God kommunikasjon – vær trygg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generelt ved medarbeidersamtaler
Advertisements

Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Rolighetsmoen barnehage
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Ungdomstrinn i utvikling
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Funksjonsvurdering og trygd
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
”Det handler om å lede…”
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
HMS-rapportering i Questback
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” Moderniseringsprogrammet
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Veileder i Trepartssamarbeid
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnesyn og barns medvirkning
Det strukturelle perspektivet
For gammel for arbeidslivet? Akkurat gammel nok til jobben
Orientering til styret om AMUS mars 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Camilla Hall-Henriksen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

God kommunikasjon – vær trygg Informasjonssforum Oslo kommune 12.-13. mars 2002 Bente Erlien

Hensikten Trygghet i egen rolle ved å utøve og tilrettelegge for god intern kommunikasjon: Samspill formell/uformell kommunikasjon Målgruppenes behov og relasjoner Å selge inn en plan Informatørens rolle og nettverk

Fokus på intern kommunikasjon God intern kommunikasjon er en forutsetning for god ekstern kommunikasjon God profil starter innenfra

Intern - ekstern Slik vi oppfatter oss selv Slik andre oppfatter oss ønsker å bli oppfattet

Kontrollspørsmål Vet alle hvilket omdømme virksomheten ønsker å ha? Er alle enige om hvilket omdømme virksomheten ønsker å ha? Hvilke konsekvenser har dette for verdier og atferd hos den enkelte medarbeider? Hvilke konsekvenser for intern kommunikasjon, planlegging og tilrettelegging?

Hva er intern kommunikasjon Informasjonsflyt, utveksling av ideer og synspunkter Mellom ledere og medarbeidere Mellom enkeltpersoner og grupper På kryss og tvers av enheter og nivåer En del er formell og planlagt Mye er uformell, ikke-planlagt kommunikasjon som ledelsen ikke kan kontrollere

Enveis - toveis Informasjon – enveis Formidling av fakta og opplysninger via intranett, nyhetsbrev, oppslag m.m. Kommunikasjon – toveis Spørsmål og svar, utveksling av synspunkter i møter, samtaler, dialog, medvirkning

Intern kommunika- sjon Sam- funns- kontakt Ytrings- frihet Lojalitet Åpenhet Lederstil Rutiner Informasjons- teknologi Opplæring Fag- foreninger Formelle kontakter Uformelle Likeverdig dialog Klima Service Motivasjon kampanje Ekstern informa- Presse- Ledelse Admini- strasjon Personal- politikk Bedrifts- kultur Profilering

? ? Samspill ! @ z % Formelle Uformelle Internavis Intranett epost Møter Video Formelle ! @ % ? ? z Uformelle

Både - og God intern kommunikasjon handler både om fakta og følelser Kjappe fakta og tid til dialog