På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis
Kursinnhold: Hovedelementer 1.Kurshefte ; Lovsamlingshefte 2.Anonymiserte case 3.16 timers deltakelse-kurshelg
4. Skriftlige fagkrav Case beskrivelse Dilemma a) Beskrivelse – valg; goder/fordeler/verdier ved valgene b) Refleksjon i) knytte dilemma til etiske regler & lovverk ii) 2+ teoretiske punkter fra kursheftet
Nye elementer 5. Avkrysningseksamen- hjemmeeksamen 6. Tre ekstra forelesningstimer ; Vitenskap, forskning og samfunn 7. Utvidet obligatorisk pensum med oppgave i) Lærebok ii) Artikkelsamling iii) Oppgave
8. Refleksjonsgrupper Obligatorisk deltakelse et mål Lokale grupper Felles struktur for gruppene Årlig innrapportering – gruppeaktivitet Felles regionale samlinger
Continuous Professional Development (CPD) Definisjon: ”Continuing” – livslang læringsprosess ”Professional” – relatert spesifikt til fagområdet ”Development” – aktiviteter som fremmer fremgang og utvikling av egen og fagets troverdighet og identitet. Ref: Institute for Complementary & Natural Medicine
Overordnede mål for CPD Utvikling av den enkelte utøver Utvikling av terapiformer Utvikling av profesjoner Klient/pasient sikkerhet Læring Forståelse Ferdigheter
Når og hva? Daglige, uformelle aktiviteter Regelmessige, formelle aktiviteter Av og til aktiviteter Kontinuerlige aktiviteter
Hvor? På arbeidsplassen, med klienter/pasienter På telefon, pr e-post, samtaler med kolleger Pr brevpost I gruppesamtaler I biblioteket Internett fora Hjemme I utdannings-settinger
Oppgaver Loggfører og evaluerer sine egne CPD aktiviteter Utføre CPD på en strukturert måte Utnytt uformelle/ arbeidsplassbaserte aktiviteter Samle dokumentasjon av egne CPD aktiviteter for registrering Start denne prosessen NÅ!
Portefølje Dokumentasjon av egne CPD aktiviteter Personlige refleksjoner Fremlegg, artikler, foredrag, notater og andre skriv
Krav 20 timer hvert år 50 % fagspesifikt 50 % generelt Stikkprøver- registreringsorganer: CPD er ajour CPD er reell
Identifisering av CPD Sett av tid en gang pr uke/ annenhver uke for vurdering av pågående aktivitet - spør deg selv: Lærte jeg noe nytt av dette? Klarte jeg å forandre/forbedre/øke kvaliteten på behandlingen som utfall av aktiviteten? Er mitt fagperspektiv forandret/utvidet/utfordret?