Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane Lars Rugtvedt Planlegger, Jernbaneverket
Transport på Sørlandsbanen By- og regiontrafikk i begge ender av banestrekningen. Godshåndtering i Kristiansand og Ganddal 855 000 passasjerer i 2013 på lange reiser 3,5 millioner reiser på Jærbanen Punktlighet 87 % Bedring i tilbud fra og med desember 2014 (2-timers frekvens)
Banens rolle i transportsystemet 220 000 136 000 470 000 30 mil 23 mil 270 000
Dagens situasjon Kristiansand 60 daa sentralt jernbaneareal Persontransport Godstransport Driftsbanegård/ lager _______________________ Stort press på arealer Gode planer er en forutsetning for utvikling, både for byen og jernbanen
Godsstrømmer Jernbanen er viktigste transportbærer mellom storbyene Tog har 35% av markedet på relasjonen Oslo – Kristiansand, og ca. 45 % på relasjonen Kristiansand – Oslo Oslo – Stavanger 55 % Stavanger – Oslo 50 % Kilde: Transportøkonomisk institutt
Godstransport på Sørlandsbanen Langemyr og Ganddal er de to store jernbaneterminalene på strekningen. Langemyr håndterer 21.000 TEU. (26.000 TEU i 2010) Ganddal håndterer 72.400 TEU Daglig godstog Langemyr- Ganddal Ukentlig kjemikalietog Østfold – Kristiansand
Gods til Norge via sjø Landsbasis Ca. 150 000 lastebiler fra Hirtshals til Norge. Containere hovedsakelig til indre Oslofjord Stor andel lastebiler inn til Norge over Svinesund Landsbasis
Varestrømsanalyse Kristiansand Fordeling av bilbasert gods fra Kristiansand og ut i Norge Fylke Vekt (% av total) Antall (% av total) Akershus 2,0 4,0 Hordaland 11 Oslo 21 16 Rogaland 35 Vest-Agder 15 19 Hovedrelasjonene fra og til Kristiansand havn
Varestrømsanalyse Kristiansand Containertransporten til Kristiansand har i stor grad endepunkt i regionen Containere skal ikke ut av Kristiansandsområdet.
Utvikling i Danmark Utbygging av godsspor til kaifront i 2015 Gevinster: Kundeservice Kostnadseffektiv Miljø Smarte samarbeids- modeller og koordinering i nettverk Effektivt, operativt terminalsystem Smarte systemer/ IKT Utvidet produkt- og servicetilbud Fremtidens modale terminaler Utvikling i Danmark Utbygging av godsspor til kaifront i 2015 Store investering for å fremme godstransport på jernbane
Fremtidig situasjon Kristiansand Sikre tilstrekkelig sporkapasitet for fremtidig togavikling Sikre jernbanespor til havneområdet Forutsigbar byutvikling Gode overgangsmuligheter fra tog til buss og båt Effektiv godshåndtering på lukket område
Konseptvalgutredning Grenlandsbanen Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lovet på Jernbanekonferansen i april, å komme med en bestilling på KVU for Grenlandsbanen i løpet av våren 2014. Gjennomføringen av KVU’en vil anslagsvis ta 1 ½ år fra oppdraget gis, avhengig av oppgavens avgrensning En sammenkobling vil gi muligheter for et bedre togtilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger og bidra til at Vestfold, Grenland og Agder utvikles til én felles bo- og arbeidsmarkedsregion.
Jernbaneverkets Konsekvensutredning Ytre korridor Strekningen Porsgrunn-Brokelandsheia: ca. 59 km Reisetid Oslo – Tangen/Kragerø: ca. 2 timer Reisetid Oslo – Kristiansand: 3 timer 15 minutter Indre korridor Strekningen Porsgrunn-Brokelandsheia: ca. 62 km Reisetid Oslo – Tangen/Kragerø: ca. 2 timer Reisetid Oslo – Kristiansand: 3 timer 15 minutter Kilde: JBVs Konsekvensutredning, 2000
Er det kapasitet? Jernbaneverket har igangsatt planleggingen av forlengelsen av dobbeltsporet fra Sandnes til Nærbø. Strømforsyningen fornyes nå Forholdene ligger til rette
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane Utvikling langs kollektivknutepunktene, integrerte løsninger Økende utvikling på kontinentet Potensialet er til stede, og må utvikles Takk for meg