Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008

2 Visjon • Lånekassen skal bli oppfattet som den mest moderne offentlige etat i Norge!

3 Fornyelsen i Lånekassen • Gjennom –Egenfinansiering – 42 % av kostnadene (312 mill over fire år) –Nytt IKT-system –Prosjekter • skal Lånekassen oppnå: –Høykvalitetsalternativet gjennom strategien kjernelånekassen

4 Aktiviteter Organisering og kultur Analyse Verdi diskusjon Verdi diskusjon 2004 Quick wins IKT-oppstart Ny organisering Kompetanse og lederutvikling 2005 2006 2007 2008 -2012 Motivasjon IKT- forhandlinger Andre prosjekter IKT-utvikling og innføring

5 Status i dag – gjennomførte tiltak • Ny utbetalingsordning –Reduserte kostnader og nye kommunikasjonskanaler • Datafangst –Nye innrapporteringer av eksamensdata –Produksjonssetting av løsning for opptaksdata –Ny organisering for å behandle innrapporteringer fra lærestedene • Kundeservice og kundeinformasjon –Opprettelse av et kundesenter –Utkontraktering av kundeservice i toppsesonger –Flere selvbetjeningsløsninger på Dine sider –E-henvendelser • Skanning –Ekstern leverandør av Skanning av alle papirer • Utjevning av sesongvariasjoner –Justerte arbeidsprosesser for å utjevne arbeidsbelastningen • Overføring av oppgaver til SI –Innkreving av misligholdte lån er overført til SI • Utkontraktering av print og konvoluttering –Skattedirektoratet

6 Hva er modernisering? Kultur Struktur Tilbakemeldinger

7 Når strukturen endrer seg…

8 Gammel og ny struktur Prosess Støtte Prosess Kundekontorer

9 Hva endrer seg… • Åpenhet • Ledelse • Kommunikasjon på tvers • Kultur

10 Saksbehandling Kundedialog Datafangst, samarbeid med 3.parter Resultat Regelverk Automatisering Forvaltning Redusert behandlingstid Bedre service Frigjør ressurser til komplekse saker

11 Utvikling i gjennomsnittlig behandlingstid

12 Effektivisering av driften

13 Verdiskapning –Økt selvbetjening –Saksbehandlingstiden er halvert (per i dag 9 dager) –Redusert bemanning med 20 % –Redusert driftsutgiftene med 10% på to år


Laste ned ppt "Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google