Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
14:00 Erfaringsutveksling
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
BankID i Vital Forsikring ASA
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
En merkavare i endring…
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Organisering uten A Kasse. Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppfølging av sykemeldte
Hvordan forsterke merkevaren?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
Mal – ambisjoner.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Banken som samarbeidspartner
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Borgestad Business Partner
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Liten virksomhet – stor gevinst
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Event som strategisk virkemiddel
Seniorer i finansnæringen
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Kompetansebehovet i finansnæringen
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
utfordringer i en ny region
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Storebrand ASA - er det lønnsomt å flytte arbeidsoppgaver til Øst Europa? Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste Hovedtillitsvalgt i Storebrand ASA Finansforbundet 28.10.13 Tid: Kl. 10:30-11:15

Agenda     Om Storebrand og Litauen Vår erfaring med offshoring Suksesskriterier  Er det lønnsomt? 

Storebrandkonsernet Virksomhet i Norge og Sverige. Pensjon, forsikring, bank og kapitalforvaltning. 2.200 Ansatte 1.900.000 Personkunder 40.000 Bedriftskunder NOK 450 milliarder i forvaltet kapital 5.000.000 Kundedialoger per år

Eksterne drivere gir tydelig endringsagenda Lave renter Individualisering Lengre levealder Digital livsstil www Reguleringer § Transparens

Storebrand way of Sourcing Visjon og målsetning Storebrand skal bruke sourcing som et strategisk virkemiddel for å oppnå kostnads- og/eller kvalitetsfortrinn. Identifisering Beslutning Gjennomføring Hvilke oppgaver skal vi source? Hva er beslutningskriteriene? Hvordan skal vi gjennomføre og følge opp?

Hvorfor Litauen? - kostnadseffektivt og gode rammevilkår Kultur og samarbeid Lav turnover Høyt utdanningsnivå Lavt bruttolønnsnivå God infrastruktur http://www.youtube.com/watch?v=RPO4tbV4UHk&feature=share

Internasjonal tilstedeværelse…

Storebrand Baltic i dag Over 6 års erfaring med offshoring Velfungerende og god kompetanse på drift av Shared Service Centre Betjener alle forretningsområdene i konsernet Språk: Norske og svensk Startet med enkle prosesser, økende utnyttelse av kompetansenivået hos medarbeiderne 300 medarbeidere per 1.1.14

Strategien for bruk av Baltic Hvorfor Levere kostnadseffektive og kundevennlige prosesser Hva Manuelle prosesser som ikke kan automatiseres på kort sikt og som ikke krever nærhet til kunden Hvordan Opererer i lavkostland med tilgang til kompetente medarbeidere Spesialisering, fokus og stordriftsfordeler Utnytte beste praksis og kontinuerlig forbedring i Baltic

Kritiske suksessfaktorer Tydelig målsetning, kommunikasjon og involvering av medarbeidere God struktur og metodikk for overføring og oppfølging av oppgaver Forstå og respekter kulturelle forskjeller og språkutfordringer Eget kompetanseområde å følge opp oppgaver/prosesser som er overført Kundefokus –hvilke oppgaver som overføres og blant ansatte i Baltic Ett Storebrand – samarbeid Baltic og Norge/Sverige Kritiske suksessfaktorer

Er offshoring til Baltic lønnsomt? JA! Men krever… Betydelige kostnadsgevinster God kvalitet og kompetanse Effektivisering og stordriftsfordeler God og tydelig ledelse, kommunikasjon og involvering Godt samarbeid med tillitsvalgte Omstillingskostnader Omskolering og kompetanseutvikling Strukturert oppfølging og risikostyring

Vi jobber hardt for å nå visjonen: Våre kunder anbefaler oss