Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår 2007. Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Eksamen i Treningslære 2
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
- en eksplorativ undersøkelse
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Blooms taksonomi for kunnskap
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyser en sakprosatekst
Hva er en artikkel?.
Strategier og kompetanse
Essay er en skriftlig sjanger.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
«Lese og løse oppgaver»
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Forskningsopplegg og metoder
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Veiledningspedagogikk
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kvalitative og kvantitative metoder
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår 2007

Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning for klarhet og konsistens Evnen til å skrive om igjen Evnen til å søke og innarbeide respons

Sentrale vurderingskriterier A: “ Tildels fremragende og originalt arbeide som bekrefter en meget god forståelse og håndtering av teoretiske og analytiske momenter. Høyt kunnskapsnivå. Selvstendig.” B: ”Klart formulerte problemstillinger, besvarer disse. God sammenheng mellom problemstillinger, teori og empiri.”

Vurderingskriterier C: ”Oppgaven har gode problemstillinger, men disse kan være noe manglefulle eller uklart formulert. Rimelig god sammenheng mellom problemstillinger, teori og empiri.”

Vurderingskriterier D: ”Oppgaven er ytre sett gjennomført etter de formmessige kriterier som gjelder, men har flere store og betydelige mangler. Nokså god sammenheng mellom problemstilling, teori og empiri, men mangler forbundet med fagfeltets kunnskapselementer. Kan ikke benytte kunnskapen selvstendig.” E: ”Oppgaver som på en vesentlig måte bryter med de formmessige kriterier som gjelder uten at dette er godt begrunnet. Tilfredstiller bare minimumskravene. Behersker ikke kunnskapsfeltet. Uselvstendig.”

Kriterier, oppsummert Fokusert problemstilling Originalitet Sammenhengende struktur Løpende framstillingsevne Sakkunnskap

Problemstillingen Formål: fokusering og avgrensning Funksjon: den røde tråd som deretter går gjennom hele oppgaven. Den gule lappen! Lakmustest I: er det mulig å se hva kandidaten IKKE skal gjøre? Lakmustest II: er dette et spørsmål der svaret ikke er gitt, men kan anes? Problemstillingen bør legges tidlig men omarbeides/justeres gjerne

Masteroppgavens storstruktur “Trådsnella”: fra det generelle til det spesifikke og tilbake PL-struktur: situasjon/problem/løsning/evaluering Analyseoppgavens grunnstruktur: innledning/ problemstilling/teori/metode/analyse/konklusjon Den essayistiske oppgaven: innledning og problem fulgt av pendlinger mellom det teoretisk/begrepslige og det analytiske/illustrerende

Hvorfor begynne å skrive tidlig Skriving er en måte å tenke på Skriving er en måte å huske på Skriving krever mengdetrening Man trenger mange forsøk for å få til en storstruktur over 100s.

Sakkunnskap: Lesestrategier Hvis du skal analysere - finn og les analyser Les etter skrivestrategier Lesning gir ikke (av seg selv) fokus eller mening til en masteroppgave Master krever vurderende lesning

Originalitet Tenke som en forsker, ikke (bare) som en student Sette seg inn i fagdiskusjoner i tillegg til fagkunnskap Se på det å ikke finne eksisterende forskning som en mulighet, ikke et problem