På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Møteplass for etisk refleksjon
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!

Europeiske trender og utviklingstrekk
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
Hva er en artikkel?.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Vurdering for læring.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Dialoggruppe™ Metode i reflekterende lytting. Dialoggruppe™ En metode med fokus på å lytte En metode for forståelse og likeverdighet En metode for åpenhet.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Digitalisering og digital kompetanse
IKT for læring Mattias Øhra.
Valgfag innsats for andre
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
ABC opplæringen som metode
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
ELE 3737 Internship Introduksjonsmøte for bedrifter og interns 10. juni 2014 Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis og faglig ansvarlig Prosjektleder.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis

Kursinnhold: Hovedelementer 1.Kurshefte ; Lovsamlingshefte 2.Anonymiserte case 3.16 timers deltakelse-kurshelg

4. Skriftlige fagkrav  Case beskrivelse  Dilemma a) Beskrivelse – valg; goder/fordeler/verdier ved valgene b) Refleksjon i) knytte dilemma til etiske regler & lovverk ii) 2+ teoretiske punkter fra kursheftet

Nye elementer 5. Avkrysningseksamen- hjemmeeksamen 6. Tre ekstra forelesningstimer ; Vitenskap, forskning og samfunn 7. Utvidet obligatorisk pensum med oppgave i) Lærebok ii) Artikkelsamling iii) Oppgave

8. Refleksjonsgrupper  Obligatorisk deltakelse et mål  Lokale grupper  Felles struktur for gruppene  Årlig innrapportering – gruppeaktivitet  Felles regionale samlinger

Continuous Professional Development (CPD) Definisjon: ”Continuing” – livslang læringsprosess ”Professional” – relatert spesifikt til fagområdet ”Development” – aktiviteter som fremmer fremgang og utvikling av egen og fagets troverdighet og identitet. Ref: Institute for Complementary & Natural Medicine

Overordnede mål for CPD Utvikling av den enkelte utøver Utvikling av terapiformer Utvikling av profesjoner Klient/pasient sikkerhet Læring Forståelse Ferdigheter

Når og hva?  Daglige, uformelle aktiviteter  Regelmessige, formelle aktiviteter  Av og til aktiviteter  Kontinuerlige aktiviteter

Hvor?  På arbeidsplassen, med klienter/pasienter  På telefon, pr e-post, samtaler med kolleger  Pr brevpost  I gruppesamtaler  I biblioteket  Internett fora  Hjemme  I utdannings-settinger

Oppgaver  Loggfører og evaluerer sine egne CPD aktiviteter  Utføre CPD på en strukturert måte  Utnytt uformelle/ arbeidsplassbaserte aktiviteter  Samle dokumentasjon av egne CPD aktiviteter for registrering  Start denne prosessen NÅ!

Portefølje  Dokumentasjon av egne CPD aktiviteter  Personlige refleksjoner  Fremlegg, artikler, foredrag, notater og andre skriv

Krav  20 timer hvert år  50 % fagspesifikt  50 % generelt Stikkprøver- registreringsorganer:  CPD er ajour  CPD er reell

Identifisering av CPD  Sett av tid en gang pr uke/ annenhver uke for vurdering av pågående aktivitet - spør deg selv: Lærte jeg noe nytt av dette? Klarte jeg å forandre/forbedre/øke kvaliteten på behandlingen som utfall av aktiviteten? Er mitt fagperspektiv forandret/utvidet/utfordret?