God kommunikasjon – vær trygg Informasjonssforum Oslo kommune 12.-13. mars 2002 Bente Erlien
Hensikten Trygghet i egen rolle ved å utøve og tilrettelegge for god intern kommunikasjon: Samspill formell/uformell kommunikasjon Målgruppenes behov og relasjoner Å selge inn en plan Informatørens rolle og nettverk
Fokus på intern kommunikasjon God intern kommunikasjon er en forutsetning for god ekstern kommunikasjon God profil starter innenfra
Intern - ekstern Slik vi oppfatter oss selv Slik andre oppfatter oss ønsker å bli oppfattet
Kontrollspørsmål Vet alle hvilket omdømme virksomheten ønsker å ha? Er alle enige om hvilket omdømme virksomheten ønsker å ha? Hvilke konsekvenser har dette for verdier og atferd hos den enkelte medarbeider? Hvilke konsekvenser for intern kommunikasjon, planlegging og tilrettelegging?
Hva er intern kommunikasjon Informasjonsflyt, utveksling av ideer og synspunkter Mellom ledere og medarbeidere Mellom enkeltpersoner og grupper På kryss og tvers av enheter og nivåer En del er formell og planlagt Mye er uformell, ikke-planlagt kommunikasjon som ledelsen ikke kan kontrollere
Enveis - toveis Informasjon – enveis Formidling av fakta og opplysninger via intranett, nyhetsbrev, oppslag m.m. Kommunikasjon – toveis Spørsmål og svar, utveksling av synspunkter i møter, samtaler, dialog, medvirkning
Intern kommunika- sjon Sam- funns- kontakt Ytrings- frihet Lojalitet Åpenhet Lederstil Rutiner Informasjons- teknologi Opplæring Fag- foreninger Formelle kontakter Uformelle Likeverdig dialog Klima Service Motivasjon kampanje Ekstern informa- Presse- Ledelse Admini- strasjon Personal- politikk Bedrifts- kultur Profilering
? ? Samspill ! @ z % Formelle Uformelle Internavis Intranett epost Møter Video Formelle ! @ % ? ? z Uformelle
Både - og God intern kommunikasjon handler både om fakta og følelser Kjappe fakta og tid til dialog