Kurs for foreldrekontakter Ringshaug ungdomsskole høsten 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
FAU ved Sten-Tærud skole
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Samarbeid hjem-skole, v/seniorrådgiver i FUG Randi H. Jørgensen
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Hundsund ungdomsskole
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hvorfor foreldremedvirkning?
Foreldrekontaktenes rolle
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Det viktige samarbeidet
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Velkommen til førskoledag
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Hva er KOMFUG? KOMFUG er det kommunale foreldreutvalget for grunnskolen i Kristiansand Representerer foreldrenes interesser i grunnskolen Bindeledd mellom.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Rykkinn skole September 2017
Skole/hjem-samarbeid
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Velkommen til Heggedal skole
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for foreldrekontakter Ringshaug ungdomsskole høsten 2014

Hjem / skole- samarbeid Alle former for samarbeid kan gi resultater som ikke hadde vært mulig å oppnå om vi sto alene.

Innhold Informasjon om samarbeid skole / hjem. Foreldrekontaktens oppgaver Workshops

Kort om Ringshaug ungdomsskole Ca 230 elever 3 paralleller Gul base Karlsvika alternative skole Nytt skolebygg Ca 30 ansatte

Bakgrunnen for samarbeid skole- hjem: Fundamentet for samarbeidet: Opplæringslova § 1-1 Formålsparagrafen: Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Avhengig av hverandre Samarbeidet mellom skolen og hjemmet er et gjensidig ansvar, men skolen skal ta initiativ og legge til rette for samarbeidet. Opplæringsloven, forskrift til loven og Læreplanverket danner grunnlaget for samarbeidet, og foreldrene/ de foresatte skal ha mulighet for innflytelse på egne barns læringsarbeid faglig og sosialt. Hjemmet skal få informasjon om målene for opplæringen i fagene, elevenes faglige utvikling i forhold til målene, og hvordan hjemmet kan bidra til å fremme elevenes måloppnåelse. Videre skal hjemmet ha informasjon om hvordan opplæringen er lagt opp og hvilke arbeidsmåter og vurderingsformer som brukes. Det må også legges til rette for at foreldrene / de foresatte får nødvendige opplysninger for å kunne delta i reelle drøftinger om utviklingen av skolen”.

Grunnleggende prinsipper for samarbeidet Samarbeidet lykkes som regel best om foresatte og lærere framstår som et vi med tydelige felles målsettinger. Lærere og foresatte bør oppfatte hverandre som likeverdige deltagere i samarbeidet og møte hverandre med respekt. Lærere og foresatte bør i samarbeidet blant annet se på hverandre som en ressurs i barnets oppvekst. Samarbeidet mellom hjem og skole skal bestå av både informasjon, dialog og medvirkning

Nivåer i samarbeidet Informasjon Dette nivået dreier seg om utveksling av gjensidig informasjon fra skolen til hjemmet og fra foreldrene til skolen. Eksempler på dette vil være at lærerne orienterer om hvordan opplæringen foregår på skolen, og hvordan elevene klarer seg. Dialog og drøftinger Dialog og drøftinger innebærer en reell og sannferdig kommunikasjon mellom foreldrene og lærerne om forhold som angår elevene, undervisningen, læringsmiljøet og utviklingen av skolen. Medvirkning Medvirkning innebærer at både skolen og foreldrene skal ha innflytelse på de beslutningene og den pedagogiske praksisen som berører elevene. For foreldrene vil dette ofte dreie seg om at deres oppfatninger blir tatt hensyn til av lærerne og skolen.

Samarbeidet mellom skole og hjem foregår på fire forskjellige plan A) Samarbeid om den enkelte elev B ) Samarbeid om den gruppa eleven tilhører C ) Samarbeid i formelle fora for hele skolen D) Samarbeid om oppvekstmiljø

A ) Enkelteleven: Samarbeid mellom den enkelte foresatt og skole.

b)Samarbeid om klassen Planlegge foreldremøte med kontaktlærer. Delta på foreldrekontakt-møte på høsten

Samarb. om klassen forts Sp.mål og synspunkt fra foreldre, drøfting av aktuelle probl.stillinger Ta opp saker fra for eksempel FAU Det sosiale miljøet. Hver enkelt elev og foresatt er medansvarlig for å skape et godt sosialt klima Arrangere sammenkomster i fritid

C )Samarbeid om skolen FAU: Alle foreldre er medl. av skolens foreldreråd, og hver gruppe velger repr. til Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU). Foreldrene har rett til medvirkning i skolen. FAU skal sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt. FAU skal med utgangspunkt i opplæringslovens § 11,4 : • Fremme fellesinteressene til foreldrene • Medvirke til at foreldrene tar et aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø • Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole • Legge til rette for positiv utvikling hos elevene • Skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet

Samarb. om skolen forts Samarbeidsutvalget (SU): Skolens øverste organ. Rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen. Skolemiljøutvalget (SMU): Ta aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø.

Samarbeid om oppvekstmiljø Skolen i nærmiljøet Ungdomsundersøkelsen Ungdata

Foreldrekontaktrollen- hva konkret innebærer dette på Ringshaug ungdomsskole? Foreldrene er våre viktigste samarbeidspartnere, og har stor innflytelse over hvordan det sosiale miljøet i klassen utvikler seg. Foreldrekontaktene er viktige medspillere i skole/ hjem-samarbeidet, og å engasjere seg i dette er en investering i barns trivsel og læring. Skolen ønsker et så optimalt samarbeid mellom skole og hjem som mulig. Det er viktig at vi har et godt faglig og sosialt miljø i klassen/trinnet. Skolen praktiserer null-toleranse ift. mobbing, og er avhengig av et nært samarbeid med foreldrekontaktene / foreldrene i slike saker.

Foreldrekontaktrollen…. Generelt: Foreldrekontakten er: representant for foreldrene i en klasse/ gruppe valgt av og blant foreldrene med barn i samme klasse / gruppe bindeleddet mellom skolen/ lærerne og foreldrene i klassen / trinnet( tillitsvalgtfunksjon) bindeledd mellom foreldrene og FAU

Foreldrekontaktrollen…. Valg av foreldrekontakter: foreldrekontakter velges av foreldrene i klassen/ gruppen. Funksjonstiden er i utgangspunktet 1 år, men det er fint om man ønsker en lengre periode for å sikre kontinuitet det velges to foreldrekontakter i hver klasse. Rektor sørger for at det avholdes valg for 8.årstrinn på informasjonmøtet våren før skolestart. Valgte foreldrekontakter i samarbeid med kontaktlærer er ansvarlige for at nye foreldrekontakter blir valgt.

Foreldrekontaktens oppgaver: delta på kurskveld for foreldrekontakter v/ oppstart av skoleåret, og utarbeide i felleskap et forslag til årsplan for skole-hjem samarbeidet i gruppen/ klassen/ trinnet. ( f.eks sosiale aktiviteter, oppgaver ifm. skolens arbeid/) planlegge temamøter i samarbeid med FAU og skolen å holde kontakt med og hente innspill fra de andre foreldrene holde kontakt med kontaktlærer gjennom skoleåret lede klasse -/ gruppeforeldremøtene hvis/ når kontaktlærer ikke er med , - evt. sammen med kontaktlærer

Foreldrekontaktens oppgaver: å sørge for at det blir skrevet referat fra foreldremøtene. ( skolens kontor kan hjelpe til med at referat blir lagt i trinnets rom i Fronter) å delegere oppgaver til de andre foreldrene å holde kontakt med FAU. ( referat fra FAU-møtene sendes ut til alle foreldrekontaktene, og legges ut på ”foreldresiden” på Fronter) ha medansvar og ta initiativ for sosiale tiltak, fester m.v. for elever – foreldre. På 8.trinn er det spesielt viktig at foreldrene blir godt kjent med hverandre og ungdommene fra starten av. Dette er med på å bygge relasjoner mellom ungdom og voksne, og er et viktig fundament for klassen/ gruppen / årstrinnet. Skolen anbefaler at foreldrene etablerer nettverk med f.eks. elev-foreldreaktiviteter. (aktiviteter må ikke ha et kostnadsnivå som ekskluderer noen )

Foreldrekontaktens oppgaver: hjelpe til med å inkludere nye foreldre og ungdommer i fellesskapet. medvirke i fellesopplegg og tiltak som gjelder hele skolen være behjelpelig med å skaffe andre foreldre til å påta seg oppgaver

Foreldrekontaktens oppgaver: Taushetsplikt: alle foreldrekontakter har taushetsplikt (Forvaltningsloven §13 ), og må underskrive på en taushetserklæring taushetsplikten gjelder både for de tilsatte i skolen og for foreldre som sitter i råd og utvalg, foreldrekontakter og personer som er frivillige hjelpere på skoleturer og skoletilstelninger Andre forhold: Foreldrekontaktene skal ikke ta opp på foreldremøter saker som gjelder enkeltpersoner, det være seg lærere, elever eller andre foreldre, uten at dette er avklart med skolens ledelse, og den/dem det gjelder. Ta kontakt med skolens ledelse / FAU-leder.

Gratisprinsippet ” §2-15 Rett til gratis, offentleg grunnskoleopplæring   Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa.  

Nyttige nettsider: Foreldreutvalget for grunnskolen http://fug.no/ http://skoleporten.no/ Utdanningsdirektoratet http://udir.no/ Barn og medier: http://barnevakten.no/ http://barneombudet.no/ http://ungdata.no/ Ringshaug ungdomsskoles hjemmeside http://ringshaugus.tbgskole.no/