Fagbibliotekarer og kunnskapskultur. Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Teknologi i klasserommet
De dårige følelsene. Veiene ut..
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Folkebiblioteket som offentlig møteplass i en digital tid
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Kulturnett som arena for arkivformidling
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Ungdomstrinn i utvikling
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Helseinfo via folkebibliotek Forprosjekt : fra idé til første sving.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Hva er en artikkel?.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Malen for fotballmodellen
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
| Kultur, inkludering og deltaking – The Nordic Library Conference 2012.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Digitalisering og digital kompetanse
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Innføring i datahåndtering
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Fagbibliotekarer og kunnskapskultur

Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur for kunnskap Men begge disse perspektivene er like viktige – Beina til samfunnet og beina til bibliotekene

Bakgrunn Folkebibliotekperspektivet får ofte mest oppmerksomhet i sektoren vår – Ligger under Kulturdepartementet – Friske penger ligger i «litteraturhus»-modellene – Ny lov om folkebibliotek fokuserer på debatter – Utviklingsmidler fokuserer på debatter Hva kan vi gjøre for å vri fokuset tilbake på kunnskap?

"kunnskapskultur" bibliotek About 224 results "kulturkunnskap" bibliotek About 12,900 results "kunnskapskultur" skole About 1,100 results "kulturkunnskap" skole About 59,800 results "kultur for kunnskap" About 1,700 results

Hvorfor fokusere på kunnskap og kunnskapskultur? Hva ligger i «kunnskapskultur»? – Normer og regler, tradisjoner – Overføres fra en generasjon til neste Kunnskap om kultur: vi forstår oss selv bedre? Kultur for kunnskap: vi sikrer utvikling og sikrer en kunnskapsbredde

Hvor er fagbibliotekene? Først en liten tidsreise: Bibliotekene går fra 3D til 2D, fra mange kubikk til liten flat firkant Hva kan potensielt gå tapt på veien?

Bibliotekrommet er 3D Vi har åpne hyller med systematikk og god plass (det er ikke i magsinene vi formidler bøkene) Brukeren går inn i systematikken og formidlingsrommet

Katalog 3D

Bok 3D Boka er 3D 6 flater (e-boka har kanskje et lite bilde på en underside) En pocketbok på 320 s har et areal på ca 10 m2 Boka er øyeblikkelig tilgjengelig om man er i samme rom som boka – uten teknologisk mellomledd Bøkene står allerede i en sammenheng de har emneord og er klassifisert – med lokal kontroll Vi har rammeverk for formidling plastdingser og pidestaller og plakatholdere… planer og vaner

Bibliotekar 3D? Utstrekning i rommet? Kommuniserer på mange måter i et rom

Nå - 20cm 2 2D

3D  2D Hva betyr denne overgangen for fagbibliotekene? (se bort fra alle fordelene med den nye digitale hverdagen et lite øyeblikk) – informasjonsbehov er drivende i kontakten med bibliotek –før som nå Før: studenter og ansatte gikk inn i bibliotekrommet og ble pepret med «metadata» (hylleoppstillingen, katalogen, bibliotekaren), å gå på biblioteket var en viktig del av kulturen (man skjønte selv at man måtte lære seg å finne frem) Nå: biblioteket oppsøkes hvis nødvendig og mens informasjonsbehovet ferskt, ofte må man anbefale kurs for at man skal lære seg å finne frem… vi har studenter som bare vil google, og det er jo «nesten» sant at det er nok. – Men så er det jo slik: «google with brains»

…og tilbake igjen 2D  3D Hva skjer i fremtiden? – Kan vi gjenskape / forbedre 3D-effekten bibliotekene har og ta den med fremover? Hva må til? Kan bibliotekene være en forankring for et universitets kunnskapskultur? – Vår rolle er å tilfredsstille det samlede informasjonsbehovet i institusjonen – vi kan informasjonskulturen – Vi er lokale -vi kjenner universitetet, byen, historien – Hva skjer når vi tøyer grensene? Når vi går ut over mandatet?

Ikke alene Bibliotekene har forutsetninger – I bunnen har vi oversikt over informasjonskulturen – Vi har lokaler – Læringsarenakonseptene er fortsatt «ferske» – Universitetenes kunnskapskultur i en ny tid Samarbeid lokalt – Museene, relevante fag og studieprogram, institutt Etter hvert nye mandater (formelt i instiutsjonen)

Relevans Aktivitetene utover bibliotkets kjernevirksomhet må ha relevans / være knyttet til kunnskapskulturen – Unik? Er det noen andre i organisasjonen som gjør det samme? Evt tenke samarbeid – Målgrupper Studenter, ansatte, eksterne?, lokalsamfunnet? – Formål Formidling (utgangspunkt i samlinger?, ) Utvikling Rekruttering (søkertall, omdømme)

Det nye 3D-bibliotekrommet Arrangementer Formidlingsprosjekter Utviklingsprosjekter Planlegges med et helhetlig mål – støtte opp om kunnskapskulturen Utgangspunkt i lokaler og samlinger, nettverk Mathematics of Simpsons UX-lab Nasjonal tesaurus

Eksempler Science debate Brukerdrevet innovasjon / UX-lab Stunt-formidling Fysikk på roterommet

secrets-who-would-have-thought-it/

Culén, A.L. and Gasparini, A Find a Book! Unpacking Customer Journeys at Academic Library. The Seventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions (2014), 89–95.Find a Book! Unpacking Customer Journeys at Academic Library