Sundvolden – 18.10.2012 ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Sommervikar i Blend.
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kriterier for profesjonell tolkning - sett i lys av møte mellom morsmålstolk / tegnspråktolk, fremmedspråklige innvandrere og hjelpeapparatet Patrick.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- roller og forventinger
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Definere og velge hovedmål og delmål
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Den entusiastiske lærer
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Tidlig psykologisk antropologi:
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Hvorfor skal vi ha barnehager?
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Stoisismen og kristendommen
Improvisasjon som metode i samarbeid/samhandling/samspill?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kommunikasjon; forutsetninger
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan kommunisere? Vellykket kommunikasjon? - Kommunisere - Fasit? Finnes ikke – forståelse av den andre - Kontekst - den historiske og den samtidige - Språk og/kontra virkelighetsoppfatning - Referanserammer for kommunikasjon - Hva er universelt og hva er avhengig av kultur?

”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” Hvordan danner vi våre meninger? Hvordan oppdrar vi barn? Hva er familie for oss? Hva er samfunn for oss? Hva er ”stat” for oss? Hvordan tolker vi hverandres kroppsspråk? Hvordan bearbeider vi informasjon? Hva er grunnlaget for våre forventninger fra andre? Hvordan vet vi om uskrevne lover og regler i samfunnet? Hvordan vet vi hva som er normal/ikke normal, akseptert/ikke akseptert, moralsk/ikke moralsk osv? Hva er språkets rolle i alt dette?

Det er en skole i Daikondi kommunen i Afghanistan

Det er en barneskole i provinsen Badghyss ¤

Kommunikasjonsskipet Titanic språk klær utseende gestik. mimikker jus utdanning tro oppdragelse oppfatninger sannheter tradisjoner historie tenkemåte logikk verdier moral verdensbilde uskrevne l og reg.

Tverrkulturell kommunikasjon Psykologi Antropologi Pedagogikk Sosiologi Lingvistikk Tverrkulturell kommunikasjon

Prinsipper: 1) Virkelighetsoppfatning Gjøre budskapet forståelig og relevant ut ifra mottakerens virkelighetsbilde 2) Kommunikasjon Forståelse av hva kommunikasjon er sammenlikne diverse kontekster gjøre dem oppmerksomme overfor norske mønstre ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

Prinsipper 3) Tankegang Hva bringer mottakeren med seg av oppfatninger om samfunnet og verdier? 4) Identifisering i mest mulig grad trekke paralleller til kjente situasjoner. 5) Selvfølelse Mottakeren bør trekkes inn i samtalen/diskusjonen slik at deres livserfaring og oppfatninger blir verdsatt. Læringen skjer først når mottakerens selvfølelse blir ivaretatt. Å være i forsvarsposisjon hindrer læring. ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

Er det noen identifiserbare kjennetegn til forskjellige kulturer? Kan man gruppere kulturene under hovedkategorier mht kommunikasjon/forståelse/læring? ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

V- Alder er visdom og de eldre er de viktigste J- Barna er fremtiden, og barna er de viktigste V- Hvert enkelt menneske har klart definerte roller J- Hvert enkelt menneske må skape sin egen rolle V- Familiens og gruppas meninger er viktigst J- Det er positivt å være kritisk og å ha egne tanker og meninger ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

V- Barna skal være lydige. De voksne bestemmer J- Dialog og forhandlinger er viktig V- Foreldrene setter få grenser for de små barna J- Foreldrene setter mange grenser for de små barna V- Eldre barn har mange grenser J- Eldre barn får ta egne valg og må være selvstendige ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

V- Skarpt skille mellom god og dårlig J- Mange nyanser V- Skam og ære betyr mye J- Skyld og samvittighet betyr mye V- Det er viktig hva familien og samfunnet synes om meg og det jeg gjør J- Det er viktig hva jeg selv synes om meg og det jeg gjør ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

”Hvis spillereglene i kommunikasjonen bestemmes av den ene part alene, vil den annen part automatisk fremstå som ukvalifisert og ressurssvak.” Ada Engebrigtsen, sosialantropolog og forsker, NOVA ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

Noen spørsmål /oppgaver: Hva er universelt da? Hva er dets rolle i kommunikasjon? __________ Hva betyr å være «profesjonell» i den sammenheng? __________ Kontekst: Hva er «den historiske og den samtidige» konteksten? ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer”

Kommunikasjonsnøkkel The Lewis Cross Cultural Communication Model