Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSissel Christiansen Endret for 5 år siden
1
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet
2
Litt om meg selv Lars Lislott, Plansjef Produksjon, tlf. 91652259
Ansvar for all Lokførerbemanning, all Operativ rutebestilling, alle endringer opp mot Banearbeid Norge / Sverige.
3
Transportprodukter – normal inndeling
Kombinerte transporter Systemtog (heltog / industritog) Vognlast, ikke en del av CargoNets normalprodukt
4
Forretningsidé CargoNet tilbyr
jernbanebasert nettverk for kombinerte transporter i Norge og til/fra resten av Europa skreddersydde systemtogløsninger i Norge Mars 2016
5
Konseptet kombinerte transporter
Containere, semitrailere og vekselflak for speditører og samlastere I egne pendeltog mellom byer nasjonalt og internasjonalt Omlasting mellom bil og tog på kombiterminaler Mars 2016
6
CargoNet sa en gang: Tenk om du kunne koble sammen mange trailere og la én mann kjøre dem...
…men med så mange innstilte tog og dårlig punktlighet har vi liten troverdighet fra våre kunder, blir Konsekvensen mer trafikk på vei.
7
Ved lite forutsigbarhet kommer disse inn
8
Vår visjon Verden blir litt bedre når transporten går på skinner….
Mars 2016
9
Punktlighet levering kunde uke 46
10
Destinasjoner Norge Oslo Bergen Stavanger Kristiansand Brevik
Trondheim Mosjøen Mo i Rana Bodø Narvik
11
CargoNets nettverk for kombitrafikk
Trondheim Oslo Bergen Mosjøen Fauske Stavanger Bodø Mo i Rana Narvik Drammen Brevik Kristiansand Halmstad Malmö Trelleborg Mars 2017 Januar 2016
12
Effektiv logistikk krever forutsigbar infrastruktur
13
Dagens transport Just in time, varene går direkte ut til forbruker, lager er byttet ut, transporten er et rullende lager Punktlighet er meget viktig for våre kunder. Bilene som henter på terminalen skal ut å levere sine varer i konkrete lastevinduer, og laste på nytt i nye lastevinduer for så å rekke sin konkrete togavgang tilbake. Logistikk i forkant og bakkant. Godsets beskaffenhet, ferskvarer, frysevarer, post etc. Kundeinformasjon kreves, og levert i sann tid Kunder har i tillegg GPS-brikker, tracking osv. som egne hjelpemidler
14
Utfordringer for godstog
Glatte skinner, Bane Nors banearbeidsplan, Trafikverkets banarbetsplan Kryssinger mellom Godstog og Persontog, Godstog - Godstog Uforutsette innstillinger Vinterdrift Kapasitet Restkapasitet Overbelastede strekninger
15
Totalbrudd/tog frie perioder
Vanskelig for kundene Må varsles i god tid Alternativer må utredes
16
Rutetildeling og prioritering
Eieforhold til ruter Kun et år av gangen Ikke nødvendig forståelse for at godset må raskt fram Nødvendig sporkapasitet for å kunne drifte
17
Punktlighet og Regularitet
Dagens infrastruktur på bane har gitt oss store utfordringer de siste par år CargoNet har sterkt fokus på å bidra til bedre rammebetingelser, bl.a. bedre terminaler og lengre kryssningsspor. Etterslepet i vedlikehold og utbedringer av banelegemet har nå samferdselspolitisk oppmerksomhet Godstog må kjøres fram også ved Byggeprosjekter
18
Samarbeid om Banearbeid og Byggeprosjekter
Samarbeidsmøter om Banearbeid gir muligheten for å tilpasse togkjøring best mulig Slike møteplasser er de viktigste CargoNet har mot BN og Trv i tillegg til ordinære rutebestillinger. Forståelse for hvordan markedet reagerer på lange stengninger er viktig innad i BN. Infrastruktur i Norge har mange begrensninger pga. topografi og små muligheter for «omledningstog»
19
Ønskeliste til myndigheter/Bane Nor
Lengre og flere kryssingsspor Bedre informasjon ved avvik Bedre ruter står bort mye kryssingstid snu vogner og lok på kortere tid (effektive terminaler) Øke oppetid på banen Beredskapsplaner Gode og forutsigbare banearbeid Omlastingsplasser underveis Lagringsspor til vogner Forutsigbarhet
20
Utfordringer fremover
Fremføring med bil og båt er, og vil fortsatt være, gode alternativer for godsfremføring i Norge. Jernbanen vil måtte være konkurransedyktig i dette markedet for å nå frem i forhold til andre transportformer Flere aktører på banenettet øker kompleksiteten (styringskostnader) Mer persontrafikk på bane øker belastningen på infrastrukturen For å skal lykkes med jernbanebasert godstransport i Norge må: variasjoner i fremføringstid reduseres betydelig fremføringstider reduseres slik at de konkurrerer med vei samtidig må kapasitet økes Gods på bane Må være raskere enn på vei.
21
Spørsmål ?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.