Veiledningskurs Stavanger mai 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
NESO Formannsskole Ledelse
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Språk og sosialisering
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Dialektisk relasjonsteori
Utdanningsforbundet Halden
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Kvalitet og brukermedvirkning
I dag snakker vi om psykiske problem:
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Veiledning - studenter i praksis
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
NESO Formannsskole Ledelse
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Språk- og leseveileder
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Samtale om forventninger
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fortellinger som metode.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
God ledelse i barnehagen Alta 2015 Hege Cecilie Eikseth.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Fokusområde 13 Respektfull kommunikasjon Januar-juni 2015.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Utskrift av presentasjonen:

Veiledningskurs Stavanger mai 2013 Hege Cecilie Eikseth

Dagen i dag… Lynkurs i veiledning – teori og praksis Hva kjennetegner en barnehage og hva betyr det for ditt lederskap Lærende organisasjoner Den nødvendige og (krevende?) samtalen

Hvorfor veiledning? Kunnskapsvirksomhet Profesjoner En organisasjon med flere interesser: samfunnsmandatet, barna, personalet og foreldrene

Min verdiplattform

Du er sjefen.. lederskap personal pedagogisk administrativ entrepenør

Å være bevisst… Intensjon Handling Effekt

Den lærende organisasjon.. jf Peter Senge

Kvalitet i kunnskapsbedrifter lederskap veiledning Lærende organisasjon

Hva er veiledning Supervisjon Rådgiving Konsultasjon

Hva er veiledning Veileder – veisøker Mål og muligheter En veileder lykkes hvis hun klarer å hjelpe den enkelte til å trekke forbindelse ml verdier og teoretisk kunnskap til den praktiske hverdagen Handal Lauvås

http://www.youtube.com/watch?v=AFLye2MEqGQ&list=PL6A5EC4BF3D24D0D1

Makt og etikk i veiledning

Å lytte Det kreves en stor lytter for å høre hva som faktisk sies, en enda større for å høre hva som ikke sies, men som kommer til uttrykk i talen   Richard Palmer

Øvelse, det var engang.. To og to.. Start med en fortelling som er trist, annethvert ord: det var en gang…

Veileders innramming av samtalen Respekt Autensitet Dempet entusiasme Ikke dømmende, behandle veisøker med en pos. Innstilling – ex meg selv og liss Å se de andre som hovedperson, godta ulikheter og pos og ned sider Ekthet, ærlighet og oppriktighet Sette seg inn i veisøkers situasjon Ikke være overdrevent entusiastisk Ydmykhet Empati

Kroppsspråk

Aktiv lytting NONVERBAL VERBAL Øyekontakt Håndbevegelse kroppsholdning Berøring stillhet Stille spørsmål Bruke pauser Sammenfatte Oppmuntre Speile følelser parafrasere Parafrasese- plukker ut det viktigste innholdet og uttrykker det på en annen og klarere måte Speiling – lik para, men rettet mot følelsene

Hvordan stille spørsmål.. Hvor, når, hvordan, hvem og hvilke Hypotetiske spørsmål Støtte versus utfordring Gjenta uttrykk eller ord Å reformulere Bruk av humor

feller…?

Dansk skabelon

Reflekterende team Grupper på 6 -8 En er veisøker og en er veileder, resten av gruppen fungerer som reflekterende team

Den nødvendige samtalen Konflikt En situasjon hvor en eller flere personer føler seg frustrert, blokkert eller irritert av en eller flere andre i forhold til et eller annet mål Van de Vliert, 1998

Hvorfor tas ikke konfikter opp?

Positive og negative konsekvenser av konflikter…

Slik kan vi merke konflikten på arbeidsplassen…

Hva er din rolle som leder i en konflikt?

Innramming av samtalen…

Skalaøvelse

Takk for meg

Teorien.. Eide og Eide Handal og lauvås Peter Senge Lars Glasø Børhaug og Lotsberg God veiledning fra Inger Margrethe Svendsen og Magritt Lundestad