Flere barnehagelærere!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alfhild - leder Østlandet
Advertisements

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Veiledning av elever / lærlinger
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
8 Det politiske systemet i Norge
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Øystein Pedersen Dahlen
Fellesskap handler ikke om at den enkelte skal vise seg frem.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagens samfunnsmandat
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Barnehagepolitisk offensiv
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Flere barnehagelærere! Norsk Lærerlag arrangerte i 1999. – for hele 15 år siden. Vi opplevde en enorm interesse for konferansen, det var en lang venteliste - og noe av grunnen tro jeg var temaet. Konferansens navn var: Læring for livet – fokus på barnehagen som del av utdanningssystemet. Det er nettopp oppgaven med å gi barnehagebarn tusenvis av opplevelser og erfaringer som bidrar til deres trivsel og læring – for hele livet. Og til denne oppgaven trenger vi den kunnskap og kompetanse barnehagelærerne innehar. Utdanningsforbundets første barnehagekonferanse ble arrangert i 2003 – med navnet Barnehagen – en læringsarena. Poenget mitt er å fremheve vårt fokus på barnehagens innhold og oppgave som utdanning. Med tittelen Læring for livet tok vi for eksempel utgangspunkt i hjerneforskning, menneskets mest intense læringsperiode er nettopp de første årene av livet, men også hva som skjer i barnehagen og med barna i barnehagehverdagen – for et her og nå perspektiv har stor betydning for hele livet.

Barnehageoffensiv «Barnehagen er barns første utdanning» «Barnehagelæreren er barns første lærer» Flere barnehagelærere = bedre utdanning Som vi har sagt før: Målet er 50 % barnehagelærere, at barnehagen blir forstått og behandlet som utdanning og at barnehagelærerne blir forstått og behandlet som andre lærere. Vi har altså holdt fast ved hovedbudskapet for offensiven. Vår oppgave er å beskrive barnehagens måte å være lærer på og barnehagens måte å være utdanning på. Kontaktforum september 2014 GAA

Barnehage er utdanning Fordi den har et offentlig mandat som tydeliggjør hvordan Barn skal sosialiseres til et samfunn og et fellesskap Barn skal dannes som individer og lære seg selv å kjenne Barn skal lære – og kvalifisere seg for utfordringer her og nå og i framtida Gert Biesta – professor i pedagogisk teori og praksis formulerer det på denne måten: Kontaktforum september 2014 GAA

Barnehageoffensiven Hele organisasjonen Hele organisasjonen må eie og delta i angrepet! Det viste arbeidet under streiken oss! Kontaktforum september 2014 GAA

Offensivens målgrupper: Regjeringen Stortinget Kommuneadministrasjon kommunepolitikere Kontaktforum september 2014 GAA

Hvem vinner? BARNA: Flere barnehagelærere bidrar til at alle barnehagebarn får en god barndom. Barna får innfridd sine behov for trygghet, omsorg og lek. De får venner. De erfarer og lærere. Barnehagen bidrar til en allsidig utvikling, noe som gir dem et bredt grunnlag for videre liv, også skolegang. FORELDRE: Flere barnehagelærere gir trygghet for at alle barn blir sett og møtt ut fra den de er. Trygghet for at barnets behov blir dekket. Foreldrene vil oppleve et bedre samarbeid med barnehagen, blant annet om dens innhold. Foreldrene blir tatt på alvor som eksperter på sine egne barn. Kontaktforum september 2014 GAA

Hvem vinner forts. BARNEHAGELÆRERNE: Større fagmiljø har en rekrutterende effekt. Større fagmiljø vil føre til en sterkere trygghet i yrkesutøvelsen, faglig utvikling og profesjonsutvikling. Større profesjonalitet og bedre trivsel! SAMFUNNET: Vil tjene økonomisk gjennom en mer stabil arbeidsstokk, ved å forebygge ekskludering og mobbing og bidra til sosial utjevning. Flere barnehagelærere vil hindre uheldig utvikling hos enkeltbarn. Flere barnehagelærere vil bedre svare på hele det brede mandatet barnehagene er gitt. Kontaktforum september 2014 GAA

Vi må vise frem arbeidet vårt! Påstander: Stridslinjene om barnehagens innhold handler i større grad om hvordan barnehagelæreren «lærer bort», enn hva barn skal lære Dersom vi ikke makter å vise hvordan en barnehagelærer legger til rette for læring, kan vi miste definisjonsmakten over eget arbeid Midler: Vi trenger å opparbeide saklig, faglig og rasjonell retorikk i møte med politiske krav og visjoner, snarere enn å ty til emosjonell retorikk Eksempel: krav om språkkartlegging Vi trenger noen enkle, presise og felles svar om barnehagelærerens rolle og betydning, som brukes aktivt av alle ledd i organisasjonen. Morten Solheim

Spørsmål og svar om offensivens budskap I det følgende har vi formulert elleve spørsmål og svar med den hensikt å vise betydningen av offensivens innhold. Å tydeliggjøre hva barnehagen betyr som utdanning og hvilken rolle barnehagelæreren har for å gjøre barnehagen bedre, er vesentlig for å få frem budskapet. Spørsmål om barnehagen som utdanning   Hvordan kan dere påstå at barnehagen er utdanning? Hvordan påvirker barnehagen barns utdanning? Hva lærer barn i barnehagen? Hvordan lærer barn i barnehagen? Morten Solheim

Spørsmål og svar om offensivens budskap Spørsmål om barnehagelærerens rolle og betydning   Hvordan jobber en barnehagelærer med barns læring? Hvorfor trenger barnehagebarn en lærer, og ikke bare en god omsorgsperson? Hva vil bli bedre i barnehagen dersom minst halvparten er utdannede barnehagelærere? Hvilken betydning har barnehagelæreren for hvordan det øvrige personalets arbeid? Hva er en barnehagelærers ansvar og oppgaver? Spørsmål om offensivens mål Er det realistisk å nå målet om 50 % når vi allerede mangler barnehagelærere? Hva vil det koste og hvor skal vi ta penger fra? Morten Solheim

Hva er på gang Arendalsuka, NHO – FUB konferansen, samtaler m regjering og stortingsrepresentanter Undersøkelsen – klar Materiell 1. spørsmål og svar – så å si klar 2. Råd og tips til arbeidet Om antall barnehagelærere – så dypundersøkelse der tettheten er mer enn 40 %. Spørsmål og svar – vil Morten si noe om etterpå. I «Heftet» Råd og tips finner dere: Kontaktforum september 2014 GAA

Råd og tips Innledning Bli kjent med stoffet, hva har vi å melde? Debatt i eget fylkes- og lokallag Debattkvelder / kveldsseminarer / fag-café/dialog- café Politisk arbeid Plan for arbeidet Samarbeid Mediearbeid Nettpublisering og sosiale media «Barnehagen er en av de plasser der søking etter livets og framtidens mening finner sted.» Loris Malaguzzi (Reggio Emilia) Bruker dere materiell som ligger på Tv opplæringen i Fronter? Eller skal tipsene derfra med i materiellet? Ikke minst mediearbeid. Kontaktforum september 2014 GAA

Videre planer Offensiven og kommunevalget Statistikk Kurs januar 2015 Mulig - hefte med fortellinger Kontaktforum september 2014 GAA

Statistikkeksempler – pedagogtetthet Kommer på hjemmesidene. Kontaktforum september 2014 GAA

Annen ord sky!!!! Må vi få til. Innspill så langt, før Morten skal presentere deler av innholdet i hefte 1 – spørsmål og svar. Kontaktforum september 2014 GAA