Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Liten virksomhet – stor gevinst

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Liten virksomhet – stor gevinst"— Utskrift av presentasjonen:

1 Liten virksomhet – stor gevinst
Modernisering og effektivisering gjennom strategisk omstilling

2 Tallstørrelser Forvalter pensjonsrettigheter PTS forvalter pensjonsrettigheter for sjømenn yrkesaktive sjømenn 8.500 pensjonister tidligere sjømenn Anslag på forpliktelse mrd. kroner. Saksbehandler pensjonssøknader Mottar og saksbehandler årlig omlag 950 pensjonssøknader og endringer Utbetaler pensjoner PTS utbetaler årlig ca kr. 1,0 mrd. i pensjoner Krever inn pensjonspremie PTS krever inn ca kr. 1,0 mrd. i årlig premie på basis av innrapportering fra 750 rederier med skip. Forvalter pensjonstrygdens fond Pr var PTS sine fond kr. 271mill.; herav reguleringsfond på kr. 85 mill. 25 ansatte

3 Strategisk omstilling i liten virksomhet
Krevende for en liten virksomhet Ingen stor stab å støtte seg til Må følge alle krav i staten Oppstår raskt sårbarheter Du som leder må ta en mer operasjonell rolle Større nærhet til berørte enkeltmennesker Fordeler for en liten virksomhet Direkte kommunikasjon Kort beslutningsvei Større breddekompetanse Større delaktighet fra de ansatte

4 Overordnet bakgrunn for vår strategiske omstilling
Gamle IT-systemer Manuelle og tungvinte løsninger Stor kompetansesårbarhet IT-kompetanse Brukerkompetanse Generasjonsskifte Selvbetjeningsløsninger Pensjonsreformen Behov for strategiske grep!

5 Strategiplan »Utarbeide en helhetlig plan for en kvalitativ og effektiv administrasjon med vekt på fornyelse og forenkling».

6 Prosjekt ”PTS 2013”

7 Modernisering og effektivisering gjennom strategisk omstilling
Resultat Effektive selvbetjeningsløsninger og interne prosesser Innført innrapporteringssystem

8 Kundeportal

9 Modernisering og effektivisering gjennom strategisk omstilling
Resultat Effektive selvbetjeningsløsninger og interne prosesser Innført innrapporteringssystem Innført selvpensjoneringssystem

10 Medlemsportalen

11

12 Modernisering og effektivisering gjennom strategisk omstilling
Resultat Effektive selvbetjeningsløsninger og interne prosesser Innført innrapporteringssystem Innført selvpensjoneringssystem Automatisert dokumentproduksjon og digitalisert arkiv Automatisert G-regulering Elektronisk overføring av data fra og til samhandlere   Tatt ut effektiviseringsgevinster Styrket kundebetjening samt IKT Redusert bemanning med netto 38% Økt kostnadseffektivitet Økt kunde- og medlemstilfredshet Redusert sårbarhet God kvalitet og sporbarhet i nye systemløsninger Systematisk og helhetlig opplegg for kvalitet og internkontroll Overtatt månedlig utbetaling til pensjonister. God medarbeidertilfredshet Resultatene viser fremgang på alle områder fra tidligere undersøkelser!

13 Endret ressurs- og kompetansebehov
Ressurser kanalisert fra manuelle interne prosesser – Til kundebetjening samt til utvikling- og drift av IT-løsninger! Redusert med 74% i premie- / pensjonsprosessen Redusert med 61% i stabsfunksjoner Økt på IT samt Kunde- og medlemsbetjening Netto reduksjon på 38 %

14 Vi kom vel i mål! Hva har vi erfart og hva gjorde at vi lykkes?
Overordna plan med god forankring hos de ansatte, styret og departement Eierskap i ledelsen Gjennomføringsevne Involvering og stor innsats fra de ansatte! Godt og tett samarbeid med de tillitsvalgte At prosjektet var delt opp i delleveranser Sikret tilgang på god ekstern bistand

15 Veien videre Effektivitet Kvalitet og tilgjengelighet Sårbarhet
Kundetilfredshet God kost/nytte

16


Laste ned ppt "Liten virksomhet – stor gevinst"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google