Nasjonale prøver Møte for skolene 30. august 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Nasjonale prøver Møte for skolene 30. august 2011
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Nasjonale prøver Møte for skolene 29. august 2012
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Nasjonale prøver.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Oppfølging av nasjonale prøver
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Nasjonale prøver Møte for skolene 29. august 2014
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale prøver Møte for skolene 30. august 2010 Yngvild Nilsen Seksjonssjef Avdeling for pedagogisk utvikling og kvalitet

Program 08.30 - 09.45 Velkommen og informasjon om nasjonale prøver v/Yngvild Nilsen, retningslinjer for gjennomføring av nasjonale prøver, regler for fritak, sjekkliste for fritak, oppfølging av resultater, 09.45 – 10.05 pause 10.05 - 11.30 Gjennomgang av PAS med vekt på nye funksjoner i systemet, v/Torill Wøhni, Making Waves

Program 12.00 – 13.15 Velkommen og informasjon om nasjonale prøver v/Yngvild Nilsen, retningslinjer for gjennomføring av nasjonale prøver, regler for fritak, sjekkliste for fritak, oppfølging av resultater, 13.15 – 13.35 pause 13.35 – 15.00 Gjennomgang av PAS med vekt på nye funksjoner i systemet, v/Torill Wøhni, Making Waves

Nytt rundskriv om individuell vurdering Rundskriv Udir-1-2010 med informasjon om individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring. Rundskrivet klargjør bestemmelsene i forskrift til opplæringsloven kapittel 3. Udir.no - Udir-1-2010 Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringsloven kapittel 3

Viktige innholdsmessige elementer er: tydeliggjøring av formålet med vurdering og grunnlaget for vurdering styrking av underveisvurdering og en vurderingspraksis som har læring som mål styrking av elevens, lærlingens og lærekandidatens medvirkning i vurderingsarbeidet i opplæringen innføring av halvårsvurdering i hele grunnopplæringen innføring av planlagt samtale med eleven hvert halvår også i grunnskolen vurdering for elever med enkeltvedtak om spesialundervisning og IOP

Utdanningsdirektoratets satsning på vurdering Last ned brosjyre her Udir.no - Vurdering – no gjeld det! Utdanningsetatens sider om vurdering http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/vfl/ Last ned brukerveiledning PAS

Datoer for gjennomføring av nasjonale prøver høsten 2010: Lesing 5. trinn (papirprøve) Tirsdag 14. sept. Lesing 8. trinn (papirprøve) Tirsdag 14. sept. Lesing 9. trinn (papirprøve) Tirsdag 14. sept. samme prøve som på 8.trinn Engelsk 5. trinn (elektronisk prøve) uke 38 (20. – 24. sept.) reserveuke uke 39 Engelsk 8. trinn (elektronisk prøve) uke 39 (27. sept. – 1. okt.) reserveuke uke 41 Regning 5. trinn (elektronisk prøve) uke 42 (18. – 22. okt.) reserveuke uke 43 Regning 8. trinn (elektronisk prøve) uke 43 og 44 (25. okt. – 5. nov.) reserveuke uke 45 Regning 9. trinn – (elektronisk prøve) uke 43 og 44 (25. okt. – 5. nov.) samme prøve som på 8. trinn

Arbeidsfordeling Nasjonale prøver utarbeides og sendes ut fra Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet sender informasjon direkte til skolene – med kopi til skoleeier I tillegg: all informasjon kan og må hentes fra http://www.udir.no/nasjonaleprover Egen veiledning for PAS ligger på UDEs hjemmeside

Nasjonale prøver - fordeling i Utdanningsadministrasjonen Spørsmål om PAS og rapportering, faglige spørsmål: Dok-team/PED Margareth Tomren, Unni Mortensen, Hanne Bergsmark, Thomas Mortensen Tekniske spørsmål: IKT-avdelingen Svein Stokland Spørsmål om SATS skole: EFP-avdelingen Trond Hagstrøm

Skolene har selv ansvar for å følge med på Utdanningsdirektoratets hjemmeside – rektor har ansvaret for å finne oppdatert informasjon Alle lærere henvender seg til egen ledelse Alle henvendelser fra skolene skjer skriftlig pr. e-post til Utdanningsadministrasjonen (som i tilfelle tar henvendelser videre)

Veiledningsmateriell Retningslinjer for gjennomføring av nasjonale prøver Veiledningsmateriell Lesing: bare eksempeloppgaver Regning og engelsk: både eksempeloppgaver og tidligere prøver Udir.no - Eksempeloppgaver/tidligere prøver

Hva måler nasjonale prøver? Veileder for skoleledere og skoleeiere: nasjonale prøver – resultater og oppfølging Udir.no - Nasjonale prøver

Brev om tilrettelegging for overføring av elever, datert 16.08.2010 NASJONALE PRØVER - TILRETTELEGGING FOR OVERFØRING AV ELEVER FRA SATS TIL PAS, RAPPORTERING AV PRØVERESULTATER OG AVVIKLING AV ELEKTRONISKE PRØVER Brev om tilrettelegging for overføring av elever, datert 16.08.2010 Den enkelte skole er ansvarlig for: Tilrettelegging i SATS Skole og prøveadministrasjonssystemet PAS i forkant av prøvene Overføre elever fra SATS til PAS Legge til rett for og teste at skolen kan gjennomføre de elektroniske prøvene Rapportere prøveresultatene i lesing på norsk i PAS med frist: 1. oktober Registrere fritak/ikke deltatt i PAS for elever som ikke har gjennomført prøvene innen følgende frister: Lesing 5,. 8. og 9. trinn: 1. oktober Engelsk 5. og 8. trinn: 22. oktober Regning 5., 8. og 9. trinn: 19. november

Annen informasjon Prøvetiden: Lesing og regning - tidsramme 90 minutter på alle trinn Engelsk – tidsramme 60 minutter på begge trinn Prøvene i lesing er laget slik at det ikke er å forvente at alle elevene vil bli ferdig innenfor den avsatte tiden. Elevene må sitte tiden ut. De elektroniske prøvene: elevene kan forlate plassen når oppgaven er levert. Om vurderingsveiledningene – se Udirs hjemmeside

Deltakelse Prøvene er obligatoriske Elever som er syke på prøvedagen, kan gjennomføre helt fram til fristen for registrering av resultater. Hvis skolen ikke kan gjennomføre prøvene (papirprøvene) på oppsatt tid pga tidligere inngått avtaler, må det søkes skriftlig til Fylkesmannen om nytt prøvetidspunkt. Søknaden må gå tjenestevei. Elektroniske prøver må gjennomføres i løpet av tiden som er avsatt. Utdanningsdirektoratet har annonsert reserveuke.

Om elever på institusjonsskole/mottak Elever som er på institusjon, avlegger prøvene på institusjonen Bostedsskolen er ansvarlig for at opplæringsskolen får tilgang til prøvene Institusjonen er ansvarlig for gjennomføringen og for at prøveresultatet returneres bostedsskolen for registrering i PAS (kun papirprøver) Bostedsskolen er ansvarlig for å ta ut resultatrapporter og sende disse tilbake til institusjonen

Deltakelse Alle elever skal registreres i PAS før gjennomføringen Resultatet skal registreres Status fritatt skal registreres Eventuelt Ikke deltatt Utdanningsdirektoratet vil sjekke tallene opp mot GSI Det vil bli ført tilsyn Kommunerevisjonen i Oslo har gjennomgått tidligere gjennomføringer av nasjonale prøver mht fritak, jfr rapport fra Kommunerevisjonen.

Individuelt fritak Forskrift til opplæringslov § 2-4. Prøver, utvalsprøver og andre undersøkingar Elevar skal delta i prøver, utvalsprøver og andre undersøkingar fastsette av departementet. Skoleeigaren skal sørgje for at dette blir gjennomført. For elevar som får spesialundervisning etter kapittel 5 i opplæringslova, og når det dessutan er klart at prøvene ikkje vil ha mykje å seie for opplæringa til eleven, kan skolen gjere vedtak om å frita eleven frå å delta i prøvene. Det same gjeld grunnskoleelevar som får særskild språkopplæring etter opplæringslova § 2-8, og elevar som går i vidaregåande opplæring, og som følgjer individuell opplæringsplan i norsk. Eleven sjølv eller foreldra eller dei føresette kan likevel bestemme at eleven skal ta prøvene.

Individuelt fritak Det kan gis fritak for Elever med rett til spesialundervisning (enkeltvedtak) eller opplæring etter §2-8 og det er klart at prøvene ikke vil ha mye å si for opplæringen Begge vilkårene må oppfylles for at skolen kan fatte vedtak om fritak. Melding om fritak er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven og må gjøres skriftlig. Reglene er ufravikelige. For elever som er på institusjon, er det opplæringsskolen (institusjonsskolen/mottak) som har ansvar for å fatte /skrive enkeltvedtak (gjerne i samarbeid med bostedsskolen).   Skoleeier skal sikre lik praktisering av bestemmelsene om fritak i forskrift til opplæringsloven § 2 – 4.

SJEKKLISTE I FORBINDELSE MED FRITAK NASJONALE PRØVER Sendt skolene i brev datert 29.06.2010 Skolene må foreta en gjennomgang av alle elever mht gjennomføring av nasjonale prøver. Elevene som skal vurderes for fritak, må identifiseres. Skolen må gjennomgå begrunnelsen for fritak. Alle foresatte må informeres i forkant av enkeltvedtaket. Informasjonen bør gis skriftlig. Hvis informasjonen gis muntlig, må skolen kunne dokumentere at informasjon er gitt. Foresatte må gis mulighet til å uttale seg i saken. Skolen fatter et enkeltvedtak. Mal utarbeidet av UDA skal benyttes. Foresatte skal informeres om at enkeltvedtaket kan påklages. Enkeltvedtaket skal oppbevares i elevmappen.

Om fritak - eksempler Skolen forbereder enkeltvedtak om fritak og informerer foresatte. Foreldrene ønsker at prøven skal gjennomføres. Da skal prøven gjennomføres. Skolen kan ikke overprøve vedtaket. Foresatte ønsker fritak. Skolen fatter enkeltvedtak om gjennomføring. Foreldrene kan påklage til skolen som sender saken til Fylkesmannen.

Tilrettelegging Forskrift til opplæringslov § 3-32. Særskild tilrettelegging ved eksamen <dato>FOR-2006-06-23-724</dato> Forskrift til opplæringslova .

Mer om tilrettelegging Utdanningsdirektoratet: I utgangspunktet er det ikke anledning til å utvide gjennomføringstiden, men i særskilte tilfeller kan gjennomføringstiden utvides med inntil en halv time. Spørsmål om tilrettelegging rettes til skoleeier. Eksempel på spørsmål: Hvor stort avvik på tid? Inntil en halv time.. Hvis lesing er den grunnleggende ferdigheten som prøves, kan ikke elevene få hjelp til lesing, jamfør § 3-32. Nasjonal prøve i lesing finnes i punktskrift. Må bestilles særskilt.

Om tolkning og oppfølging av resultater Fortløpende publisering Veiledning til tolkning og oppfølging vil foreligge høsten 2010 Eleven og foresatte skal få tilbakemelding fra læreren om resultatene og om hvordan de blir fulgt opp i opplæringen – tema i elevsamtalen

Fordeling på mestringsnivåer 5. trinn – tre mestringsnivåer 8. trinn – fem mestringsnivåer .

Oppfølging av resultater Del 3 av veiledningsmateriellet gir tips til hvordan følge opp elever på forskjellige mestringsnivåer. I tillegg må alle lærere involveres i resultatene (prøver i grunnleggende ferdigheter, ikke fag) Aktuelle spørsmål som kan diskuteres i lærerkollegiet kan være: Ser vi noen mønstre/tendenser i resultatene for vår skole? Har vi annen type informasjon som bekrefter eller avkrefter resultatene fra nasjonale prøver? Indikerer resultatene fra nasjonale prøver at det er behov for ytterligere kartlegging? Hvilke konsekvenser får resultatene for skolens videre praksis, og hva kan vi gjøre for å forbedre de resultatene vi ikke er fornøyd med?

Nasjonale prøver del av nasjonalt kvalitetsvurderingssystem – og prøveplanen Oslo Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse Kartlegging – analyse – diskusjon – prioritering – handling - Udir.no - Ståstedsanalysen - Hvilken vei skal vi velge?

Mer informasjon Prøveplanen Oslo Utdanningsetetatens brev: Prøveplan Oslo - Utdanningsetaten - Oslo kommune Utdanningsdirektoratet http:www.udir.no