Musikk, kultur og samfunn - i klasserommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Delfina Díaz Susana Borgen
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Sammensatte tekster: Photo Story
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Forventninger til oss som skole:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Borre ungdomsskole
Studiespesialisering med formgivingsfag
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Forrådt Av Amalie Skram.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Hva er viktig for elevers læring?
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kapittel 14: Tale og lytte
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Musikk, kultur og samfunn - i klasserommet av Hazel Davies, ved Asker videregående skole

“De la musique avant toute chose!” (Paul Verlaine, “L’Art poétique) Kunnskapsløftet Hvorfor bruker musikk? Å bearbeide en sangtekst Musikk og digitale ferdigheter Andre typer aktiviteter

Kunnskapsløftet “Å lære et fremmedspråk dreier seg først og fremst om å bruke språket – å lese, lytte, snakke og skrive – i forskjellige sammenhenger. I tillegg innebærer det kommunikasjon om og innsikt i andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer, noe som kan føre til større bevissthet om egen kultur og nye muligheter til opplevelser. Opplevelse av og innsikt i kulturelle ­forhold er en kilde til personlig vekst og dannelse og kan gi større muligheter i utdanning, arbeidsliv og fritid. “ (Læreplan i fremmedspråk)

Hvorfor bruke musikk? Praktisk tilnærming Kulturell innsikt Språklæringen må oppleves som relevant for eleven - sosialt, kulturelt eller emosjonelt Kulturell innsikt En viktig del av elevenes tilværelse Engasjerende Motiverende Lett å huske

Bingo Musical Mål: Å bli kjent med medelever Metode: Elevene får ett ark hver Elevene sirkulerer og stiller spørsmål til hverandre Rutene krysses av ved positive svar Når en elev har fått en linje, roper han/hun “Bingo!” / “Une ligne!” Elevene signerer i rutene - maks 3 ganger på ett ark Man kan fortsette med flere linjer eller “fult hus”

Å bearbeide en tekst Mål: å øke elevenes forståelse av en sangtekst Forslag til metoder: Cloze test med varianter (Flervalgs)spørsmål Vrai / faux Ord på tavla (lek) Sett linjer / vers i riktig rekkefølge Kryss av ord du hører

Å bearbeide en tekst Valg av metode bestemmes av: vanskelighetsgraden til sangteksten elevenes evne til å utrykke seg hvor nært man vil jobbe med teksten hva man vil sette fokus på (gloser / fortelling / grammatikk / musikk, etc.)

Quel désordre! Mål: Å utvikle gode lytteferdigheter Metode: Elevene jobber i par De får utdelt en sang, klippet opp i linjer Sangen spilles Elevene setter linjene i riktig rekkefølge (Sangen må kanskje spilles flere ganger.) Eksempel brukt: Les vieux- Jacques Brel http://www.youtube.com/watch?v=YATHbJMUJfU&feature=related

Vrai ou faux? Mål: Å bearbeide en sangtekst Metode: Elevene hører på en sang De leser påstander om sangen De krysser av for vrai eller faux Påstandene kan være på norsk eller fransk, avhengig av vanskelighetsgraden til teksten Eksempel brukt: Femme de couleur - Shy’m http://www.youtube.com/watch?v=Zanle7Muax0&feature=related

Cloze test Fordeler: Den fanger elevenes oppmerksomhet Oppgaven er konkret Selv de flinkeste kan få utfordringer Det er lett å justere oppgaven til andre klasser Elevene har en grunn til å høre på sangen, selv om “den er ikke min type musikk” Eksempel brukt: Adieu - Patrick Bruel http://www.youtube.com/watch?v=-qLF_blBl1U

Qu’est-ce qui manque? (Variasjon på en cloze test) Mål: Å bearbeide en tekst Å øke elevenes språkbevissthet Metode: Elevene får en sangtekst hvor noen ord mangler Elevene skriver forslag til ord som kunne passe inn De sammenligner forslagene sine og begrunner sine valg Musikken spilles og elevene retter selv Eksempel brukt: L’amitié - Françoise Hardy http://www.youtube.com/watch?v=cnhfG84FpXA

Flervalgsspørsmål Mål: Å gi en inngangsport til en sangtekst Metode: Elevene hører på en sang, og følger med på teksten De får en rekke påstander om innholdet av teksten Elevene velger de mest eksakte påstander Sangen spilles på nytt og elevene retter selv Man jobber videre med sangen Påstandene kan være på norsk eller fransk Eksempel brukt: Lettre du front - Kenza Farah http://www.youtube.com/watch?v=gv09LVrN5a8

C’est quel mot? Mål: Å utvikle gode lytteevner Å øke aktivitetsnivået i klassen Metode: Elevene hører på en sang (N.B. Viktig med tydelig tekstuttale!) Hver elev har fått ett ord som er brukt i teksten Elevene reiser seg hver gang de hører “sitt” ord Variant: Enkelte ord fra teksten skrives på tavla To elever konkurrerer med å peke på ordet først Eksempel brukt: Sensualité - Axelle Red http://www.youtube.com/watch?v=tl9In2_x0hU http://www.youtube.com/watch?v=W3pY7NVY_zI&feature=related

Utiliser un clip Mål: Å stimulere til muntlig eller skriftlig produksjon Metode: Klassen blir vist et videoklipp, uten lyd Elevene gir en respons på det de har sett - skriftlig eller muntlig, setninger eller stikkord Videoklippet vises på nytt, nå med lyd Teksten bearbeides Eksempel brukt: Clic clic - Mc Solaar http://www.youtube.com/watch?v=OzJyC5c1eF8

En kreativ respons Mål: å gi elevene forskjellige måter å vise at de har forstått Gi flere kreative responsalternativer Eksempler: dikt, rap, sang, tegning, diagram, radioprogram, lage et brettspill fører til økt motivasjon og engasjement

Moitié/moitié Mål: Å beskrive bilder og musikk Metode: Elevene jobber i par En fra hvert par ser på en videosnurt, den andre hører bare på musikken Den “hørende” eleven beskriver lyden Videoen vises på nytt Den “seende” eleven beskriver bildene Begge ser på videoen sammen. www.linternaute.com/cartes

Musikk og digitale verktøy Hente informasjon http://www.lehall.com/galerie/africains/africains.htm Lage powerpoint presentasjoner - “La musique pour moi..” Fonetikk Cloze test

Multikultura Mål: å fordype seg i fransk kultur og å utvikle leseferdigheter; å ta i bruk digitale verktøy Bruk av data og Internett utvider klasserommet www.mulitkultura.org.uk En prisbelønnet website fra Universitetet i Cambridge for bruk i spansk-, fransk- og tyskopplæring

Nyttige adresser http://forum.momes.net http://momes.net http://musique.ados.fr http://platea.crice.mecd.es www.amazon.fr www.geocities.com www.greatsong.net www.lehall.com www.linternaute.com www.paroles.net www.youtube.com

Kilder Litteratur: Music and Song, Tim Murphey,Oxford University Press (2002) Veiledningsheftet til Génération 6 française, CAVILAM (2007) Takk til elever og lærere på Asker videregående skole for gode råd og inspirasjon

Musikk fra foredraget Brel, Jacques : Les vieux Bruel, Patrick: Adieu Bruni, Carla: Quelqu’un m’a dit Farah, Kenza: Lettre du front Hardy, Françoise: L’amitié Shy’m: Femme de couleur Solaar, Mc: Clic clic