Skolen som kvalifiseringsarena

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Pedagogisk analyse.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Melding til Stortinget…
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Rolighetsmoen barnehage
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Hva vektlegger LO ved bidrag fra partnerskapene i relasjon til styrket utdannings- og yrkesrådgiving? Partnerskap for karriereveiledning Hamar oktober.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Undervisningssektoren 2015
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Elevundersøkelsen 2016 Færder vgs
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
KrFs skolepolitikk.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Skolen som kvalifiseringsarena Utfordringer for skoleeier i et lokalt perspektiv – uten moralisering og/eller fordømming Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Hvordan kan vi forstå frafallproblematikken? Frafall som prosess knyttet til skolekarriere Frafall knyttet til de tre m’er: motivasjon, mening og mestring Elevens opplevelse av meningsfulle (og nødvendige) valg Er det en motsetning og konkurranse mellom de prioriteringer skolen forutsettes å gjøre i dag? Skolemotivasjon som del av en kultur; > foreldre/familie og/eller > kamerater/nettverk Overgang mellom ulike skoleslag – hvordan skape sammenheng og gi anledning til en ”ny start”? Hva kan aktive skoleeiere bidra med? Hvordan lage gode og meningsfulle koblinger mellom arbeidsliv, skole og hjem? Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Frafall som del av utviklingsprosess Tidlig innsats Grunnleggende ferdigheter Alternative mestringsstrategier Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Frafallets tre m’er Motivasjon, mening og mestring – BRUMM-prinsippene Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Elevens rasjonalitet Analyser og tiltaksstrategier i for stor utstrekning utviklet ”på vegne av” Elevens egenopplevelse er at valgene foretas på et rasjonelt grunnlag – ut fra nødvendighet Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Konkurrerende styringslogikker? Er det en motsetning mellom vekt på resultater på PISA og nasjonale prøver, og tiltak som kan motvirke frafallsprosesser? Eller er det slik at opplæringskvalitet både gir seg utslag på skolemålinger, og fører til mindre frafall? Eller er det nyanser her – hvor det kan være en delvis sammenheng, men at det også ligger en mulig motsetning? Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Skolemotivasjon som del av kultur Foreldre/familie Venner/nettverk Framtidsbilder Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Sammenheng og brudd Viktig med helhet og sammenheng i hele det 13-årige utdanningsløpet Samtidig kan også skoleoverganger gi mulighet for brudd med ”det uavvendelige” Hva betyr dette i en konkret, lokal kontekst? Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Aktive skoleeiere Skoleeiere tradisjonelt opptatt av at budsjettet holdes, at det ikke kommer klager og om skoler skal bygges eller legges ned Dersom en ser på resultatene fra nasjonale prøver ser en mange private skoler på topp Oslo kommune har også vist seg i som en aktiv skoleeier som kan vise til konkrete resultater Hvordan kan en lokalt utvikle et engasjementsløft rundt skolen, og hvordan kan aktive skoleeiere være et bidrag i så måte? Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

Gode og meningsfulle koblinger Skoleprestasjoner, skolemotivasjon og skolefrafall finner alltid sted i en kontekst Hvordan kan en skape koblinger mellom arbeidsliv, skole og hjem som kan gi skolehverdagen mening? Frafallsprosesser forhindres kanskje best gjennom et fokus på bedre gjennomføring. Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008

SMT – modellen som utgangspunkt for tiltaksutvikling Mål situasjon tiltak Geir Karlsen: Foredrag på KS-konferanser november 2008