Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThomas Torgersen Endret for 7 år siden
1
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober 2015
2
overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015
3
Overlevering av «Bred samfunnsanalyse av godstransport»
4
Slik ser havna ut for oss som jobber i havna http://g.api.no/obscura/API/dyna mic/r1/ece5/tr_980_461_l_f/000/ dram/2015/10/16/9/1444979350 758.jpg?chk=317B0A
5
Og dette er havna fra Fjordparken.
6
NTP er Historie - nåtid - fremtid Leveringskontrakt på bjelker og planker fra 1340
7
Ingen havn – ingen sjøbod - ingen by
8
Ei havn er sjø, vei, jernbane, arealer og terminaler
9
© GEMBA Innovation Economic Impact Assessment - Drammen Havn (649 empl.) (789 empl.) (1.240 empl.) (476 empl.)
10
Antall tonn over offentlig kai – 1 million tonn
11
Positiv regional markedsrespons – tidligere veitransport Oso Hotwater Holmen Hellefoss Kid BAMA Miele AASS bryggeri Toyota Norge AS Stenqvist Hellik Teigen Norsk Sveiseteknikk
12
2 x 280 meter jernbanespor på Furuholmen..
13
7 nye spor, ny vei og kulvert i 2015 - Virkeligheten
14
Kommuneplanens arealdel (2013-2036) - Virkeligheten
15
Trinn 1
16
Trinn 2
17
Trinn 3
18
Mer last og mer handel mot øst S temmer med virkeligheten SVERIGE og ØSTERSJØEN: 80 % av utenrikshande len 70 % TØMMER, INNSATSVAR ER og BULKVARER 20 % av eksporten er FERSK FISK 20 % av importen er SENTRALLAG RING og FERSKE VARER Kartillustrasjon: Berit Grue, TØI Bred samfunnsanalyse av godstransport
19
Containervolumutvikling i SørøstNorge.
20
Rapporten - Noen myter slås i hjel Frekvens er ikke alt Toyota sier: 1.Fleksibilitet & nærhet —Punktlighet og kvalitet 2.Besparelse for miljøet 3.Kostnadsbesparelse
21
Desentralisert terminalstruktur med god arealtilgang gir størst volum på sjø og bane - Men virkeligheten er bedre ? Direkte sjø- og banetransport konkurrerer best 20 % lavere terminal-kostnader gir mer robuste kombinerte transporter Dagens arealstrategier legger best til rette for vegtransport? Lagerlokaler bygd etter år 2000 Bred samfunnsanalyse av godstransport
22
Spørsmål til nye lager, næring, nye bygg ? Hvordan er kvalitetssjekken ? I vår region kjenner vi ikke igjen svaret i rapporten Lierskogen, Kobbervikdalen, Kongsberg og Røyken næringspark har relativt store utbygginger
23
Desentralisert havnestruktur, som ellers i verden Stemmer med virkeligheten Bra for alle
24
Hvorfor utredes ikke intermodale knutepunkt i store jernbanebyer ?.. Oslo Drammen Stavanger Bergen Trondheim Bodø Kan kombinere sentralisert jernbane med regional havnestruktur Innen persontrafikken snakker alle om knutepunkt.
25
? I KVU I Drammen oppga en privat operatør 500.000 t/år (leverer 70.000 t/år) Operer også Rolvsøy, Østfold ? Utvikler Kopstad, Vestfold ? Det utredes, men hvor virkelig er det ?
26
Kostnadsoversikten er bra Kranoperasjon er lav kostnad Havneoperatøren «koster mest» Så lenge det er konkurranse - holdes prisene nede
27
Fremtiden er lys – vei og bane får 57 MRD Jernbane og vei er våre kompiser Neste gang er det sjøtransporten sin tur 2,7 MRD
28
I mens skal vi pynte oss
29
Holmen syd/Risgarden i fremtiden med et tilsnitt historie…..?
30
Environmental Improvement Guide Light Current Lit Objective Proposed Lit Objective Crane show Night Mapping/ Legibility
31
Dette er bra – Varestrømsanalyse har vi ventet på. Men husk at varestrøm er ferskvare. Vi forventer en oppfølger
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.