Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Religioner og livssyn i dag
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Barnehagen som språkarena
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Velkommen til et nytt skoleår!
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Livssynshumanismen.
Lekens egenverdi.
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
IKT for læring Mattias Øhra.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål Mål med Zippys venner: * å identifisere og snakke om følelser * å mestre dagliglivets problemer * å støtte andre som har det vanskelig Læringsplakaten i Kunnskapsløftet: Stimulere elevene … i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse. (Oppl.l.§1-2 og læreplanverkets gen. del) For å utvikle elevenes sosiale kompetanse skal skolen … legge til rette for at de i arbeidet med fagene og i virksomheten ellers får øve seg i ulike former for samhandling og problem- og konflikthåndtering. (s. 32)

Zippys venner og Kunnskapsløftet, sammenfallende kompetansemål Norsk, kompetansemål etter 2. trinn: Uttrykke egne følelser og meninger (muntlig) Fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer Utrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelse RLE, kompetansemål etter 4. trinn (filosofi og etikk): Uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker Samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis Føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier

Zippys venner og Kunnskapsløftet, sammenfallende kompetansemål Samfunnsfag, kompetansemål etter 4. trinn: Utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet. Samtale om toleranse og om korleis møte mellom ulike kulturar kan vere både gjevande og konfliktfylte. Drøfte oppfatningar av rettferd