Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetansebehovet i finansnæringen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetansebehovet i finansnæringen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetansebehovet i finansnæringen
Lunsjmøte, Storebrand 23. oktober Idar Kreutzer, adm. dir i Finans Norge

2 En effektiv finansnæring
Kompetanse/arbeidsprosesser Teknologi Forretningsmodell

3 Høyt utdanningsnivå i finansnæringen
Kilde: SSB, AKU

4 Høyt nivå på kompetanseheving

5 Drivere for endring Teknologisk endring Miljø Samfunn Kundeadferd
Økonomi Samfunn Bærekraftig verdiskaping Kundeadferd Makroøkonomiske forhold og utvikling Regulatoriske rammer

6 Ny teknologi tas raskere i bruk
Endringer skjer stadig raskere

7 72 %: ”Er fornøyd med den banken jeg har”
Kundeadferd Kundene forventer at tjenestene er hensiktsmessige, tidsriktige og trygge Lojalitet forutsetter tillit og reale vilkår/priser Bård Bjerkholt, Dagens Næringsliv, 5. august 2014 72 %: ”Er fornøyd med den banken jeg har” Kilde: TNS Gallup februar 2014

8 Kundene ønsker enkelhet
Kundeorienterte løsninger Innovasjon One-click-buy Fjerner fordyrende ledd Setter ny standard i bransjen

9 Makroøkonomi Internasjonalt Norge Skjør vekst og stor usikkerhet
Høy arbeidsledighet Meget ekspansiv pengepolitikk Norge Mild lavkonjunktur Lav arbeidsledighet Nedjusterte utsikter Sentralbankenes signalrenter

10 Internasjonal regelverks-tsunami
CRD IV: kapitalkravreform Skjerpede krav til kapital, likviditet, finansieringsstruktur mv BRRD: Krisehåndteringsdirektiv “Bail in”, kriseløsningsfond Innskuddsgarantidirektiv Fullharmonisert ordning Bankunion: Sum av ulike regelsett Enhetlig regulering og tilsyn “Breaking the link between sovereigns and banks” Strukturreform (Liikanen-utvalget) Forslag om adskillelse av ordinær bankvirksomhet og verdipapirhandel- virksomhet i store europeiske banker

11 Den negative endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes
Orientert mot fortid Se trusler Angst Fokus på sikkerhet Defensiv tenkning Reaktiv

12 Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes
Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv

13 Noen felles kvaliteter må prege hele virksomheten
Kompetente og motiverte medarbeidere Effektive prosesser Fornøyde kunder og brukere

14 Drivere for kompetanse
Økende kompetanse Utdanningsnivået og uformell teknologisk kompetanse i befolkningen øker Brukeradferd Kundenes behov og ønsker Hard konkurranse stiller krav til kostnadseffektivitet Teknologiske endringer Utvikling og bruk av nye løsninger: selvbetjening, forenkling, automatisering, målrettet kommunikasjon,… Analyse og håndtering av store datamengder Utnytte sosiale medier IT-sikkerhet Krav fra myndigheter til IT-sikkerhet, kundeveiledning, sertifisering mv.

15 Nordmenn er verdens mest digitale mennesker
7 av 10 har smarttelefon 4 av 10 har nettbrett I snitt over 3,3 oppkoblete enheter i hvert hjem YouTube Norges desidert største TV-kanal for de mellom 18 og 34 år Tar i bruk nye tjenester, men slutter ikke å bruke gamle (kilde: Google Norge 2013/DNB)

16 Bruk av IT i finans Finansnæringen tok tidlig i bruk IT
i egen produksjon i samhandling mellom banker i kundedialog Papirbasert boliglånsprosess Tar 16 dager Omfatter 70 papirark Genererer 9 postforsendelser Digitalisert boliglånsprosess Tar 1-2 dager Ingen papirer Ingen postforsendelser

17 Rådgiverrollen og kompetanse – utvikling fremover
Utvikling av kompetansestandarder styres av omverdenes krav og bedriftenes/næringens behov. Regelverksutvikling i EU/Norge: Innføring av MiFID II, IMD II, Boliglånsdirektivet… -> felles er fokuset på: Forbrukerbeskyttelse (rådgivning overfor privatpersoner) Adekvat kompetanse knyttet til rollen og de produktene rådgiveren har i sin portefølje (spare- og plasseringsprodukter, pensjon, lån, liv/person- og skadeforsikringer) Riktig fagkompetanse og høy kompetanse om aktuelle produktene Videreutdanning/ oppdatering av kompetanse Dokumentasjon av kompetanse og oppdateringer Regeletterlevelse (lovverk, retningslinjer og god rådgivningsskikk), brudd må få konsekvenser God rådgivningsskikk er bærebjelken

18 Behov for rekruttering og opplæring framover
Aldring medfører et betydelig behov for rekruttering 11% av de regulativlønte hos Finans Norges medlemmer er over 59 år, 25% er over 54 år. Behovet for spesialister øker

19 Kompetanseutvikling Formell læring Uformell læring
e-læring, kurs, skole Nye arbeidsoppgaver, ansvar, prosjekter, kolleger Individuell tilpasning: - Det jeg trenger i min jobb - Når jeg trenger det - Der jeg er - Jeg må kunne søke og finne selv Medarbeider Arbeidsgiver Ansvar for egen kompetanseutvikling Skal legge til rette for relevant kompetanseheving

20 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Kompetansebehovet i finansnæringen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google