Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns rettigheter - personvern
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Møteplass for etisk refleksjon
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
FRAMTIDENS OMSORGSTJENESTER 2007 – 2030 MESTRING MULIGHETER MENING SBL, Bergen Halvor Holmli, leder RO.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Etikk i pedagogisk arbeid
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3. B ARNS PERSPEKTIV Barns rett til medvirkning Syn og mening Personalet tar hensyn til dette.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Barnehagens samfunnsmandat
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
De yngste barna i barnehagen
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Mona Choon Rasmussen, seniorrådgiver/fagansvarlig, e-post: telefon: Nasjonalt seminar for representanter,
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hilde Dehnæs Hogsnes HiV aug09 Hva kan barn fortelle? - intervju som metode Forberedelser til grunnskolepraksis
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Barnesyn og barns medvirkning
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Gruppeoppgave 1 semester 2
Informasjon om BULL 1 (Barns utvikling, lek og læring)
Pedagogisk dokumentasjon
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.

Hva menes med å ta barns perspektiv? Se på ting slik barn gjør. Handle ut fra hva som er best for barna. Barns rett til medvirkning. ”Jakte på barneperspektivet”. I barnehagelovens §3 står det: ” Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet”. Organisere, planlegge og legge til rette for barns medvirkning.

Intervju med en Frp politiker, Lavrans Kierulf Sosialpolitikk: Likt tilbud til alle både offentlig og privat. Velge hva man selv vil. Nulltoleranse for mobbing. Lettere for barnevernet å gripe inn.

Intervju fortsetter Kulturpolitikk: Alle skal ha mulighet til fritidsaktiviteter. Økonomisk politikk: Økonomisk lettere å ha barn. Høyere frikort grense til unge som jobber deltid.

Dagens syn på barn og barndom Lytte aktivt til barns meninger. Barn som selvstendig tenkende og evne til å tenke kreativt. Barnesyn i tråd med dagens bestemmelser. Aktørperspektiv (skape sin egen barndom).

Litteraturliste Bae, Berit (2006) Perspektiver på barns medvirkning i barnehage. I: Kunnskapsdepartementet (2006) Temahefte om barns medvirkning. Akademika. Oslo Eide, B. J. og Winger, N. (2003) Fra barns synsvinkel, Intervju med barn – metodiske og etiske refleksjoner. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Akademika. Oslo. Larsen, A. K. og Slåtten, V. M. (2006), En bok om oppvekst, Fagbokforlaget, Bergen.