barna der og da og ha et fokus som smitter over på barna. Personalet har et spesielt ansvar for å vekke interessen hos de barna som ikke av seg selv teller, måler, argumenterer og jakter på sammenhenger og mønster.

Observasjon og praksis Å observere handler om å iaktta, legge merke til og undersøke noe. (MIO side 24) MIO viser fram flere ulike aspekter ved barnas matematikk

Ta på briller og øk hørestyrken Åpne øyne og åpent sinn

Hva skal vi se etter? Egen praksis og barnehagens praksis Det enkelte barnets mestring Barnegruppas mestring Barnets nåværende utviklingssone og barnets nærmeste utviklingssone

Misbruk Å normalisere at hvert barns kompetanse alltid skal dokumenteres med et skjema. Å tro at en observasjon alene gir uttrykk for et barns kunnskap eller utvikling. Å tro at punktene inneholder hele matematikken. De er bare eksempel på hvordan man kan måle dette begrepet.

Etisk perspektiv Husk å avklare hvorfor dere bruker MIO Begrunnelser kan være: Som et utviklingsarbeid eller for å dokumentere barnehagens praksis Som dokumentasjon for enkeltbarn i tilfeller der barnehagen har en bekymring for utviklingen Systematisk observasjon av matematikk i skriftlig form kan utgjøre bakgrunnen for refleksjoner i personalgruppen og slik bli til dokumentasjon av barns læring.

Hvordan? Sett av tid. Velg område Planlegg når og hvem som skal observere. Velg område hva, hvem eller hvor Deltakende observasjoner Gjentagelse Naturlige situasjoner eller igangsatte aktiviteter Unngå testsituasjoner! Samarbeid En voksen er i aktivitet med barna, den andre observerer. Flere voksne som ser etter det samme. Diskuter og egne og andres tolkninger. Samtaler Observasjon i hverdagen

Bli kjent med boka og MIO-sirkelen Snakk sammen om kriteriene i skjema, hvor kan dere se slike aktiviteter? Ta med skjemaet inn i barnegruppa og se på barna i aktiviteter i forhold til observasjonspunktene i skjemaet. Se på gruppa, hvilke begreper bruker de som har med matematikk å gjøre, henger dette sammen med MIO-begrepene for alderstrinnet? Gjør matematikkobservasjoner i barnehagen, noter enkelte situasjoner, på et avdelingsmøte skraverer dere inn disse aktivitetene i forhold til skjemaet. Learning by doing.

atematikken ndvidet mgivelsene

Problemløsning

Problemløsning: Det er den logiske bruken av språket som har betydning for matematikken, ikke språket i seg selv. Evne til problemløsning i matematikk utvikles gjennom samtaler om hverdagsproblemer der barna er aktive deltagere. 18

P1- Matematisk språk Problemløsning: Skiller begrepene stor og liten Observasjonspunkt: 2-3 år: Skiller begrepene stor og liten Det matematiske barnet side 58

ndividet:

Matematikken: Plasseringsord Romforståelse; å kunne sette ord på hvor i rommet ting og personer befinner seg. Formidle tanker og handlinger til andre. Størrelser, distanse, retning, innbyrdes plassering.

mgivelsene: Hvordan legge til rette for at barna utvikler gode plasseringsord Begrepslister på personalrommet Bruk begrepene bevisst når vi stiller opp i rekke. Oppstilling Hinderløype Barnesanger, eventyr og fortellinger En ”maskot” i rommet. Forklare posisjoner med ord

P2 - Resonnering Problemløsning: Observasjonspunkt: 2-3 år: Vet hvilke uteklær det trenger når det regner

ndividet:

atematikken: Å se, forklare og begrunne orden og rekkefølge Resonnere Å se sammenheng mellom ting. Å argumentere Å jakte på sammenhenger (R06)

mgivelsene: Ta utgangspunkt i ulike situasjoner i hverdagen som er viktige for barnet: Gjennom spørsmål og samtaler øve barnet opp til resonnering og dermed selvstendighet. Bildebøker Papirdukker eller plansjer med klær Puslespill Sanger og fortellinger

Sanger, eventyr og fortellinger Språk og resonnering Bukkene bruse Gullhår og de tre bjørnene Løvejakt eller bjørnejakt ”Ludde” av Ulf Löfgren ”I huset bortenfor huset” ”Det bor en gammel baker” ”Fem små apekatter”

Å resonnere Kasse med lekedyr Like, ulike, hvordan er de like og ulike? Legge de dyrene som er like i samme gruppe Hva er det som gjør at dyrene er like? Bruk kvantitetsord som alle, mange, ingen, noen, få. Å resonnere og undre seg over størrelser og antall, likt og ulikt (R06)

Geometri

Form og posisjon To- og tredimensjonale former, kroppsdelenes plassering Mønster og orden En sekvens som gjentas etter en bestemt regel, sortering

G1 - Form og posisjon Geometri: Peker på hvor kroppsdeler er plassert Observasjonspunkt: 2-3 år: Peker på hvor kroppsdeler er plassert  

ndividet:

atematikken: Det å oppfatte posisjon, hvor noe er i forhold til noe annet. Kroppsforståelse er det som er nærmest barnet selv, og det er der læringen begynner.

mgivelsene: Sanger ”Hode skulder kne og tå” Du har to øyne som du kan se med. Hendene på hodet, klappe, klappe, klapp Jeg kjenner det i magen Så tar vi høyre foten fram Arma frem – tomla opp

G2 - Mønster og orden Geometri: Lager egne mønster   Observasjonspunkt: 4-5 år: Lager egne mønster

ndividet:

atematikken: Det er mønster når noe gjentas etter en bestemt regel. Matematikken beskriver mønster i tall, i form, i bevegelse og forandring. Mønster er bygget opp på mange ulike måter. Parallellforskyve Speilsymmetri Rotasjonssymmetri Formlikhet eller formgjengivelse

mgivelsene: Tre perler på en snor Perlebrett Bygge med duplo i mønster Lotto - likt og ulikt. Rytme, takt, bevegelse Klappe i takt Bevege seg etter musikken

09 18 27 36 45 54 63 72 81 90

Telling og antall

Tall, tallrekke og telling Skille en og mange Bruk av tallord Telleramsa Parkobling Peketelle Se mengde Antall Bruk av og kjennskap til tallenes betydning Finne riktig antall Kan svare på hvor mange

T1 - Tall, tallrekke og telling Telling og antall: T1 - Tall, tallrekke og telling Reklamefilme for pampers   Observasjonspunkt: 3-4 år: Har begynt med peketelling

ndividet:

atematikken: Tall Telling Tallrekka Tall kan sies og skrives Vi kan telle alt mulig Tallrekka Tallene kommer i en bestemt rekkefølge.

Tall Tallsymbol Siffer Antall Ordinaltall Måletall Tall som identitet

mgivelsene: Telle før vi går på tur. Telle forlengs og baklengshøyt i mange ulike situasjoner sammen med barn. Sanger, regler og bøker

Sanger, regler og bøker Tellevers om tusen ting Lille larven aldri mett Geitekillingen som kunne telle til 10 Ellinga vellinga Vatlandsguten Fem små apekatter Ti indianere små Trosten tok et bær Gubben og gamla låg og dro Trollgubben Lurvelegg Seks små ender kjenner jeg Danse i en ring Petter slår med en hammer Per Sjurspring En, to – støvel og sko En, to tre - på det fjerde skal de skje

Telling og antall: T2 - Antall   Observasjonspunkt: 4-5 år: Kan svare på hvor mange etter å ha telt fem ting

ndividet:

atematikken: Forteller hvor mange det er i en mengde Det finnes mange antallsord: Tallordene slik som; 5, 50 eller 123 De mer upresise begrepene som; mange, få, tusenvis, noen, mye, lite.

mgivelsene: Vi må bruke tallene på måter som er meningsfulle og morsomme. Hvor mange er vi her i dag? Hvor mange er borte? Leker Klappe navn med stavelser eller telle bokstaver i navn.

Hvorfor bruke MIO i barnehagen? Støtte arbeidet med matematikk i barnehagen Tilrettelegge for god matematikkutvikling Dokumentasjon av barns læring