Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Bjørn Egede-Nissen Kerstin Boström Nordic Rail 6.oktober 2015 Bilde er foreløpig, Michael etterspør bilde.

2 Unionstiden- et løft for jernbane
Karl IV - Kongsvingerbanen Oscar II – Østfoldbanen, For anledningen i norsk uniform og med Den norske løve

3 Smaalensbanen 1884 Kort grenseoverskridende historikk
Dalslands järnväg (sträckan Mellerud – Kornsjø) og Kornsjø – Fredrikshald åpnet juli 1879 Fram til 1895 var det felles forvaltning under navnet Fredrikshald – Sunnanå järnväg selv om banen på norsk side var statlig Fredrikshald – Kristiania (Oslo) ble satt i drift 1894 Endret navn fra Smaalensbanen til Østfoldbanen 1930 Dalslandsbanen elektrifisert sammen med Göteborg – Kil 1939, og overtatt av Staten (Norge- Vänerbanan)

4 Bakgrunn for oppdraget til Jernbaneverket og Trafikverket
Regionale fora og interreg.-prosjekter som GO (Göteborg – Oslo), Den Skandinaviska Arenan og COINCO har bidratt til fokus på samferdsel i korridoren siden midten av -90-tallet Fullføring av E6 og stadig økende tungtransport over Svinesund har de senere år bidratt til å sette søkelyset på den synkende andelen grenseoverskridende godstransport med tog Flere utredninger har sett på godsutviklingen over Kornsjø, som skiller seg negativt ut i forhold til de relativt høye markedsandelene jernbanen har mellom Oslo og øvrige store byer i Norge Regjeringen i Norge har satt grenseoverskridende problemstillinger for jernbane på dagsorden gjennom det oppdraget som er gitt til Jernbaneverket og Trafikverket Michael

5 Oppdraget fra Samferdselsdepartementet
Jernbaneverket mottok høsten 2014 oppdragsbrev fra Samferdselsdepartementet, med kopi til Näringsdepartementet og Trafikverket. Oppdragsbrevet har følgende hovedtrekk: Samferdselsdepartementet ber om at «Jernbaneverket, i samarbeid med Trafikverket, gjør en nærmere vurdering av hvordan kapasiteten på strekningen Oslo – Göteborg kan utvikles som en helhet i et samarbeid mellom norske og svenske myndigheter, hhv. på kort og lang sikt.» «Som en del av arbeidet skal det bl.a. ses på løsninger der kapasitets-økende tiltak gjennomføres og finansieres etter en omforent plan og arbeidsdeling mellom Norge og Sverige.» Michael

6 Oppdraget fra Samferdselsdepartementet
Utredningen «skal nyttiggjøre seg av foreliggende utredninger og plangrunnlag på svensk og norsk side, samt koordinerer sitt arbeid for å kunne se hen til relevante funn og vurderinger i pågående utredninger med relevans og grensesnitt for strekningen Oslo – Göteborg.» «I tillegg til å beskrive og foreslå tiltak for gradvis å utvikle kapasiteten i infrastrukturen, er det aktuelt å ta opp eventuelle andre relevante problemstillinger knyttet til å legge bedre til rette for hensiktsmessig utvikling og samordning av togtilbudet på begge sider av grensen.» «Mulige tiltak for godstrafikken på kort sikt skal gis særskilt prioritet,» Michael

7 Status og planer mellom Oslo og Göteborg, Norge
Vestre linje: 170 km Oslo S - Kornsjø 105 km enkeltspor, hovedsakelig i trasé åpnet i 1879 65 km dobbeltspor, eldste del Oslo – Ski åpnet 1924, siste del i år 2000 (ca 6km i Rygge-Råde syd for Moss) Østre linje: 79 km Ski - Sarpsborg, enkeltspor åpnet 1882 Planer/prosjekter: Follobanen (Oslo S – Ski) fullføres i 2021, 22 km nytt dobbeltspor i tillegg til eksisterende dobbeltspor 10 km dobbeltspor gjennom Moss planlagt åpnet i 2023 Dobbeltspor Haug (Råde)-Seut (Fredrikstad) planlagt åpnet i 2023 Seut-Hafslund, dobbeltspor planlagt åpnet i 2026 Hafslund-Halden, dobbeltspor planlagt åpnet i 2030 Michael Siste del i 2000 = Såstad – Seut Østre linje har ikke persontrafikk mellom Rakkestad og Sarpsborg

8 Status og planer mellan Oslo og Göteborg, Sverige
Norge/Vänerbanen: 169 km fra Göteborg C till Kornsjö 12 km enkeltspår från Erikstad (Skälebol) till Dals Rostock ferdig 1995 75 km dubbelspår Göteborg-Öxnered öppnad i etapper mellan 2006 og 2012 Planer/projekter: Marieholmsbron, ny järnvägsbro over Göta älv, öppnar 2017 Dubbelspår Hamnbanan, samtliga deletapper klara 2022 Kil Ôxnered, kraftförsörjningsåtgärder 2018 Dals Rostock – Kornsjø – kontaktlednings- byte och kraftförsörjningsåtgärder 2018 Västlänken genom Göteborg öppnar 2026 Kerstin Kilde: Trafikverket

9 Grenseoverskridende trafikk
4 daglige persontog, NSB Oslo S – Göteborg, reisetid mellom 3:38-4:02 5 ukentlige godstogpar Trelleborg/Malmö-Alnabru 1 ukentlig tømmertog fra Berg til Sverige Kerstin Togtilbudet Oslo S-Göteborg er en forlengelse av IC-tilbudet til Halden.

10 Grenseoverskridende trafikk
Varevolumer til, fra og  innen Norge med  lastebil i langtransport.  Blå er import, rød er  eksport. Kilde: Haram et al, 2015. Kerstin Togtilbudet Oslo S-Göteborg er en forlengelse av IC-tilbudet til Halden.

11 Utfordringer på strekningen
Kilde: Jernbanemagasinet #4, 2012 Lenger reisetid på bane enn på vei (350 mot 300 km) Gods på bane er lite konkurransedyktig mot veitransport – som det framgår bruker toget nesten dobbelt så lang tid som lastebilen Lav hastighet på store deler av strekningen, særlig på norsk side Bratte stigninger i Norge for gods (Brynsbakken og Tistedalsbakken) Begrenset kapasitet for togtrafikken generelt, også på dobbeltsporede strekninger – persontrafikken prioriteres Kerstin&Michael

12 Hva skal prosjektet utrede?
Avklare eksisterende og framtidig kapasitet gjennom bruk av scenarier med gradvis økende togtrafikk. Størst fokus for tiltak på kort sikt. For hvert scenarie beskrives konkrete tiltak samt mulige administrative og politiske tiltak som kan gi effekt. Muliga tiltak effektbedømmes og kostnadsestimeres. Det skal sjekkes hvordan stive ruter for persontrafikken påvirker og eventuelt hindrer godstrafikken, og kan bruk av hjelpelok i Jernbaneverkets regi opp Tistedalsbakken og Brynsbakken øke godstogenes markedsandel? Prosjektet skal benytte Trafikverkets metodikk for åtgärdsvalsstudier (som inkluderer fyrstegsprincipen) og enkel samlet effektbedømming av eventuelle infrastrukturtiltak Michael & Kerstin Nevn noe om avhengigheter, andre prosjekter som leverer resultater.

13 Hva skal prosjektet utrede?
Vil Kongsvingerbanen kunne fungere som et alternativ for godstrafikken? Hva skal til for å benytte Bohusbanan for godstrafikk, og hvilken effekt vil dette ha både for trafikken og i forhold til omgivelsene? Hva skiller planleggings- og beslutningsprosessene i Norge og Sverige fra hverandre? Finnes det organisatoriske og administrative hindre for grenseoverskridende planlegging? Ny høyhastighetsbane skal ikke utredes

14 Forutsetninger og scenarier
Scenarier for kort (2021), mellomlang (2031) og lang sikt (2050) Det er gitte forutsetninger for antall tog og reisetider for alle scenariene. Videre beskrives konkrete tiltak samt mulige administrative og politiske tiltak som kan gi effekt – kfr. fyrstegsprincipen Scenario 2021 15% av grensekryssende, landbasert transport over 300 km med tog Kjøretid for godstog Oslo – Göteborg maks 6,5 timer Minst ett ruteleie hver andre time for grensekryssende persontog 3:30 Tiltak på kort sikt for økt godstransport på bane? Forutsetn: Vedtatt politkk Scenario 2030 30% av landbasert grensekryssende transport går på bane Kjøretid for godstog Oslo – Gøteborg maks 6 timer Reisetid for persontog 3:00 – 10 min frekvens på 4-sporsstrekning Oslo-Ski Forutsetninger: Foreslått (adviserad) politik, f.eks vägslitageskatt Scenario 2050 50% av grensekryssende landbasert transport går på bane Kjøretid for godstog 4:00, og for persontog mindre enn 3:00 Michael

15 Utredningsarbeidet – forventet resultat
En felles framdriftsplan med forslag til tiltak Prosjektet arbeider slik at resultatene skal kunne benyttes i begge land Mindre tiltak vil kunne realiseres raskere, og samtidig ha betydelig effekt Grunnlag for videre utrednings- og planarbeid, avhengig av størrelse på tiltak Input til kommende nasjonale transportplaner En anbefaling for hvordan grenseoverskridende planlegging bør gjennomføres Kerstin

16 Videre framdrift og leveranse
Oppstart medio september 2015 Utvikling av scenarioer og rutemodeller oktober/november Møte med ekstern referansegruppe 20.november i Oslo Klarlegging, kostnadsberegning og enkel effektbedømming desember/januar Rapportutkast 1.februar 2016, med info til ekstern referansegruppe februar Behandling i Jernbaneverket og Trafikverket februar 2016 Leveranse til Samferdselsdepartementet mars 2016 Kerstin

17 Grenseskille eller midtpunkt mellom Oslo og Gøteborg?!
Kilde: Merethe Sæther / Jernbaneverket  

18 To land- felles mål?!


Laste ned ppt "Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google