Samhandlingsreformen 2012 Bystyret i Risør 26.05.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandlingsreformen 2012
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
utfordringer og dilemmaer i samarbeidet
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Psykisk helse og samhandling i Grimstad Bente Somdal
- en forebyggings – og mestringsreform Hva skal til ?
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KS Samhandlingsreformen
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
KØH Døgnopphold Østre Agder
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Psykologer i kommunene
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Samhandlingsreformen oppstart 2012
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen 2012 Bystyret i Risør

Bakgrunnen for reformen

Hvorfor en ny helsereform ? Økonomi Kostnadsutviklingen i Spesialisthelsetjenesten fra 57 milliarder til over 100 milliarder fra Demografi Eldrebølgen kommer. Vi lever lengre og behov for behandling øker. Forebygging lokalt Mer treffsikre og omfattende tiltak knyttet til livsstilsrelaterte sykdom må forebygges i kommunen. Økning innenfor Diabetes 2, Kols, sykdom knyttet til overvektsproblematikk og lettere psykiske lidelser.Fortsatt er hjerte/kar – sykdommer en utfordring tross nedgang siste 20 år. Kommunene få større ansvar for innbyggernes helse og derved større deler av behandlingsforløpet

Tre helsereformer på siste 12 år Fastlegeordningen 2001 iverksatt gjennom langsiktig og trinnvis iverksettelse (forsøk i fem år) Allmennlegens reform uten lokalpolitisk innflytelse Sykehusreformen – etablering av helseforetak fra 2002 En statlig reform med svært begrenset politisk innflytelse Samhandlingsreformen med iverksettelse fra 2012 Kommunepolitikernes helsereform

Helsetilstanden i Norge Plussfaktorer : Levealderen øker og ”eldrebølge” kommer fra 71 år til 79 år for menn - fra 77 år til 83 år for kvinner Hjerte/kar sykdom redusert med 60% menn/44% kvinner Overlevelsesraten kreft stadig økende Barnevaksinasjonsprogrammene oppstart beg av 50 –tallet har utryddet en rekke sykdommer Antibiotika/sulfraprep Nye legemidler mot muskel- og skjelettsykdommer Psykofarma (medikamenter for mentale lidelser) har gitt betydelig bedre livskvalitet for psykisk syke Ny teknologi innenfor kirurgi

Helsetilstanden i Norge Utfordringer: Flere unge med psykiske lidelser 15 % av 9 åringene i Norge overvekt Flere overlever hjerte/kar og hjerneslag – behov for rehabilitering øker 25 % har sammensatte lidelser som øker sykefravær og uføretrygding Lettere angst- og depresjon øker kraftig (ca rammes av ”utbrenhet”) har KOLS eller annen alvorlig lungesykdom har kjent eller ukjent diabetes type 2 1 av 5 over 70 år bruker mer enn 10 legemidler i løpet av ett år får hofte – eller lårhalsbrudd (8 av 10 kvinner).1 av 5 dør innen et år og 25 % må på sykehjem Feilernæring og legemiddelhåndtering (feil) er et økende problem

Reformens hovedområder med en ny kommunerolle Forebyggende og helsefremmende arbeid hele livsløpet – ”fra vugge til grav” Ansvarsoverføring av medisinsk behandling fra spesialisthelsetjenesten til kommunene - eldre syke og andre pasientgrupper med store behandlings – og pleiebehov (fra 2012). Gradvis økt ansvar for psykiatri og rus (innen 2015)

Virkemidler og tiltak

Folkehelse Kommunen Folkehelse en mer synlig plass i samfunnsplanlegging, arealplanlegging, kommuneplanarbeid, etablering av boligområder, byutvikling m.m Loven understreker hovedansvar ved at folkehelsarbeid skal knyttes tettere mot kommunenes politiske og administrative ledelse ( inn i ordinære plan – og styringssystemer, eks :plan og bygningsloven). Fylkeskommune/fylkesmann Fylkesmann og fylkeskommune skal understøtte med kunnskap og fakta gjennom bedre tilrettelegging av data fra sentrale registre Fylkeskommunen skal være initierende og koordinerende og tilføre kommunene kompetanse Statlig nivå Nasjonalt – mer bruk av strukturelle virkemidler (pris, regulering og lovgivning) i kombinasjon med informasjon. Tverrdepartemental folkehelseplan i løpet av 2012 Nye veiledere, nye handlingsplaner for tobakk, ulykker, kosthold og mer fysisk aktivitet, mer forskning Mer av alt: handlingsplaner, veiledere, kampanjer, rådgivning,

Virkemidler Rettslige -lov om folkehelse (stat, fylkeskommune og kommune -lov om kommunale helse – og omsorgstjenester -lovpålagte samarbeidsavtaler helseforetak og kommune Økonomiske - kommunal medfinansiering (foreløpig somatiske pasienter) - betalingsplikt for utskrivningsklare pasienter - kommunal øyeblikkelig-hjelp enhet (hele døgnet) Faglige -veiledere, retningslinjer, prosedyrer -kvalitetsindikatorer -nye kompetansekrav med tilpasset opplæring Organisatoriske -Frisklivssentraler -lokal medisinske sentre - samarbeidsmodeller med helseforetak og mellom kommuner

pleie – og omsorg og behandling Forebygging og rehabilitering Hjemmesykepleie/hjemmehjelp, forsterket hjemmebasert tilbud,opptrening, legebesøk, fallforebyggende tiltak Behandling i hjemmet etter sykehusopphold Ambulerende innsatsteam team for eldre Utvidet bruk av kortidsplasser Overgangstilbud sykehus/sykehjem/egen bolig Sykehjem med forsterket medisinsk behandling - Intermediære avd./forsterket kortidsenheter Personellbase for rehabilitering, hjemmesykepleie øvrig hjemmetjenesten Forebygging programmer og egenomsorg redusere faren for å utvikle sykdom eller unngå forverret helsetilstand Etablere behandlingsprogram for diagnosegruppen livsstilsrelaterte lidelser (diabetes type 2, Kols, hjerte/kar og lettere overvekt ) Forebygge angst – og depresjonsplager i en gryende/tidlig fase (både yrkes- aktive/sykmeldte/uten arbeidsforhold) Møte kronikerpasienter med smertepalger/ sammensatte lidelser (mulitidiagnosepasienter ) med et bedre Behandlingstilbud Forebygging og behandling for barn og unge Forebygging/behandling av tidlig sykdom og kronikere i yrkesaktiv alder Jordmortjenesten Spesielt fokus på risikoutsatte gravide Helsestasjonstjenesten Fokus barn 0 – 6 år ogutsatte familier. Skolehelsetjenesten Oppfølging av barn 6 – 16 år. Tverrfaglig samarbeid. Forebygge livsstils sykdommer. Fokus på psykisk helse.. Helsetjeneste i videregående skoler og Helsestasjon for ungdom Forebygge psykiske plager. Røykesluttgrupper. Forebygge overvekt. Folkehelsefokus. Barn og familieteamet Ambulerende tverrfaglig psykisk helseteam for barn og unge. Barnehagen Tettere oppfølging av barn som er i utsatte grupper - felles forebyggingsstrategi kommunale og private barnehager Forebygging i skolen Mer fysisk aktivitet Bedre kostholdstilbud (kantiner m.m) Forebygging/behandling av eldre og andre med tunge pleie – og behandlingsbehov Ny kommunerolle forebygging og rehabilitering

Eget hjem Hel døgns omsorgsplasser Kortidsplasser Sykehjem Lokalt medisinsk senter - observasjonsposter døgn med forsterket medisinsk kompetanse Fastlegekontorene Frisklivssentraler (kommunale og/ellerbrukerstyrte) Lokalmedisinske sentre - observasjonsposter døgn Poliklinikker Forebygging og behandling for barn og unge Forebygging/behandling av tidlig sykdom og kronikere i yrkesaktiv alder Eksisterende virksomheter: Barnehage og skoler Helsestasjonstjenesten Skolehelsetjenesten Helsetjeneste i videregående skoler og Helsestasjon for ungdom Familiehus / sentre Barnevernet Forebygging/behandling av eldre og andre med tunge pleie – og behandlingsbehov Forebyggende individrettet tilbud Arenaer for egen mestring

Logo Frisklivsprofil

Endring av helseatferd 70 % sier fastlegen er viktigste motivator for endring Endring er likevel en vanskelig og tidkrevende prosess Sosialt felleskap er en viktig ramme for mange Dokumentert effektive metoder er et viktig suksesskriterium

Kommunale Frisklivssentraler - et tilbud forankret i helsetjenesten - hjelp til endring av egen helseatferd -forbindelseslinjen mellom fastlegen og helsetjenesten i kommune En Frisklivssentral (FLS) er et kommunalt kompetansesenter for veiledning og oppfølging Frisklivssentralen har et strukturert henvisnings- og oppfølgingssystem for personer med behov for å endre helseatferd. Sentralen kan i tillegg fungere som en ressurs og et kontaktpunkt for andre helsefremmende tiltak i kommunen. Basistiltak Fysisk aktivitet, kosthold og tobakk Endringsfokusert veiledning Utviklingsområder Gruppebaserte mestringsprogrammer for ulike diagnosegrupper (tidlig fase) - Lettere depresjonsplager - Diabetes, kols, overvekt - Muskel/skjelett - Ryggskole/smerteskole - Tiltak sykefravær - Bidra til egen mestring

Forebyggingsprogrammer lokale forsøk Helsekilden en kommunal lavterskelmodell for å fremme livsstilsendring for røyking, kosthold og fysisk aktivitet. Tilbyr individuell oppfølging i form av helsesamtaler og ulike gruppetilbud innen fysisk aktivitet og kosthold i 12 uker, med oppfølging i ca ett år. Forebyggingsprosjekt i Tvedestrand samarbeid fastleger – fysioterapeut og kommunen Diabetesprosjekt pågår i Risør (Frydenborgsenteret) sammen med Gjerstad Pilotprosjekter i Arendal Helsehus 2010 – 2012 Etablere behandlingsprogram for diagnosegruppen livsstilsrelaterte lidelser (diabetes type 2, Kols, hjerte/kar og lettere overvekt ) Forebygge depresjonsplager i en gryende/tidlig fase (både yrkesaktive/sykmeldte/uten arbeidsforhold) Forsøke ut en multidisiplinært tilnærming rettet mot kronikerpasienter med sammensatte lidelser Hjemmeboende eldre : forebygge innleggelser på sykehus ved å gjøre forsøk med mer helhetlige tilbud i en tidlig fase for pasienter Pasientforløp og samhandling med sykehuset ved innskrivning og utskrivning

Fastlegenes rolle i ny kommunerolle mål: en mer integrert legetjenesten veksten av leger skal til kommunene ny fastlegeforskrift i mai mnd med nasjonale kvalitets- og funksjonskrav og økt rapportering. (mer lov, mindre avtalerbasert). allmennlegetjenesten skal ta mer del i individrettet forebyggende arbeidet legevakttjenesten skal videreutvikles fastlegenes ansvar for øyeblikkelig hjelp til egne pasienter tydeliggjøres flere utdanningsstillinger i kommunene

Ambisiøse mål for kommunal pleie – og omsorgssektor Omsorgsplan 2015 /Demensplan 2015/Nevroplan 2015 Full sykehjemsdekning innen 2015 Perioden 2008 – 2015: nye plasser nye stillinger Lovfesting av dagtilbud for alle demente Kommunal øyeblikkelig-hjelp enhet Kompetanseløftet 2015 vil inneholde tiltak innen: - kompetanseutvikling - praksisnær forskning -IKT

Lokalt medisinsk senter innhold Samlokalisering av flere helsetilbud på tvers av kommuner Røntgenstasjoner – sendes digitalt til sykehuset Dialysepasienter Kolsbehandling Tung rehabilitering (helhetlig behandling av kronikerpasienter) Psykiatrisk poliklinikk Ambulerende ortopedi Nevrologi Hørselssentral Diabetes Forsterket jordmortjeneste

21

Rehabilitering og habilitering Fra tradisjonell pleie til omfattende brukerstyrt rehabilitering i hverdagen Fokus på trening framfor pleie, selvhjelp framfor hjemmehjelp Denne ”ideologien” skal ligge til grunn for alle målgrupper En utvikling går mot ”fra døgn til dag” med mer lokal rehabilitering basert på dagtilbud Samhandlingsreformen: behov for en klargjøring av hva kommunene skal gjøre og hva spesialisthelsetjenesten (inkludert private rehabiliterings- institusjoner).Utredningen skal ha en bred tilnærming (kommunene,helseforetak,priv. rehab.institusjoner og brukerorg.) Vurdere nye juridiske og økonomiske virkemidler med økt kommunalt ansvar Mer kommunalt ansvar for innholdet i den avtalebaserte fysioterapitjenesten, med funksjons – og kvalitetskrav jfr funksjonskrav til fastlegene Videreføre satsing på forskning

Psykisk helse og rus Lovfesting av samarbeidet med SSHF Stortingsmelding om rusmiddelpolitikken i 2012 Opptrappingsplan for rusfeltet forlenges ut 2012 Faglig veileder skal utarbeides Mer gruppebaserte tilbud og selvhjelpsprogrammer Satsing på barn og unge Utrede modeller for kommunal medfinansiering

Nye økonomiske virkemidler

Helsefaglig forbindelse Pasientfaglig samhandling mellom fastlege – sykehus – og kommunehelsetjeneste Nyetablert kommunikasjonsform med elektronisk samhandling (fastlege- sykehus og kommunehelsetjenesten) som styrker pasientsikkerheten og effektiviserer tjenesten Planlegger fra 2012: En del av den nye strategien er å skape en økonomisk forbindelse mellom nivåene

Konsekvenser for kommunene Fra

Kommunal medfinansiering Kommunene får økonomisk medansvar for medisinske innleggelser og konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten, og vil få overført midler i størrelsesordenen 4,2 milliarder kroner fra SSHF til å betale sin del av kostnadnen (20 %).Maks for en pasient. Betalingsplikt utskrivningsklare pasienter Kommunene overtar ansvaret for utskrivningsklare pasienter på sykehus fra første dag. De får overført rundt 560 millioner kroner fra sykehusene til å etablere tilbud for disse pasientene. (380 døgnplasser (NPR) x ) Kommunal døgnbasert øyeblikkelig – hjelp funksjon Kommunene får plikt til å etablere tilbud med kommunal øyeblikkelig hjelp og døgntilbud for pasienter som har behov for behandling eller observasjon. Plikten skal fases inn i perioden Tilbudene skal fullfinansieres. For 2012 vil dette beløpe seg til om lag 260 millioner kroner. (Måltall 2012 – 2013: liggedøgn x døgnsats inkl kapitalkostnader ) : 365= 330 senger (6 –8 senger Legevaktskommunene)

Mage/tarm (magesår) leddgikt slagpasienter hjerte (uten kir. inngrep) kolsdiagnoser alvorlig astma komplikasjoner diabetes dialyse lungebetennelse (intravenøst) utredninger av diverse sykdommer Pasienteksempler Medisinske sykehuspasienter og polikliniske konsultasjoner

Konsekvenser for Sørlandets sykehus fra

Sykehuset får en reduksjon i sine rammer allerede fra 2012 på 46 millioner Fra 2016: en reduksjon på 130 millioner To muligheter: Redusere volumet på tjenestene fordi kommunene overtar oppgaver eller Inngå avtaler om å levere tjenester som kommunene kjøper eller delfinansierer

Østre Agders strategi ETABLERE DIALOG OG FORMALISERE SAMARBEIDET GJENNOM SAMARBEIDSAVTALE ØSTRE AGDER OG SSHF Samarbeidsstruktur Samarbeidet må styrkes og struktureres effektivt utover det samarbeid som i dag foregår innenfor Overordnet Strategisk Samarbeidsutvalg (OSS). Etablere regionale samhandlingsstrukturer for iverksettelse av samhandlingsreformen, der Sørlandet sykehus HFs ledelse deltar i styringsgrupper sammen med ledelsen i kommunene og helseforetaket Spleiselag (økonomisk og faglig) med nødvendige forprosjekter og utredninger Ledelse Organiseringen av felles regionale strukturer for foretakets og kommunenes gjennomføring av samhandlingsreformen må forankres i foretakets og kommunenes øverste ledelse.

HELSEOVERVÅKING - felles kartlegging av helsetilstanden i Østre Agder kommunene i et 3 – årig prosjekt hvor kommunene går sammen om å ansette en samfunnsmedisiner som skal lede dette arbeidet. FRISKLIVSSENTRALER i alle kommunene i Østre Agder i løpet av Forebygge livstilssykdommer ved å etablere Helsedirektoratets konsept. ØKT KAPASITET FOREBYGGE OG BEHANDLE I PLEIE – OG OMSORSTJENESTEN Forebygge sykdom og sykehusinnleggelse for eldre/tyngre pasientgrupper: planlegge innfasing av kommunal døgnbasert øyeblikkelig-hjelp enhet utrede kommunalt lokalmedisinsk senter forsterket medisinsk kompetanse i sykehjem og andre institusjoner iverksette forsøk med tidlig hjemmebasert rehabilitering integrert i hjemmetjenesten