Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Månedsbrev fra Blåklokka
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Resultater Kundesenter
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Medlemsundersøkelse for NAFO
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Samdata 2012 Somatikk.
Innhold Innhold Side 1.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Refleksjoner over funn i ARK
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse Telefonundersøkelse blant skoleledere og barnehagestyrere november 2006

Innhold Prosjektbeskrivelse Oppsummering Funn fra undersøkelsen

Innhold Prosjektbeskrivelse Funn fra undersøkelsen Del 1 Skoleledere/ studieinspektører Del 2 Lærere

Prosjektbeskrivelse Vi har totalt intervjuet 300 skoleledere/ studieinspektører og 100 lærere som har benyttet seg av materiellet ”Se meg på skolen” Intervjuene foregikk på telefon i november 2006 Hovedhensikten med å intervjue skolelederne og studieinspektører var å få et overordnet bilde av hvor mange som har mottatt og videreformidlet av materiellet ”Se meg på Skolen” I del 2 har vi intervjuet 100 lærere som har benyttet materialet om hvordan det er brukt og hvilke erfaringer de har hatt med dette Kontaktperson i SHD har vært Erik Larsen Ansvarlig konsulent Tonje Haugberg Tonje.haugberg@opinion.no 21300441

Del 1 Skoleledere/ studieinspektører

Hovedfunn: Skoleledere 99% av skolelederne/ studieinspektørene husker å ha mottatt ”Se meg på skolen” Flertallet har levert materiellet videre til kontaktlærere eller andre lærere Det virker som det i stor grad er opp til lærerne ved skolen om de ønsker å benytte materiellet 1 av 5 skoleledere har informert om materiellet på møte med lærere Omtrent 15% av skolene har hatt fellesarrangementer i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse Over halvparten av skolelederne/ studieinspektørene fikk et godt inntrykk av materiellet ”Se meg på skolen”

Samtlige skoleledere/ studieinspektører husker å ha mottatt pakken med idehefter fra SHD og Mental Helse Spørsmål 1. I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse (10. oktober), har Sosial- og helsedirektoratet i samarbeid med Mental Helse utarbeidet pakker med materiell som skal være sendt ut til alle skoler. Pakkene inneholdt idéhefter med forslag til hvordan man kan arbeide med psykisk helse i skolen, og en CD med hørespill produsert av NRK. Kan du huske å ha mottatt dette? n=300

Spørsmål 2. Hva gjorde du med dette materiellet? : FLERE SVAR MULIG Et flertall har levert materiellet videre til lærere Spørsmål 2. Hva gjorde du med dette materiellet? : FLERE SVAR MULIG n=296

Omtrent 15 % har hatt fellesarrangementer i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse Spørsmål 3 Har din skole hatt fellesarrangementer i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse n=300

Omtrent halvparten av disse arrangementene har vært for hele skolen Spørsmål 4 Har disse arrangementene vært for hele skolen eller for noen utvalgte trinn n=47

Skolelederne/ studieinspektørene fikk et godt inntrykk av materiellet de mottok fra SHD og Mental Helse Spørsmål 5. Hva er ditt inntrykk av materiellet i tilknytning til Verdensdagen for psykisk helse? Har du et: n=296

Skolene mottar mange tilsvarende undervisningsmateriell i løpet av et år, over halvparten av skolelederne oppgir at de mottar flere enn 6 tilsvarende undervisningsmateriell Spørsmål 6. Hvor mange typer tilsvarende undervisningsmateriell eller forslag til aktiviteter mottar dere hvert år? n=296

Del 2 Lærere som har benyttet materiellet ”Se meg i skolen”

Hovedfunn: Lærere (1/2) 8 av 10 lærere som har benyttet materiellet ”Se meg på skolen” fikk et godt førsteinntrykk av materiellet De fleste har fått materiellet av skoleleder 70% av lærerne har benyttet minst 1 av de 3 delene vi spurte om (kompliment, kollasj, hørespill) Av de delene vi leser opp er det hørespillet flest har benyttet De åpne svarene viser i tillegg at lærerne har plukket litt hist og her, og at de har brukt heftet som et utgangspunkt for samtale Det kan virke som om vanskelighetsgraden var litt høy for de yngste elevene; omtrent halvparten synes materiellet passer best for elever i 5 klassetrinn eller høyere

Hovedfunn: Lærere (2/2) Lærerne opplever at elevene har vært engasjerte i arbeidet med heftet og at de har hatt stort læringsutbytte Også lærerne selv opplever at de har lært noe nytt i arbeidet med idehefet Alt i alt er 3 av 4 lærere fornøyd eller svært fornøyd med opplegget som formidles i ”Se meg på skolen” 4 av 10 lærere har samarbeidet med andre om psykisk helse i skolen; helsesøster har vært viktigste samarbeidspartner

Samtlige lærere som er med i undersøkelsen bekrefter at de har benyttet heftet ”Se meg på skolen” Spørsmål 1. Stemmer det at du har mottatt og benyttet heftet ”Se meg på skolen”? Kritieriet for å delta i undersøkelsen var at man hadde benyttet materiellet, dette er et kontrollspørsmål n=100

Spørsmål 2. Hva var ditt førsteinntrykk av dette heftet? 8 av 10 lærere som har benyttet heftet fikk et godt eller svært godt førsteinntrykk av dette Spørsmål 2. Hva var ditt førsteinntrykk av dette heftet? n=100

Spørsmål 3. Hvordan fikk du kjennskap til dette heftet? Skoleleder er viktigste kilde til kjennskap til informasjonsheftet Spørsmål 3. Hvordan fikk du kjennskap til dette heftet? n=100

Hørespill har vært den aktivitetsformen flest har benyttet Spørsmål 4. Hvilke av aktivitetsformene i heftet har du benyttet? : LES OPP FLERE SVAR MULIG 70% av de spurte har benyttet minst 1 av de 3 delene vi spurte om (kompliment, kollasj, hørespill) De åpne svarene viser at mange har brukt materiellet som inspirasjon til andre typer aktiviteter, samtaler i klassen, integrert i undervisningen, besøk av psykiatrisk sykepleier etc n=100

Det er en jevn spredning i hvilke av delene man opplever at har fungert spesielt bra Spørsmål 5. Er det noen av disse delene du synes fungerte spesielt bra? : LES OPP FLERE SVAR MULIG n=100

Spørsmål 6. Er det noen av disse delene du synes fungerte dårlig? Ingen av delene ble opplevd å fungere dårlig, men noen opplever at materiellet har vært litt vanskelig for de yngste Spørsmål 6. Er det noen av disse delene du synes fungerte dårlig? En del av de åpne svarene tyder på at noen har opplevd at materiellet har vært litt for vanskelig for de yngste n=100

Omtrent halvparten er fornøyd med tegningene, men en stor andel svarer midt på treet, eller ikke sikker Spørsmål 7. Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med tegningene i heftet ? n=100

3 av 4 lærere er fornøyd med informasjonen som heftet gir Spørsmål 8. Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med informasjonen heftet gir ? n=100

Et stort flertall rapporter om høyt engasjementsnivå hos elevene når de benyttet materiellet Spørsmål 9. Hvor engasjert eller uengasjert opplevde du at barna var når dere benyttet materiellet i ”Se meg” ? n=100

Nesten halvparten av de spurte mener materiellet passer best for elever i 5. klasse eller høyere Spørsmål 10. Synes du aktivitetene passer bedre for noen klassetrinn fremfor andre? I så fall hvilket klassetrinn synes du det passer best for?

Materiellet oppleves i stor grad å ha gitt læringsutbytte for elevene 11. I hvilken grad har du inntrykk av at elevene har lært noe etter å ha gjennomgått dette opplegget? n=100

Et stort flertall av lærerne opplever at de selv har lært noe de ikke visste fra før etter arbeidet med ideheftet 12. I hvilken grad vil du si du har lært noe du ikke visste fra før etter arbeidet med ideheftet? n=100

Alt i alt er 3 av 4 lærere fornøyd eller svært fornøyd med opplegget som formidles i ”Se meg på skolen” 13. Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med opplegget som formidles i ideheftet ”Se meg på skolen”? n=100

4 av 10 har samarbeidet med andre om temaer knyttet til psykisk helse Spm 14 Har dere samarbeidet med andre om temaer knyttet til psykisk helse, for eksempel helsesøster, en psykolog eller en organisasjon? n=100

Spørsmål 15 Hvem har dere samarbeidet med? Helsesøster har vært viktigste samarbeidspartnere, men det er ellers stor variasjon Spørsmål 15 Hvem har dere samarbeidet med? Base= De som har samarbeidet med andre 29

Skoleledere/ Studieinspektør