Veiledningskurs Stavanger mai 2013 Hege Cecilie Eikseth
Dagen i dag… Lynkurs i veiledning – teori og praksis Hva kjennetegner en barnehage og hva betyr det for ditt lederskap Lærende organisasjoner Den nødvendige og (krevende?) samtalen
Hvorfor veiledning? Kunnskapsvirksomhet Profesjoner En organisasjon med flere interesser: samfunnsmandatet, barna, personalet og foreldrene
Min verdiplattform
Du er sjefen.. lederskap personal pedagogisk administrativ entrepenør
Å være bevisst… Intensjon Handling Effekt
Den lærende organisasjon.. jf Peter Senge
Kvalitet i kunnskapsbedrifter lederskap veiledning Lærende organisasjon
Hva er veiledning Supervisjon Rådgiving Konsultasjon
Hva er veiledning Veileder – veisøker Mål og muligheter En veileder lykkes hvis hun klarer å hjelpe den enkelte til å trekke forbindelse ml verdier og teoretisk kunnskap til den praktiske hverdagen Handal Lauvås
http://www.youtube.com/watch?v=AFLye2MEqGQ&list=PL6A5EC4BF3D24D0D1
Makt og etikk i veiledning
Å lytte Det kreves en stor lytter for å høre hva som faktisk sies, en enda større for å høre hva som ikke sies, men som kommer til uttrykk i talen Richard Palmer
Øvelse, det var engang.. To og to.. Start med en fortelling som er trist, annethvert ord: det var en gang…
Veileders innramming av samtalen Respekt Autensitet Dempet entusiasme Ikke dømmende, behandle veisøker med en pos. Innstilling – ex meg selv og liss Å se de andre som hovedperson, godta ulikheter og pos og ned sider Ekthet, ærlighet og oppriktighet Sette seg inn i veisøkers situasjon Ikke være overdrevent entusiastisk Ydmykhet Empati
Kroppsspråk
Aktiv lytting NONVERBAL VERBAL Øyekontakt Håndbevegelse kroppsholdning Berøring stillhet Stille spørsmål Bruke pauser Sammenfatte Oppmuntre Speile følelser parafrasere Parafrasese- plukker ut det viktigste innholdet og uttrykker det på en annen og klarere måte Speiling – lik para, men rettet mot følelsene
Hvordan stille spørsmål.. Hvor, når, hvordan, hvem og hvilke Hypotetiske spørsmål Støtte versus utfordring Gjenta uttrykk eller ord Å reformulere Bruk av humor
feller…?
Dansk skabelon
Reflekterende team Grupper på 6 -8 En er veisøker og en er veileder, resten av gruppen fungerer som reflekterende team
Den nødvendige samtalen Konflikt En situasjon hvor en eller flere personer føler seg frustrert, blokkert eller irritert av en eller flere andre i forhold til et eller annet mål Van de Vliert, 1998
Hvorfor tas ikke konfikter opp?
Positive og negative konsekvenser av konflikter…
Slik kan vi merke konflikten på arbeidsplassen…
Hva er din rolle som leder i en konflikt?
Innramming av samtalen…
Skalaøvelse
Takk for meg
Teorien.. Eide og Eide Handal og lauvås Peter Senge Lars Glasø Børhaug og Lotsberg God veiledning fra Inger Margrethe Svendsen og Magritt Lundestad