FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Veiledning av elever / lærlinger
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Teknologi og forskningslære
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
VURDERING.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Valg av programområde og fag til Vg2
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Skolekonkurranser Silje Andresen. Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse,
Vurdering for læring i Fysikk 1
Framtid - Samspill - Skaperglede
Opplæringskontorenes rolle
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG

FADDERBEDRIFT DET ER FAGET NÆRINGSLIVSØKONOMI SOM ER DEN FAGLIGE BASIS FOR LÆRINGSOPPDRAGENE FOR VG2 – ELEVENE. FOR VG3 – ELEVENE BRUKER EN OGSÅ FAGET SAMFUNNSØKONOMI I TILLEGG TIL NÆRINGSLIVSØKONOMI. VÅRT HOVEDMÅL VED BEDRIFTSVALG ER AT VG3 – ELEVENE I STØRST MULIG GRAD SKAL BLI KJENT MED EN PRODUKSJONSBEDRIFT. KOMPETANSEBEGREPET ER KJERNEN I KUNNSKAPSLØFTET. GJENNOM FADDERBEDRIFTORDNINGEN OG LÆRINGSOPPDRAGENE VIL ELEVENE KUNNE FÅ EN BEDRE LÆRING I FORHOLD TIL FAGETS KOMPETANSEMÅL.

GJENNOMFØRING SENT PÅ HØSTEN BLIR ELEVENE PRESENTERT FOR ET LÆRINGS-OPPDRAG SOM ER KNYTTET TIL KOMPETANSEMÅL I LÆREPLANEN. FAGLÆRER HAR PÅ FORHÅND KONTAKTET FADDERBEDRIFT OG AVTALT MØTE FOR ELEVENE OG I TILLEGG OVERSENDT LÆRINGSOPPDRAGET TIL FADDER. ELEVENE MØTER SIN FADDER OG HAR TIL RÅDIGHET CA 2 TIMER TIL Å FÅ LØST SITT LÆRINGSOPPDRAG.

GJENNOMFØRING FORTS. GJENNOM SAMTALEN SKAL ELEVEN BLI KJENT MED BEDRIFTEN OG DEN VIRKSOMHET SOM FOREGÅR DER. DET ER VIKTIG AT DET ER BARE 2 ELEVER KNYTTET TIL LÆRINGS- OPPDRAGET. ELEVENE ER KNYTTET TIL DEN SAMME BEDRIFTEN GJENNOM BEGGE LÆRINGSOPPDRAGENE. ETTER BESØKET HAR ELEVENE TID TIL Å BEARBEIDE OPPLYSNINGENE MED TANKE PÅ PRESENTASJONEN.

PRESENTASJONEN ELEVENE SKAL PRESENTERE LÆRINGSOPPDRAGET I PLENUM. PRESENTASJONEN SKAL HA EN VARIGHET PÅ CA 10 MINUTT FOR VG2 – ELEVENE OG CA 20 MINUTT FOR VG3. ETTER PRESENTASJONEN VIL ELEVENE BLIR PRØVET I LÆRESTOFFET GJENNOM SPØRSMÅL KNYTTET TIL LÆRINGSOPPDRAGET.

PRESENTASJONEN FORTS FOR Å VARIERE PRESENTASJONS- FORMEN KAN EN BRUKE RAPPORT SOM ALTERNATIV TIL MUNTLIG PRESENTASJON. VI HAR VALGT MUNTLIG PRESENTASJON I PLENUM TIL DET FØRSTE LÆRINGSOPPDRAGET PÅ HØSTEN, OG RAPPORT TIL LÆRINGS- OPPDRAG OM VÅREN.

VURDERING ELEVENE FÅR INDIVIDUELL KARAKTER. DE BLIR VURDERT I FORHOLD TIL GENERELLE OG SPESIFIKKE KOMPETANSEMÅL I FAGET. KARAKTEREN BLIR GITT GJENNOM SAMTALE MED ELEVEN SLIK AT HAN/HUN BLIR GJORT KJENT MED BEGRUNNELSEN FOR KARAKTEREN.

NOEN ERFARINGER VI STARTET OPP HØSTEN 2007 MED VG2 – ELEVER. INGEN GOD LØSNING MED 2 ELEVPAR I RELATIVT SMÅ BEDRIFTER. ENKELTE FORETAK ER LITE EGNET SOM FADDERBEDRIFTER FORDI DE KAN VIRKE NOE KJEDELIGE FOR ELEVEN.

NOEN ERFARINGER FORTS ELEVENE ER SVÆRT POSITIVE TIL ORDNINGEN. GIR GOD VARIASJON OG MOTIVASJON I SKOLE-HVERDAGEN. BESØKET OG KUNNSKAPENE KAN BRUKES I UNDERVISNINGEN ETTERPÅ. ELEVENE FÅR ET MER REALISTISK BILDE AV NÆRINGSLIVET OG LÆRESTOFFET.

NOEN ERFARINGER FORTS VI OPPLEVER AT BEDRIFTENE HAR SVÆRT POSITIVE ERFARINGER MED ORDNINGEN SÅ LANGT. DE SER DET SOM EN MULIGHET TIL Å MARKEDSFØRE SIN VIRKSOMHET I FORHOLD TIL REKRUTTERING OG TIL Å FRAMSTÅ SOM EN BEDRIFT SOM TAR SAMFUNNSANSVAR I FORHOLD TIL UNGDOM OG UTDANNING. DE RAPPORTERER UTELUKKENDE POSITIVE ERFARINGER I MØTE MED ELEVENE.

NOEN ERFARINGER FORTS VI BRUKER VIRKSOMHETER I NÆRMILJØET FOR VG 2. VIRKSOMHETENE ER STORT SETT KNYTTET TIL TJENESTEYTING. TIL ELEVENE PÅ VG 3 BENYTTER VI HELST PRODUKSJONSBEDRIFTER. GIR MER UTFORDRENDE LÆRINGSOPPDRAG. DET FÅR LENGRE TID PÅ SEG I BEDRIFTEN.

NOEN ERFARINGER FORTS FOR REALFAGENE HAR VI GJORT NOEN ERFARINGER SOM UTELUKKENDE GJELDER DISSE FAGENE: DET ER VANSKELIG Å FINNE VIRKSOMHETER SOM KAN VÆRE UTGANGSPUNKT FOR LÆRINGSOPPDRAG KNYTTET TIL KOMPETANSEMÅL I LÆREPLANEN. DET SOM EN HAR SETT, ER AT DET BARE ER FAGET TEKNOLOGI OG FORSKNINGSLÆRE FOR VG 2 SOM KAN FUNGERE I FORHOLD TIL FADDERBEDRIFTORDNINGEN. VI VIL I TIDEN FRAMOVER PRØVE Å FINNE ANDRE LØSNINGER FOR DISSE FAGENE. EN MÅTE KAN VÆRE Å BRUKE VIRKSOMHETENE SOM MOTIVASJONSSKAPERE I FORHOLD TIL ELEVENES FAGLIGE INNSATS OG KARRIEREVALG.

TIDSBRUK ELEVENE HAR TIL RÅDIGHET EN DAG SOM BRUKES TIL BEDRIFTSBESØK OG TIL BEARBEIDING AV PRESENTASJONEN. TIL SELVE PRESENTASJONEN GÅR DET MED CA 10/20 MINUTTER PR ELEVPAR. KARAKTERSAMTALEN BLIR GJENNOMFØRT NÅR ELEVENE HAR VANLIGE SKOLETIMER.

ADMINISTRASJON AV FADDERBEDRIFTORDNINGEN ORDNINGEN ER TJENT MED AT EN PERSON HAR EN VISS TIDSRESSURS TIL Å SAMLE INN OG SYSTEMATISERE ERFARINGER SOM BLIR GJORT. GJENNOM IT`S LEARNING HAR VI OPPRETTET FAGET FADDERBEDRIFT A/S. HER VIL ALLE SOM DET GJELDER, FINNE RELEVANT INFORMASJON. MED JEVNE MELLOMROM BLIR DET KALT INN TIL MØTER I FADDERBEDRIFT A/S FOR Å OPPDATERE OG DELE ERFARINGER ETTER HVERT SOM EN GJENNONFØRER BEDRIFTSBESØKENE. VURDERING AV ELEVENES PRESTASJONER ER ET VIKTIG DISKUSJONSEMNE.