Mo i Rana sentrum Et sentrum for alle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Norsk mal: Startside Tips språkmal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – ønsket språk. Eller velg.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Universell utforming akkurat nå
Universell utforming Diskriminerings- og Tilgjengelighetsloven
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Kongsberg Stortingsrepresentant Laila Gustavsen Universell utforming og diskriminering - overordnede føringer.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Tema: Deltasenterets arbeid med oppfølging av råd for funksjonshemma
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Ny handlingsplan Bakgrunn Nye lover FN Konvensjonen.
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Seniorrådgiver Eli Knøsen Hamar
 Den universelle vegen videre Hvordan få gode integrerte løsninger.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Bydelens strategiske plan
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Diskriminerings- og tilgjengelighetslova Folkehelsedagane Sogn og Fjordane. 7. desember 2010.
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Universell utforming Seniorrådgiver Eli Knøsen Klepp
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

Mo i Rana sentrum Et sentrum for alle? Norges handikapforbund Nord-Norge Av Kirsti Fosshaug, organisasjonskonsulent

Innhold Om NHF og NHF Nord-Norge Om NHF og uu Status i Mo i Rana Diskriminerings og tilgjengelighetsloven (DTL) Håndheving av loven Vanlige reaksjoner Tips til kommunene

NHF og NHF NN Norges Handikapforbund (NHF) er en politisk uavhengig interesseorganisasjon som arbeider for full likestilling og samfunnsdeltakelse for mennesker med funksjonsnedsettelse. Målgruppe: Bevegelseshemmede Ca 300 lokallag 9 regioner 11 landsforeninger Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) 19 000 medlemmer Sentralstyre NHF NN – Nordland, Troms og Finnmark 17 lokallag 11 landsforeningslag NHFU NN 2 ansatte 1441 medlemmer NHF Rana v/Eva Aag Isaksen og Randi Bustnes + Regionstyre Helge Jakobsen

Om NHF og uu Hvorfor er uu kommet høyt på den politiske dagsordenen? Manneråkutvalgets utredning – som viser at grunnleggende menneskerettigheter brytes gjennom en systematisk utestengning. Verken politikere, administrasjon eller næringsliv har tradisjon for å tenke tilgjengelighet for alle.

Sentrumsprosjektet – fremme uu & gjøre DTL kjent Vi skulle ha gjort en kartlegging Mo i Rana sentrum 12.03.12 – kansellerte fly! Vårt utgangspunkt - ideelt sett uu – men; Kun inngangspartier – kun sett på bevegelsesproblematikk Undersøkelser viser at mange antar at situasjonen er god. 9 av 10 ordførere trodde deres rådhus var tilgjengelig – kun 1 av 10 var tilgjengelig. Hva er status i Mo i Rana? Først noen eksempler – så: Helge orienterer 2004: Antall steder som er kartlagt er 116. På landsbasis: Blant de 1045 spise- og utestedene, kulturhusene, butikkene og andre publikumsbyggene Norges Handikapforbund har undersøkt, er kun 2 av 10 mulig å besøke dersom du bruker rullestol.

Rådhuset

Rådhuset 2

Clinique 82

Hobbyhuset

Svartisen hotell

Helge Fylkesnestleder Helge Jakobsen orienterer om videre status.

uu Definisjon Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming. (Miljøverndepartmentet2007)

Universell utforming Bra for alle uavhengig av alder og grad av funksjonsevne. Er en strategi for å oppnå et tilgjengelig og INKLUDERENDE samfunn!

uu - tilgjengelighet Forskjellen på tilgjengelighet og universell utforming

Hvorfor bør en virksomhet være universelt utformet? 6 gode grunner: 1. Flere kunder / alle innbyggerne kan komme inn – rullestolbrukere, rullator, barnevogn, trillekoffert, redusert gangevne, problemer med trapper. Hvor mange % utgjør disse i din kommune?

Fordel 2 2. Samfunnsøkonomisk: Studie om uu: Oppdrag for Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD): Gjør en analyse av nytte / kost-verdien ved universell utforming. Funn: universell utforming er samfunnsøkonomisk lønnsomt  Se: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/aktuelt/nyheter/2012/universell-utforming-lonner-seg-for-alle.html?id=670433&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Et eksempel Dersom et mindre rådhus på 2 etasjer uten heis med 30 ansatte og ca 40 besøkende hver dag, installerer en heis, vil dette gi en samfunnsøkonomisk gevinst på ca 180 000 kroner. Ut over det kommer mange positive effekter som ikke kan prissettes.  Dette kan være økt likestilling for personer med funksjonsnedsettelser, reduksjon i antall skader og økte muligheter for jobb.  

Fordel 3 SKADER SOM FØLGE AV DÅRLIGE LØSNINGER: -1,2 millioner uhell eller farlige situasjoner generelt -650 000 grunnet trapper eller avsatser -574 000 grunnet ujevnheter eller hull i gangareal -160 000 grunnet glassflater (Synovate, 2008) SKADER SOM FØLGE AV DÅRLIGE LØSNINGER:

Fordel 4 I fremtiden vil markedet etterspørre bygg og lokaler som er universelt utformet. Flere leietakere! Flere kunder! Flere arbeidstakere! Effektive medarbeidere! (lyd, lys, luft, mindre skader) Vis til eks i Oslo.

Fordel 5 Eldrebølgen: Hver 5. nordmann er over 65 år i 2020 SSB: gjennomsnittlig blir vi framover å bruke rullator 15 år av livet.

Fordel 6 Noe annet er lovbrudd

DTL fra 01.01.2009 Loven tar for seg to hovedområder av diskriminering: Diskriminering gjennom holdninger Diskriminering gjennom manglende tilgjengelighet § 1 Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle uavhengig av funksjonsevne og hindre diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne. Loven skal bidra til nedbygging av samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer, og hindre at nye skapes. § 9 Plikt til generell tilrettelegging (UU) Offentlig virksomhet skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming innenfor virksomheten. Tilsvarende gjelder for privat virksomhet rettet mot allmennheten. Mao: Allmennrettede virksomheter skal være universelt utformet for besøkende og eventuelle ansatte med funksjonsnedsettelser

§ 10 DTL: Plikt til universell utforming av bygg, anlegg og uteområder - går inn i PBL Krav til uu er presisert i lovens formål Dispensasjonsmuligheter er betydelig begrenset (NHF / funksj. org. har klagerett i disp. saker) Kommunens tilsynsplikt er blitt skjerpet (ssb -15%) Kommunen kan gi bestemmelser om regulerer om bla. krav om tilgjengelighet + boligens utforming der det er hensiktsmessig. Egne foredrag om uu, DTL, og tekniske forskrifter i ny PBL ligger på NHF NNs hjemmeside www.nhf.no/nordnorge  Når vi snakker lovverk – en ting til: Knapt 15 prosent av kommunene utførte tilsyn med universell utforming i byggesaker i 2009. Til sammen ble det utført 343 tilsyn i 61 kommuner, ifølge kommunenes egenrapportering til Statistisk sentralbyrås Kostra-base. Befaringer utført av NHF viser at det ofte er avvik fra tegninger og beskrivelser til faktisk resultat. Høye dørstokker, trange og tunge dører, feil utført toalett og feilplasserte eller for små parkeringsplasser er gjengangere. Kommunen må ikke ukritisk stole på utbygger, men gjennomføre tilsyn før ferdigattest utstedes.

KRFF – en lovpålagt ressurs Kommunene kan få mye igjen for å bruke og kvalitetssikre KRFF – erfaringer, vet hvor skoen trykker, forankring av vedtak.  og igjen – ikke valgfritt! Kommunene plikter å Legge til rette for medvirkning i planarbeidet via KRFF Innhente synspunkter fra det kommunale rådet. Legge ved uttalelser fra rådet fram til vedtak fattes – ugyldig vedtak uten uttalelser. Bør involvere rådene på et tidlig tidspunkt – dra nytte av erfaringer + unngå sandpåstrøing.

Håndheving av DTL 1. Likestillings – og diskrimineringsombudet (LDO) og 2. Likestillings – og diskrimineringsnemnda skal føre tilsyn og medvirke til gjennomføring av loven. Klage sendes LDO som kommer med en uttalelse som ikke er rettslig bindende. Dersom virksomheten ikke retter seg etter uttalelsen kan LDO vurdere å bringe saken inn til vurdering i nemnda innen tre uker. Nemnda kan treffe vedtak om det er brudd på DTL. De kan pålegge stansing, retting eller annet. Dersom vedtaket ikke følges kan de gjøre bruk av tvangsmulkt frem til forholdet er brakt i orden. Eksempler fra klager vedrørende virksomheter i Tromsø: Carlings Emmas Drømmekjøkken Burger king Gullsmed Kristiansen

Vanlige reaksjoner på vår vei Det er ikke jeg som eier lokalene, snakk med byggeier! Dem kan gå til en annen lignende butikk Jeg har nok med de andre kravene – dette nekter jeg å forholde meg til (branntekniske forskrifter etc.) Det er altfor dyrt! Jeg legger ned! Kommunen har ansvar for alt utenfor! Hva blir det neste? (kravstorhet) Vi bruker å hjelpe dem inn – det er ingen problem. Hvorfor oss? Hva med de andre? Noen snur og går Men også generell forståelse og imøtekommenhet – ”Jeg skjønner hva du mener. Dette kan vi prøve å få til” Viktig å forstå at dette handler om lovbrudd – ikke valgfritt!

Tips til kommunene: Status: Lag status over tilgjengeligheten i kommunen Politiske mål: Sett klare mål på politisk nivå i kommunen om universell utforming av nye og eksisterende bygg og omgivelser UU som rød tråd: La universell utforming være gjennomgående tema i hele plan- og byggesaksbehandlingen. - Brukerne: Involver funksjonshemmedes organisasjoner. Kommunestyret kan vedta rutiner for varsling av organisasjoner som vurderes å ha rettslig klageinteresse i henhold til brudd/ dispensasjoner fra teknisk forskrift. - Handlingsplan og økonomi: Lag handlingsplan med tidsfrister og sett av penger til å gjennomføre tiltakene og følg opp i praksis. Eier og leier: Både bygg som kommunen eier og leier må inngå i planen. Gi føringer for både kommunale og private utbyggere i reguleringsplanen. UU AS - invester i planleggingen enn dyre etterløsninger.

Forts. Trinnfritt framfor ramper: Vær tydelig på at universell utforming betyr at alle skal kunne bruke hovedløsningen. Ved nivåforskjeller kan billass med fyllmasse og asfalt gi trinnfri hovedinngang for alle framfor å lage rampe som ekstraløsning (tilgjengelighet). Også mindre tiltak må følges opp: Mange av hindringene i bygg skyldes små endringer ved ominnredning når nye virksomheter tar over. Trappetrinn opprettes, toalett flyttes og lettvegger settes opp. Dette skjer uten at det byggemeldes fordi det regnes som "små tiltak". Dette skaper stadig problemer og kommunen bør være ekstra oppmerksomme her. Små hindringer stenger like mye ute som store hindringer. Felles erkjennelse og kunnskap hos politikere, adm., brukerrepr.  om hva uu innebærer og prioritere det.

Forts. Tips: 1.”Universell utforming for de kommunaltekniske Områdene” (Norsk Kommunalteknisk Forening. 2. www.universell-utforming.miljo.no. 3. Se også Statens bygningstekniske etats kurs på http://uukurs.be.no/ 4. Heftet ”Tilgjengelige bygg og uteområder” i ny versjon 5. Velkommen inn 6. Sjekkheftet for Virksomheter 7. Konferanser på vår hjemmesider 8. Ny konferanse i 2012

Helhet, samarbeid, erfaringsutveksling Samarbeid mellom kommune, næringsliv og representanter fra organisasjonene er avgjørende for å få en helhet som gir alle muligheter til å bruke sentrum. Ikke skylde på hverandre eller utsette arbeidet fordi den andre parten eller andre lignende virksomheter ikke har gjort noe. Huske at man beveger seg sammenhengende når man drar hjemmefra til man kommer hjem igjen – krever gode overganger! Hente ideer og inspirasjon fra andre kommuner – mye forskjellig testes ut og gir verdifulle erfaringer. - En regional erfaringskonferanse for kommuner i Nord Norge høsten 2012 – kartleggingsresultater og erfaringsutveksling.

Veis ende…. Takk for din oppmerksomhet. Du finner oss også på facebook.