Hvem er de eldre? ”Øynene som ser”.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Møteplass for etisk refleksjon
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Post 4, sykehuset Levanger
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Mestring og forebygging av depresjon
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kroppen som Gud har villet
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Når mor og far får demenssykdom
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Hvem er de eldre? ”Øynene som ser”

Holdninger og aldring

Holdninger til aldring og eldre Bestemødre har veldig store behåer. De er så store at jeg får hele rumpa og to knær inn i den ene rundingen. I den andre kan broren min sitte. På mormor er liksom puppene dobbelt så synlige. Det er fordi de har melket så mange familiemedlemmer. En bestemor er en som hele slekten har kommet ut gjennom. Da er det ikke så rart om hun blir litt slaskete i skinnet.

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Et sykehjem er et sted der alt er skrøpelig. Kommoden også. Vidar 5år På sykehjemmet lukter det middag i korridorene og Gud i krokene. Siril 7år Et sykehjem er et sted der man oppbevarer gamle folk og truer dem til å bo på rom med noen de ikke liker. De får medisiner og kjøttkaker, og hver lørdag får de formkake med rosiner i. Lene 5år Et sykehjem er en slags kennel for gamle folk. Familien kan sette bort de gamle hvis de skal på ferie eller hvis de vil være i fred. Men det er ikke båndtvang der. Preben 6år Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Gamle folk kan ikke lenger få barn fordi de har tørket opp innvendig, og babyer må jo ha vann mens de gror. Heldigvis, sier nå jeg, for ellers kunne man jo risikere at besteforeldrene fikk massevis av onkler og tanter som kanskje ble yngre og yngre.

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Hva er en holdning? Holdninger er verdier og normer som synliggjøres i vår adferd! Vi har kjente (bevisste) og ukjente (ubevisste ) holdninger. Kirsti Solheim http://www.youtube.com/watch?v=AZbg63Cj2ko Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Verdier i samfunnet Produktivitet Effektivitet Ungdom og skjønnhet Aktivitet Framtid Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Idealet

Hvem er de eldre? ”Egen opplevelse” ”Aldring og alderdom er en erfaringsbasert tilstand” (Kirkevold s.23)

Èn gruppe eldre?

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem SteinHusebø Ethvert samfunn som rangerer mennesker i forhold til alder, kjønn, og etnisk bakgrunn, bryter med grunnleggende menneskerettigheter. Hvordan vi som profesjonelle og private behandler våre svake gamle henger sammen med de enkelte rolleinnehaveres og samfunnets menneskesyn. Når en person med svekkelse blir til svekling krenker vi de gamles verdighet. Forholdet mellom ”hjelper” og ”mottaker” må baseres på grunnleggende respekt og likeverd. Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Et samfunns sivilisasjon kan måles i hvordan samfunnet tar omsorg for de svakeste Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Demografi Gjennomsnittlig levealder Norge 1900: kvinner 58 år menn 54 år Norge 2004: kvinner 82,3 år menn 77,5 år Japan 2000: kvinner 83 år menn 77 år Sierra Leone: kvinner 41 år menn 38 år Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Levealder Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Eldrebølgen Eldrebølgen

Figur Antall eldre 2000–2050 (Kilde SSB Alternativ MMMM 2006).

”Kroppen må møte et økende sykdomspress med synkende reserver” Peter F. Hjort

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Sykdommer hos eldre Mange sykdommer Kroniske sykdommer Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

En god alderdom? Håp Fellesskap Identitet Mening

Tillit bygges over lang tid .....og brytes ned på kort tid

Kva styrer vår virksomhet? Verdier? Lover? Rutiner?

Hvilke lover regulerer helstjenester i kommunen? § Hvilke lover regulerer helstjenester i kommunen? Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Viktige dokumenter Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Samhandling om etisk kompetanseheving i kommunen Økt etisk standard på arbeidsplassen fører til: Stimulerende arbeidsmiljø Stimulerer motivasjon Gir mening i arbeidet Reduserer sykefraværet Øker evnen til mestring i arbeidet 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Vi må stille spørsmål om egen praksis 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Utfordringene i det daglige… Omfattende pleiebehov Mental svikt Sykdom Sårbarhet Avhengighet Makt 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Etikk, hva er det? Etikk: Læren om grunnleggende rette eller gale handlinger (google) Det gode, det rette, og det rettferdige Marie Aakre, leder i Rådet for sykepleieetikk: ”Din etikk og min etikk er det vi gjør når ingen ser oss” Lovverk: Helsepersonelloven Pasientrettighetsloven Sosialtjenesteloven Kommunehelsetjenesteloven Internkontroll forskrift Arbeidsmiljøloven 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Etisk dilemma En valgsituasjon hvor vi - uansett hva vi velger – krenker verdier vi er forpliktet av (verdikonflikt) En valgsituasjon hvor vi opplever at det blir moralsk galt uansett hva vi gjør En situasjon hvor det finnes gode moralske innvendinger mot ethvert handlingsalternativ 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon: De tar mer energi enn de gir Du blir gående å tenke på sitasjonen lenger enn vanlig Du gruer deg for lignende situasjoner Din egen forventning til mestring reduseres …men det som i utgangspunktet var negativt kan snus til noe positivt 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Ulike prinsipper: Autonomi Selvråderett, selvstyre eller selvbestemmelse Paternalisme Far bestemmer Velgjørenhet Å gjøre vel, å ville det beste; ikke stort fokus på konsekvensene Ikke skade Å unngå skade; fokus på konsekvensene 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Etikk er et fag, moral er praksis Etikk (teori, trening, refleksjon) kan hjelpe oss til å oppdage og se klarere det vi ikke så lett legger merke til eller tenker over Etikk setter kritisk søkelys på våre: Holdninger (hvordan vi er mot andre) Handlinger (våre valg; vanskelige dilemmaer) Institusjonelle ordninger og praksiser (rutiner, kommunikasjonsformer, hvordan ”gjør vi det hos oss”) 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Når har vi en etisk utfordring? Når vi ikke vet hva som er riktig å gjøre Når ingen løsninger er riktige, men man må foreta et valg Når det er uenighet om hva som er faglig riktig Når pasient / pårørende klager på behandling Når vi vet hva som er riktig, men ytre omstendigheter hindrer oss i å handle slik Når ulike hensyn står i konflikt med hverandre Når magefølelsen sier at noe er galt, men vi vet ikke riktig hva Når vi ikke vet hva lovgivningen sier Når kompetanse mangler 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Eksempler.. Pasient på sykehjemmet som ikke vil ta til seg mat. Sier hun er lei av livet. Hjemmeboende pasient, lettere dement, men klarer seg noenlunde greit. Pasienten ønsker å bo hjemme, men pårørende står hardt på at hun må ha sykehjemsplass. Eldre, lettere utviklingshemmet mann (65) har røykt hele sitt voksne liv. Hjelpeverge har nå bestemt at han skal slutte å røyke og dette må personalet ta seg av. Eldre dame med fysisk funksjonsnedsettelse, men ikke demens. Får hjelp av hjemmetjenesten. Hun nekter personalet å hjelpe seg med personlig hygiene. Hun begynner å se ustelt ut, og lukter stramt. Pårørende er opprørt. Hva gjør du? 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

om hjelpekunst... At naar det skal lykkes En at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest maa passe paa at finde han der hvor han er og begynde der Se det er er hemmeligheten i all hjælpekunst For i Sandhed at kunne hjælpe en anden, maa jeg forstaae mer end han – men dog vel først og fremmest forstaae det han forstaaer Søren Kirkegaard

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Figur Antall eldre 2000–2050 (Kilde SSB Alternativ MMMM 2006). Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem Forekomst av demens Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Kriterier for demens ICD-10 I 1. Svekket hukommelse, især for nyere data 2. Svikt av andre kognitive funksjoner (dømmekraft, planlegging, tenkning, abstraksjon) Mild: Virker inn på evnen til å klare seg i dagliglivet Moderat: Kan ikke klare seg uten hjelp fra andre Alvorlig: Kontinuerlig tilsyn og pleie er nødvendig II Klar bevissthet III Svikt av emosjonell kontroll, motivasjon eller sosial adferd; minst et av følgende: 1. Emosjonell labilitet 2. Irritabilitet 3. Apati 4.Unyansert sosial adferd IV Tilstanden må ha en varighet av minst seks måneder Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Hvorfor kunnskap? Makt Avhengighet Sårbarhet Troverdig Komplekse sykdommer Mange medikamenter Mer behandling i kommunen Mer forebygging i kommunen

Eldreomsorg er spennende!!

Ulik demenssykdommer

Forekomst Ca. 60 000 ramma av demens Ca. 50-100 personar i Vindafjord Ca. 7-8.000 nye årlig Relativt likt fordelt mellom menn/kvinner 70 % av alle bebuarar på norske sjukeheimar (97)

Forekomst i relasjon til alder

Symptomer: Hukomelsesvanskar Desorientering Vanskar med praktiske gjeremål Språkvanskar Manglande evne til gjenkjenne Redusert oppmerksomhet Angst og depresjon Personlighetsforandringar

Aldersdemens: Nedoverbakke sjukdom Varighet Årsak Risiko Behandling Rammer omgivelsane

“Slik vi betrakter et menneske, slik behandler vi det også” Peter Kemp: “Slik vi betrakter et menneske, slik behandler vi det også”

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Gode minner gir gode stunder

Gløym ikkje at den demente gløymer

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Livsvisdom frå forrige århundre: At man, naar det i sannhet skal lykkes en, at føre et menneske hen til ett bestemmet sted, først og fremmest maa passe paa at finde han der hvor han er, og begunde der. Se det er hemmeligheten i all hjelpekunst. Søren Kirkegaard

“Te eldre me vette, te meir kjeme da te oss, da so skjedde i barndommen” Sitat gjenlevende fra Telavåg om krigen

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Livsløp: I Fødsel Barndom Ungdom Gift Barn Arbeid Pensjonist

”Når eg ser på bildene, så får eg hjelp til å hugsa Sitat gamle far: ”Når eg ser på bildene, så får eg hjelp til å hugsa det som eg har gløymt.”

Samtale og livshistorie

Obs-demens målinger maks 144

OBS-demens Orientering Hukommelse Språk og kommunikasjon Oppfatte og forstå Selvhjelp Følelsesmessige forhold Sosial fungering

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Det verste er at eg holdt på å miste trua på meg sjølv…..

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Å verdsette fortida i nåtida Det er ikke tiden vi får i gave, men øyeblikket. Georges Poulet

Mange har svært god hukommelse for stemning

Haldningar Møta den eldre der han er Livshistorien Styrkja sjølvkjensla Gjenkjenning Nåtida Samtaleråd

Livshistorien Etisk grunnholdning Forarbeid Utforming Bruk Frekvens Pårørande møte Utforming Bruk Frekvens

Kjære Ole Hansen Du er jo bergensgutt, barnefødt på Torvalmenningen. Din far het Per Hansen og din mor het Kari Hansen. Din far var skomaker og hadde stort verksted i Bergen. Din far var den siste skomakermester i Bergen.

Dere var fem søsken. Anne var eldst. Grete var nesteldst, og reiste til Amerika. Hans var brannmester i Bergen. Leif overtok verkstedet. Ole - du var yngstemann. Du Ole - du gikk på gymnaset og startet egen radiobutikk i Strandgaten. Du solgte også sykler i butikken. Du giftet deg med Petra, og hadde et godt og langt ekteskap.

Du og Petra hadde det svært godt i lag og arbeidet sammen i butikken Du og Petra hadde det svært godt i lag og arbeidet sammen i butikken. Hun var så veldig flink å sy lampeskjermer som dere solgte. Du var jo en av de første som hadde bil før krigen - en svart Ford. Det var stas. Men årene har gått. Du har hjemmet ditt på Nordnes. Et hvitt rødlandshus med en stor Rododendron i hagen. Der bodde du og Petra sammen i mange gode år.

Utdrag frå ein livshistorie Når far skulle ha noko gjort av reparasjoner, fekk han tak i Steinvoll frå Daldbygda. Det var berre han som var god nok. Då budde han på Lia til arbeidet var fullført, og då låg han på lemen. Då kunne han høyra Gustav og Agnes snakka i lag. Han har fortalt at Gustav spurde kona si om kvelden: “Har katten fått mat? JA svara mor di. Har hunden fått mat? JA svara mor di. Ja då kan me gå å leggja oss då Agnes.”

Det er ein flott familie du har, og mange etterkomarar Det er ein flott familie du har, og mange etterkomarar. Tenk at du har fem barnebarn og sju oldebarn. Og fleire vil det sikkert bli. Du har mykje å vera stolt over. Du Lise har alltid vore så flink med hendene. Du har både strikka, brodert og hekla. Eg tenkjer på alle dei sengetepper og dukar som du har hekla. Det er mange som kan gleda seg over å leggja flott hekladuk på bordet som du har laga. Nokon har fått av deg, andre har vunne på basarar. Det var mange fine ting som blei lodda ut som du Lise hadde laga. Heldige var dei som vant.

Du har vore svært flink til å stella heimen din Du har vore svært flink til å stella heimen din. Alltid var det mykje folk i heimen dykkar. Støtt var det familie eller vener som stakk innom. Og alltid gav du dei mat. Det var ikkje noko smågryter med middagar du har laga opp igjennom tidene. Og eg tenkjer på alle dei kakene du har laga. Du var alltid så gjestfri Lise. Eg trur det var gildt å koma til deg.

Du har hatt mange interesser Lise. I ungdomen var du med i Ungdomslaget. Du var med og song i blandakor, og du har ei fin sangstemme. Du likar godt viser og slagarar. Og du likar godt å ta deg ein svingom. Men det var nå mest i ungdommen. Du har vore svært flink til å halda kontakten med slekta. Eg tenkjer på alle dei turane de har hatt for å besøkja tanter, onklar og søskenbarn på Karmøy. Det er ikkje så mange år sidan sist du var på Skare for å besøkja Gustav og Brita.

Nå er du blitt åleine Lise. Derfor bur du nå på Eio-tunet i Ølen. Her har du ein fin heim med stova og alle tingene dine. Hos deg er det alltid så fint. Me er glade for at du vil bu her og ha heimen din her. Du hjelper oss, og me vil gjerne hjelpa deg. Ingrid og Lars er glade for at du har det godt, og dei kjem og besøkjer deg her. Me på Eio-tunet vil gjerna det me kan for at du skal trivast her.

Obs-demens målinger maks 144

Reaksjoner Ros Skepsis Det skrevne ord Lettelse Metning Hyperaktivitet Andre reaksjoner

Sitat Anna: Du kunne tru det var skrøyt alt som står her, men eg skal seia deg at det er heilt sant kvart eit ord

Sitat Anna: Eg gløymer så mykje ut at eg blir i tvil om ting eg veit om. Endå eg veit at mannen min er død, så blir eg av og til i stuss. Så er eg i tvil om det var i dag eller i går dotter mi var her. Desstan kjem eg av og til ikkje på kva namnet til alle barnebarna mine er.

Uttalar frå pleiarane Samtalane er samlande, beroligande og identitetsavklarande Å gjennomføra samtalen uten å ha heftet med, er meir engasjerande, friare og tryggare for den eldre

Utalar frå pleiarane Breidare innsyn i livet deira Har fått augene opp for kor dyktige desse personane er Har fått større respekt for kvar enkelt Bidrar til individuell sjukepleie Lettare å følgja den eldre sin tanke Kan bruka historien til å løysa problem som oppstår Lettare å føra ein samtale, meir interesannt å snakka i lag Nå har me ting me kan snakka om. Nå har me meir å dela Samtalane bidrar til gylne øyeblikk

Daglig samtale Anna X Gurine Lise Anders Marit Lars Gunnar x Peder 1 2 Dato oktober 2000 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 101 Anna X 102 Gurine 103 Lise 104 Anders 105 Marit 106 Lars 107 Gunnar x 108 Peder

Samtale-råd Snakk om barndommen Få fram det den eldre var flink til Snakk om fellesopplevingar Minner som får fram smil og latter Bruk ein vennlig tone Bidra til ein avslappa stemning Ikkje set krav til den eldre

Kommunikasjonsregler Det er av avgjerande betydning korleis me møter den demente All vår atferd må ha til hensikt å hjelpa den eldre å mestra All vår atferd må ha som metode å kommunisera respekt Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

Lat det ikkje vera tvil om kven du er Vær høfleg og venleg Snakk klart, tydeleg og roleg Bruk enkle setningar. Stor taleflom kan virka forvirrande Lat gjerne dagligdagse opplysningar inngå i samtalen Gi ros så snart det høver Unngå spørsmål med “eller”

Spør ikkje spørsmål den eldre ikkje kan svara på. Still ikkje spørsmål som du ikkje veit svaret på Spør aldri kvifor Ved spørsmål, bruk kven, kva, kor Gi alltid svar på det same spørsmålet som det var første gong Dra aldri i tvil det den eldre fortel

Unngå å motsei eller korriger den eldre Unngå pinlige situasjoner for den eldre Hjelp til med å kompensera Hjelp den eldre til å oppleva at han mestrer situasjonen Ikkje konfronter den eldre med hans mangler Ta alt opp i beste meining

Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

med annet menneske å gjøre uten at han holder Den enkelte har aldri med annet menneske å gjøre uten at han holder noe av dets liv i sin hånd. Det kan være meget lite en forbigående stemning en opplagthet man får til å visne eller som man vekker en lede som man utdyper eller hever. Men det kan også være så forferdelig mye slik at det står til den enkelte om den andres liv lykkes eller ikke. K.E.Løgstrup 05.04.2017 Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem

med annet menneske å gjøre uten at han holder Den enkelte har aldri med annet menneske å gjøre uten at han holder noe av dets liv i sin hånd. Det kan være meget lite en forbigående stemning en opplagthet man får til å visne eller som man vekker en lede som man utdyper eller hever. Men det kan også være så forferdelig mye slik at det står til den enkelte om den andres liv lykkes eller ikke. K.E.Løgstrup

Noe Å lytte til ordene fra det andre mennesket kanskje ikke til alle ordene men til dem som kommer dumpende nærmest av vanvare, lytte til klangen til smilet i stemmen hvis den smiler eller den brutte tonen i ordet som aldri skulle vært sagt

Noe lytte til pausen som plutselig er der plutselig er for lang og munnviken som skjelver umerkelig, for det er et eller annet bakenom noe bittelite kanskje og meget ensomt noe er det noe… Carl Fredrik Prytz