Informasjonskompetanse, skolebibliotek og læring Kurs for bibliotekarer i vgs. i Sogn og Fjordane Førde,11. nov. 2010 Ellen Hjortsæter Høgskolen i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
læringsstrategier, modul 1
Noen utfordringer for skolene
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Pedagogisk analyse.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn

”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Bergen
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
LP og evidens i undervisningen
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Velkommen til et nytt skoleår!
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonskompetanse, skolebibliotek og læring Kurs for bibliotekarer i vgs. i Sogn og Fjordane Førde,11. nov Ellen Hjortsæter Høgskolen i Oslo

Dagens temaer Begrepet informasjonskompetanse Elevers informasjonssøkeatferd Informasjonssøkeatferd og læringsutbytte Læreres og skolebibliotekarers forståelse av informasjonssøking Samarbeid lærer - skolebibliotekar

Ledig stilling Du bør ha lyst til å undervise i informasjonskompetanse.” ”Bibliotekaren skal ha fokus på brukaropplæring og rettleiing av elevar og lærarar innan informasjonskompetanse.” ”Arbeidsoppgaver: Veiledning i bruk av kilder og informasjonskompetanse.”

Informasjonskompetanse En instrumentell forståelsesmåte, der informasjonskompetanse er særlig relatert til det å kunne søke og finne info. i ulike typer kilder, beherske de informasjons- og kommunikasjons- teknologiske verktøyene, utøve kildekritikk. Forstått som et sett av målbare ferdigheter.

Når informasjonen blir uoverskuelig, noe som er tilfellet innenfor stadig flere felter, oppstår det interessante spørsmålet om hvordan en kommer fra informasjon til kunnskap? Säljö, R. Læring i praksis

Informasjonskompetanse En utvidet forståelsesmåte, der informasjonskompetanse forstås som en sammensatt kompetanse, bestående av både ferdigheter, kunnskaper og holdninger.

Christine Bruce. The seven faces of information literacy Bruk av IKT for gjenfinning av informasjon Valg og bruk av informasjonskilder Gjennomføring av informasjonssøkeprosessen Vurdering av informasjon og kildekritikk Oppbygging av egen kunnskapsbase Bearbeiding av kunnskap for å oppnå ny innsikt Klok og forstandig bruk av informasjon til gagn for andre

Information Literacy = summen av forståelsesmåtene. Information Literacy Education = å hjelpe den lærende til å endre/utvide sitt sett av forståelsesmåter. C. Bruce. Information literacy : research into practice

Visdom Innsikt Forståelse Kunnskap Informasjon Data Info.komp. Læring

For mange elever dreier informasjonssøking seg om å lete etter fakta finne det ”rette” svaret søke på www - og levere oppgaven!

”Jeg bruker det fordi det kommer først opp på Google” ”Du finner det du trenger og ikke masse annet vås” ”Hvis det står en bra artikkel som passer til det du leter etter, så holder det” ”Jeg har aldri tvilt på det som står der!” ”Det er ikke sikkert det er 100% riktig, men det merker jo ikke læreren” ”Lite prosjekt er lik Ctrl C, Ctrl V. På større prosjekter jobber jeg mye mer med stoffet, og setter meg skikkelig inn i det”

Informasjonsanvendelse En i hovedsak intellektuell aktivitet som kommer til uttrykk gjennom en rekke ulike tanker og handlinger: Å lese, å reflektere over innhentet muntlig og/eller skriftlig informasjon, å sammenligne ulike kilder, å analysere, granske og vurdere, å lage synteser, å skape mening av informasjon. Alexandersson og Limberg, 2004.

Hva kjennetegner ”Googlegenerasjonens" informasjonssøkeatferd? Er det en myte at de unge i dag er mer informasjonskompetente enn de som var unge før PC’ens og internettets tid?

Information behaviour of the researcher of the future. London, CIBR, Har overdreven tro på egne ferdigheter Foretrekker søkemotorer Søker, klikker og skriver ut Ineffektive søkestrategier Har mangelfull forståelse for eget informasjonsbehov

Manglende forutsetninger for å vurdere informasjonen de finner på Internett Klipper og limer Barn og unges informasjonskompetanse har ikke endret seg i takt med økt bruk av informasjonsteknologi og tilgang til nettinformasjon

Alexandersson og Limberg (2004) Hva og hvordan lærer elevene når de bruker skolebibliotekets informasjons- ressurser i arbeidet med egne oppgaver?

”Och när du skriver själv, hur gör du då?” ”Ja då läser jag texten, t ex om det står ”Titanic sjönk en natt” då skriver jag t ex ”fartyget Titanic sjönk den iskalla natten i Nordatlanten”. Sofia, 5. klasse Alexandersson og Limberg 2004

”Jag lånade en hajbok. Tog ut ord ur den boken, ur texterna. Jag skrev upp det på en liten bok som kladd, sen så renskrev jag och sen så målade jag en framsida. Sen så satte jag i hop boken. Och sen så är den klar.” David, 5. klasse Alexandersson og Limberg 2004

”Vi kopierar texten och URLen, sen klistrar vi in det i Word. Vi redigerar lite, klipper bort onödigt och gör om det till egen text. Det är för jobbigt att skriva från början.” Jasmine, 3. gymnasklasse Alexandersson og Limberg 2004

Carol C. Kuhlthau: Informasjonssøkeprosessen som en integrert del av læringsprosessen.

Limberg, Louise. Att söka information för att lära (1998): Hva og hvordan lærer elever ved å søke og anvende informasjon? Hvordan er sammenhengen mellom informasjonssøking og læringsutbytte?

Ulike oppfatninger av informasjonssøking: Å søke etter fakta, finne det ”rette” svaret Å søke etter og granske ulike kilder for å kunne ”velge rett” Å søke informasjon for å kunne undersøke, analysere, sammenligne, finne ulike innfallsvinkler Limberg 1998

Heinström, J. (2006). Fast surfing for availability or deep diving into quality. Tilsvarende sammenheng mellom holdning til studier og læring og informasjonssøkeatferd hos elever på årstrinn (USA) Motivasjon og interesse for emnet er viktig for informasjonssøkeatferden Opplæring i søking og bruk av informasjons- kilder må utnytte dette

Louise Limberg og Lena Folkesson. Undervisning i informationssökning : slutrapport från projektet Informationssökning, didaktik och lärande (IDOL) Læreres og bibliotekarers oppfatninger av informasjonssøking og –anvendelse Samhandlingen lærer - bibliotekar

For mange lærere og bibliotekarer er informasjonssøking å velge riktig kilde velge riktig søkestrategi å være skeptisk til www Folkesson og Limberg 2006

Lærere Har ofte en oppfatning av at informasjonssøking dreier seg om bruk av IKT Undervurderer de vanskelighetene de stiller elevene overfor når de forventer selvstendig informasjonssøking og bearbeiding

Skolebibliotekarer har Sterkt fokus på selve søkingen og på kildene

In an earlier industrial age, the bibliographic approach to services may have been adequate for addressing users’ information needs. Advances in technology, however, have shifted the task of information seeking from locating to seeking meaning. Services must be redefined to respond to new fundamental tasks of information users. C. Kuhlthau. Seeking meaning

Hvilke konsekvenser får det for undervisningen i informasjonskompetanse at måten elevene anvender informasjonen på er viktigere for kvaliteten på læringsresultatet enn informasjonssøkingen?

Oppfatninger av samarbeidet lærer – bibliotekar: A. Samarbeid som grensebevarende ”særarbeid” B. Samarbeid som grenseoverskridende samhandling C. Samarbeid som mulighet til læring og utvikling Folkesson og Limberg, 2006

” Och bibliotekarien har man ju framför allt använt på det sättet att hon blivit informerad i förväg om vad det är för arbetsområde som vi håller på med va, och då har hon plockat hem böcker som inte finns här och sådär va, och det har fungerat bra får man säga.” Folkesson og Limberg, 2006

”[…] Jag tycker väl personligen, att åtminstone jag har en tendens att låta Aina bara få den rollen, istället för att kunna bidra även med pedagogiska och metodiska tips … eh… det vet inte jag hur hon känner för det har jag inte diskuterat med henne.” Folkesson og Limberg, 2006

”I vår hverdag ser jeg på bibliotekaren først og fremst som en serviceinstitusjon for læringsmiljøet på skolen. Jeg tror kanskje at det er riktig at det er sånn at bibliotekaren brukes som støttespiller for pedagogen og ikke er pedagog selv. For det er hun faktisk ikke. Det er det jeg som er.” Lærer, intervjuet av S. Mæhlum.

”Vi må være ærbødige og ikke tråkke i lærernes bed, men vise fram den særlige kompetansen vi som bibliotekarer sitter inne med og på hvilken måte den kan supplere og støtte opp under lærernes arbeid.” Barstad et al. 2007

”Det har blivit lite annorlunda, det är ju det här att dom [eleverna] kommer hela tiden och vill ha hjälp. ”Kan du inte läsa igenom det här?” Så att jag upplever att man nästan har blivit lite tveksam. Skall vi ha den rollen? … vår roll har blivit mer och mer pedagogisk på något sätt, så ser jag nästan en liten fara att vi måste sätta en gräns här.” Folkesson og Limberg, 2006

”Det är lite roligt för i det här fallet så flyttades det ju ut från den fysiska bibliotekslokalen rätt mycket. Jag handledde dom ju nästan aldrigt där … jag fanns med i klassrummet ibland … och sen var jag med i datasalen. Som bibliotekarie, att komma ifrån det här att bibliotekarien finns i biblioteket, det känns bra. Jag blir en resurs bland andra utan att det måste vara inom bibliotekets väggar.” Folkesson og Limberg, 2006

” I och med att man sitter med i arbetslaget, och jag har suttit som teamledare, så har man en allmän diskussion och det blir kanske inte bara som skolbibliotekarie utan mer att man angriper problemen med sunt förnuft och sina referensramar och lärarna ser en som en arbetskompis mer och inte bara att jag har bibliotekarieargument, utan att det är mer att man diskuterar det här.” Folkesson og Limberg, 2006

”Det är som två cirklar, det behövs ett utrymme i mitten där, när man möts och så tar man med sig då utifrån sin kompetens och för in och sen händer det nånting där. Man måste våga släppa mer, frångå sin profession samtidigt som man hänger kvar i den, det kan vara en utvecklings- potential i att närma sig, det handlar om ett gränsöverskridande. Så ska man veta sin roll.” Folkesson og Limberg, 2006