Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
8 Skumlesing.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Essay er en skriftlig sjanger.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Velkommen til foreldremøte. Presentasjon av trinnet Kontaktlærer 5a: Ole Jonny Kontaktlærer 5b: Ingveig Faglærer: Eirik, Merethe Fagarbeider/assistent:
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Leseutvikling og læringsstrategier
Den matematiske samtalen
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole

Begrepslæring Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Lytte/lete etter ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer) Kunne se morfemene og deres betydning for ordet Kunne bruke åtte-trinnstrappa til innlæring av nye begrep. Bruke denne aktivt ved behov Finne betydningen av nye ord og begreper ved lesing av tekster Bruke aktivt ordbøker og synonymordbok

Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll Gjenfortelling som makkerlesing Gjenfortelling som intervju Lapp i hatt Monologen Velg roller for gjenfortellingen Fortellingens røde tråd

Tankekart Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Skole Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever

Innholdshjelperne Når? Hvem? Hvor? Hva? Hvorfor?

Hvis du lurer på hva du skal gjøre når du skal ta et BISON-overblikk over en tekst, skal du tenke på ordet BISON. Hver bokstav i dette ordet står for en ting du skal gjøre når du tar et BISON-overblikk. BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NB! ORD SOM SKILLER SEG UT BISON-overblikk

Samskjema

Sammendrag Et sammendrag er det samme som en oppsummering. Når vi lager et sammendrag av en tekst, ”koker” vi den inn. Alt det unødvendige skal bort

Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet. Etter at du har lest teksten, fyller du ut L-ruta. VØL-skjema V VET Ø ØNSKER Å VITE L HAR LÆRT Her skriver du litt om hva du vet om temaet fra før. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten Her kan du skrive litt om hva du lurer på og ønsker å vite mer om. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten. hva du har lært av teksten. Dette skriver du ETTER at du har lest teksten.

Nøkkelord Slik skriver du nøkkelord: • Finn de aller viktigste ordene i teksten. • Ikke ta med for mange ord! • Skriv nøkkelordene under hverandre.

Introdusere læresamtale _ Før læresamtalen • Les teksten. Skriv gjerne nøkkelord eller lag tankekart mens du leser. • Forbered deg på de fire rundene i læresamtalen. __Selve læresamtalen • Gå sammen to og to. • Snakk etter tur. Begge må si noe i hver runde. • Samtalen har fire runder. I hver runde skal begge si en setning eller stille et spørsmål som begynner med bestemte startord. 1. runde – Startord: Jeg har lært at … 2. runde – Startord: Jeg mener den viktigste setningen er … 3. runde – Startord: Mitt faktaspørsmål er … 4. runde – Startord: Jeg lurer på … I 3. og 4. runde skal den andre prøve å svare på spørsmålene.

Høyfrekvente ord 401-500 ord Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig

Kartlegging - Carlstens rettskrivings- og leseprøve - Ordkjedetesten - S 40 (setningsleseprøven)