Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Høyhastighetsutredningen
Dialogtorg i Kristiansand
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Transport og transportutfordringer
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
Kommunereform for vekst
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Eksempel 4: Smart transport
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Regional transportplan Agder
en jernbane for fremtiden
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Samferdselsdepartementet Gjør verden mindre og dagen lenger Statssekretær Bård Hoksrud(FrP) Moss. 28. januar 2015.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Kamp eller samarbeid?.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
På sporet av den tapte tid
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane Lars Rugtvedt Planlegger, Jernbaneverket

Transport på Sørlandsbanen By- og regiontrafikk i begge ender av banestrekningen. Godshåndtering i Kristiansand og Ganddal 855 000 passasjerer i 2013 på lange reiser 3,5 millioner reiser på Jærbanen Punktlighet 87 % Bedring i tilbud fra og med desember 2014 (2-timers frekvens)

Banens rolle i transportsystemet 220 000 136 000 470 000 30 mil 23 mil 270 000

Dagens situasjon Kristiansand 60 daa sentralt jernbaneareal Persontransport Godstransport Driftsbanegård/ lager _______________________ Stort press på arealer Gode planer er en forutsetning for utvikling, både for byen og jernbanen

Godsstrømmer Jernbanen er viktigste transportbærer mellom storbyene Tog har 35% av markedet på relasjonen Oslo – Kristiansand, og ca. 45 % på relasjonen Kristiansand – Oslo Oslo – Stavanger 55 % Stavanger – Oslo 50 % Kilde: Transportøkonomisk institutt

Godstransport på Sørlandsbanen Langemyr og Ganddal er de to store jernbaneterminalene på strekningen. Langemyr håndterer 21.000 TEU. (26.000 TEU i 2010) Ganddal håndterer 72.400 TEU Daglig godstog Langemyr- Ganddal Ukentlig kjemikalietog Østfold – Kristiansand

Gods til Norge via sjø Landsbasis Ca. 150 000 lastebiler fra Hirtshals til Norge. Containere hovedsakelig til indre Oslofjord Stor andel lastebiler inn til Norge over Svinesund Landsbasis

Varestrømsanalyse Kristiansand Fordeling av bilbasert gods fra Kristiansand og ut i Norge Fylke Vekt (% av total) Antall (% av total) Akershus 2,0 4,0 Hordaland 11 Oslo 21 16 Rogaland 35 Vest-Agder 15 19 Hovedrelasjonene fra og til Kristiansand havn

Varestrømsanalyse Kristiansand Containertransporten til Kristiansand har i stor grad endepunkt i regionen Containere skal ikke ut av Kristiansandsområdet.

Utvikling i Danmark Utbygging av godsspor til kaifront i 2015 Gevinster: Kundeservice Kostnadseffektiv Miljø Smarte samarbeids- modeller og koordinering i nettverk Effektivt, operativt terminalsystem Smarte systemer/ IKT Utvidet produkt- og servicetilbud Fremtidens modale terminaler Utvikling i Danmark Utbygging av godsspor til kaifront i 2015 Store investering for å fremme godstransport på jernbane

Fremtidig situasjon Kristiansand Sikre tilstrekkelig sporkapasitet for fremtidig togavikling Sikre jernbanespor til havneområdet Forutsigbar byutvikling Gode overgangsmuligheter fra tog til buss og båt Effektiv godshåndtering på lukket område

Konseptvalgutredning Grenlandsbanen Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lovet på Jernbanekonferansen i april, å komme med en bestilling på KVU for Grenlandsbanen i løpet av våren 2014. Gjennomføringen av KVU’en vil anslagsvis ta 1 ½ år fra oppdraget gis, avhengig av oppgavens avgrensning En sammenkobling vil gi muligheter for et bedre togtilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger og bidra til at Vestfold, Grenland og Agder utvikles til én felles bo- og arbeidsmarkedsregion.

Jernbaneverkets Konsekvensutredning Ytre korridor Strekningen Porsgrunn-Brokelandsheia: ca. 59 km Reisetid Oslo – Tangen/Kragerø: ca. 2 timer Reisetid Oslo – Kristiansand: 3 timer 15 minutter Indre korridor Strekningen Porsgrunn-Brokelandsheia: ca. 62 km Reisetid Oslo – Tangen/Kragerø: ca. 2 timer Reisetid Oslo – Kristiansand: 3 timer 15 minutter Kilde: JBVs Konsekvensutredning, 2000

Er det kapasitet? Jernbaneverket har igangsatt planleggingen av forlengelsen av dobbeltsporet fra Sandnes til Nærbø. Strømforsyningen fornyes nå Forholdene ligger til rette

Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane Utvikling langs kollektivknutepunktene, integrerte løsninger Økende utvikling på kontinentet Potensialet er til stede, og må utvikles Takk for meg