Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Hva er forsvarlighet i LAR?
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Disponering av betongavfall
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Hva skjer med BA-avfallet etter at det har forlatt byggeplassen?
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
Forstandere i trossamfunn
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Presentasjon AFFN 2 mars Tema  GipsRecycling Norge AS  GypsumRecycling International AS  Vår løsning  Teknologi  Gipsavfall og hvorfor  6.
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
ARKIVLEDERFORUM.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Olav Skogesal Mepex Consult AS
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Egne ansatte eller innleie?
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Kurs i vergemålsloven Daglig leder Inge Storås;
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Forventninger til økonomen
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Konsekvenser av FIFAs forbud mot Tredjeparts eierskap i enkeltspillere Oslo, 16. februar 2016.
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Kjemikaliehåndtering
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Juristsamling - Ålesund
Forskrift om Internkontroll
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald Sørby

Nye krav til farlig avfallsbransjen De store linjene for bransjen Hvorfor nye krav Vårt arbeide så langt Prioriteringer framover

Nye krav Økonomisk sikkerhet Krav til kompetanse Krav til regnskap ved lagring av farlig avfall Avfallsoversikt Journalføring (for så vidt ikke nytt krav men nytt innhold)

Krav til økonomisk sikkerhet Økonomisk sikkerhet til lovlig lager Importert avfall – bankgarantier som følger –Hvorfor dobbel sikkerhet? Omvendt økonomi Drivkraft for å holde lagre så lave som mulig.

2.6. Økonomisk sikkerhet Virksomheten skal stille økonomisk sikkerhet for kostnader med å ta hånd om alt farlig avfall ved virksomhetens anlegg ved nedleggelse, stans eller ved betalingsproblemer. Sikkerhetsstillelsen skal dekke de kostnader som maksimalt kan tenkes å oppstå sett i lys av hvilke typer farlig avfall som anlegget kan motta jf pkt 1.2 og de mengder farlig avfall som lovlig kan lagres jf pkt 1.3. Sikkerhetsstillelsen skal skje i form av pant for Klima- og forurensningsdirektoratet i sperret bankkonto med et innbetalt beløp tilsvarende det beløp som skal sikres eller ved en løpende påkravsgaranti fra bank utstedt til Klima- og forurensningsdirektoratet på tilsvarende beløp. Dersom det kan godtgjøres at det vil gi tilsvarende sikkerhet kan direktoratet etter en konkret vurdering akseptere annen form for sikkerhetsstillelse. Så snart som mulig etter at tillatelsen er oversendt virksomheten skal sikkerhetsstillelsen sendes direktoratet for godkjenning. Uten en godkjent sikkerhetsstillelse kan det ikke mottas farlig avfall ved anlegget.

Krav til kompetanse Farlig avfall er ingen presis beskrevet materie Farlig avfall kan være utfordrende Farlig avfall må behandles forsvarlig – da må du vite hva du har Farlig avfall reguleres av et strengt regelverk – det må du kunne Farlig avfall er en del av vårt samfunn – forsvarlig behandling Farlig avfall er uønsket – men det er langt fram! Kunnskap om alt dette har vært og er fremdeles variert i bransjen Kravet er komplekst og vi er i dialog

2.8. Krav til kompetanse Dette kravet må tilpasses den virksomheten det gjelder. Ved ren mekanisk bearbeiding for eksempel for å skille kontaminert materiale fra ikke-kontaminert og de forskjellige fraksjonene leveres til andre anlegg for videre behandling kan følgende formulering brukes: Alle som håndterer farlig avfall i bedriften skal ha dokumentert opplæring i slik håndtering. Bedriften skal råde over tilstrekkelig kompetanse til å vurdere miljørisiko for sin virksomhet. For bedrifter som behandler flytende farlig avfall med kjemiske/biologiske prosesser eller som forbrenner farlig avfall kan følgende formulering benyttes: Bedriften skal i den daglige driften råde over dokumentert kompetanse i kjemi/biologi/fysikk på høyskole/universitetsnivå. Alle som håndterer farlig avfall på bedriften skal ha dokumentert opplæring i slik håndtering. Bedriften skal også råde over tilstrekkelig kompetanse til å vurdere miljørisiko for sin virksomhet. For store bedrifter med komplisert kjemisk/biologisk/mekanisk rensing av farlig avfall, eventuelt store forbrenningsanlegg kan følgende formulering benyttes: Bedriften skal i den daglige driften råde over kompetanse i Kjemi/biologi/fysikk på masternivå. Alle som håndterer farlig avfall i bedriften skal ha dokumentert opplæring i slik håndtering. Bedriften skal også råde over tilstrekkelig kompetanse til å vurdere miljørisiko for sin virksomhet. Alternativt kan nye formuleringer utarbeides der det måtte passe best.

Krav til regnskapsføring Dette følger for så vidt av regnskapsloven! Presisering

2.7. Krav til regnskap ved lagring av farlig avfall Lagret farlig avfall skal medtas i bedriftens årlige regnskap i tråd med regnskapsloven slik at de fremtidige kostnadene til behandlingen av dette avfallet fremkommer i regnskapet.

Krav til årlig statusrapportering per 31/12 Klif ønsker å følge med på avfallsmengder som passerer gjennom anlegget i løpet av året Hindre oppbygging av store avfallslagre Bedre kontroll med avfallsstrømmene

13.3. Avfallsoversikt Bedriften skal årlig utarbeide en avfallsoversikt som gjør rede for mengder og typer farlig avfall og ordinært avfall som er: Mottatt Behandlet Sendt videre Lagret på bedriftens område ved årets slutt(31.12) Denne oversikten skal sendes til Klima- og forurensningsdirektoratet sammen med egenkontrollrapporten. Se også pkt 13.4.

Journalføring En presisering og konkretisering av eksisterende plikt Må gjøre hensiktsmessig og være lett tilgjengelig

13.2. Journalføring Bedriften skal føre journal for farlig avfallsvirksomheten hvor alle nødvendige opplysninger for mottak, lagring, behandling og viderelevering av farlig avfall ivaretas. Journalen skal være lett tilgjengelig ved inspeksjon. De skal oppbevares i minst 3 år. Forurensningsmyndighetene kan pålegge bedriften å sende forurensningsmyndighetene eller andre som myndighetene bestemmer, kopi eller sammendrag av journaler. Bedriften skal påse at det føres journal over ekstra prøvetaking. Journalen med kopier av analyserapportene skal oppbevares i minst 3 år.

Lagring av farlig avfall Et vilkår som det er arbeidet mye med og som skal tilpasses den enkelte virksomhet

Vårt arbeide så langt og arbeidet framover

Viktige budskap til de frammøtte Tillatelse til forurensende virksomhet! –Vær klar over hva det er dere har fått tillatelse til! –Sørg for at tillatelsen dekker den virksomheten dere driver Er du i tvil – TA KONTAKT!

Viktige budskap til de frammøtte Forskrift om konsekvensutredning –Virksomheter som driver sluttbehandling av farlig avfall som omfatter Forbrenning Kjemisk behandling Deponering Omfattes av forskriften Er du i tvil – TA KONTAKT!

Takk for oppmerksomheten