Elisabeth Gjerberg Nina Amble

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
Fra prøving og feiling til
Språk, tanke og kommunikasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet Sør-Norge Park Hotell, Sandefjord 8. Mars Unni Seim Hans Blaafjell.
Hverdagsrehabilitering
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
N OVA K ONFERANSEN : “ BÆREKRAFTIG OMSORG ” Nina Amble, Organisasjonspsykolog/seniorforsker 1.
eksempler på HMS-faktorer:
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Veiledning av studenter
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Samhandling leder/verneombud
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Ulikheter og variasjoner
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Universitetet i Tromsø
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Dialoggruppe™ Metode i reflekterende lytting. Dialoggruppe™ En metode med fokus på å lytte En metode for forståelse og likeverdighet En metode for åpenhet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal arbeidstidsavtale
«Fra planer til gode mål og tiltak»
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Etisk kompetanseheving Helse- og sosialetaten i Røros kommune.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Tid som gave Frivillighet
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Læring på ungdomstrinnet
ABC opplæringen som metode
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse

La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Elisabeth Gjerberg Nina Amble Soria Moria 2.mars 2009 Refleksjonsgrupper i pleie- og omsorgstjenesten Elisabeth Gjerberg Nina Amble

Dagens tekst Om prosjektet Teoretisk referanseramme Om refleksjonsverktøyet ”Hjerte, hode, hender” Mestring av utfordringer i arbeidssituasjonen Opplæring av fasilitatorer ”Train-the-trainer”

Om prosjektet Erfaringer fra flybransjen 2000-2003 Avvik Mestring av utfordringer Fra privat servicesektor til pleie- og omsorgstjenesten Sosial og helsedirektoratet, 2004-2007: Pilotprosjekt i 2 sykehjem, 1 hjemmebasert tjeneste. Etablering av refleksjonsgrupper i to sykehjem og 1 hjemmetjeneste ”Hjerte hode hender”. Utvikling av et refleksjonsverktøy for økt grad av mestring i pleie og omsorgstjenesten. Sosial og helsedirektoratet, 2007-2009: ”Refleksjon, handling og mestring”: fasilitatoropplæring i bruk av ” refleksjonsverktøy for mestring i pleie og omsorgstjenesten”.

Teoretisk perspektiv Pleie- og omsorgstjenesten som læringsarena Pleie- og omsorgstjenesten som emosjonelt arbeid Daglig møte med komplekse situasjoner det ikke finnes ”oppskrift” på Mestring og mestringsstrategier Fra individuell til kollektiv mestring Refleksjonssløyfa: ”reflection on action” ”reflection in action” Utviklingen av prosjektet må sees i lys av ideen om lærende organisasjoner – samtidig som det er nødvendig å beskrive det spesielle arbeidet i denne sektoren, og hvordan dette kan mestres. Mye av arbeidet er såkalt emosjonelt arbeid. Innebærer en viss regulering av følelser, dvs. at den ansatte i ansikt-til-ansikt kontakt med brukeren forventes å vise visse følelser som en del av jobben, unasett om det går på tvers av hva du føler inni deg. Et slags usynlig arbeid, der den ansatte bruker følelser som arbeidsredskap for å skape en stemnng hos brukeren. Krever selvinnsikt og selvledelse. Relasjonelt arbeid representerer en rekke daglige utfordringer det ikek finnes oppskrift for. God mestring forutsetter læring i praksis, der refleksjon over eget arbeid er et viktig verktøy. Mestringsbegrepet brukes av flere fagmiljøer. Slik vi bruker det, i tråd med Banduras teori om mestringsforventning. Organisasjonene har ansvar for kultivering av mestringsforventning, dvs sørge over kompetanseoverføring, slik at alle har en positiv mestringsforventning. Opptatt av samspillet mellom mestring på individnivå og kollektiv mestring.

Refleksjon i praksis -etablering av refleksjonsgruppe Fokus på arbeidsoppgavene, Loggen Møtenes struktur og innhold 2 timer hver 14.dag, 10 møter i løpet av et halvt år 2 episoder hver gang. 3 faser Tverrfaglige, faste grupper ”Kjøreregler” Gruppeledelse Fasilitatorrollen Ledelse i par

Situasjoner som egner seg for refleksjon Krevende emosjonelle situasjoner Situasjoner som tar mer energi en de gir En blir ofte gående å tenke på situasjonen lenger enn vanlig En gruer seg til lignende situasjoner Forventning til egen mestring reduseres Det handler ofte om relasjoner til pasienter eller pårørende som oppleves som krevende eller vanskelige Mange utfordringer som tas opp berører etiske dilemmaer 6

Logg 1 7

Eksempler fra refleksjonsgruppene Pasientens autonomi vs. faglig standard Eks pasienter som har stor motvilje mot å bli dusjet Vold mot ansatte Kommunikasjon Ivareta pasienters selvfølelse og verdighet i en hektisk hverdag Forhold til pårørende kommunikasjon forventninger 8

Fasilitator Fasilitere betyr ”å få til å gå lettere”, dvs. understøtte refleksjonen/diskusjonen i en gruppe Fasilitator planlegger, organiserer og leder refleksjonen på en understøttende måte Fasilitator har kontakt med ledelsen, bringer problemer videre som ikke kan løses i refleksjonsgruppa Fasilitator er en erfaren pleier Fasilitator er en brobygger og suksesskriterium Fasilitatorpar sikrer kontinuitet

Fasilitators balansegang: Sørge for å få fram episodene som egner seg Å holde en konstruktive tone; Unngå de to grøftene: Kos med misnøye/kynisme eller føleri/”sorgbearbeiding” Å komme fram til alternativ atferd, gjennom å skape bevissthet om grenser og muligheter Passe tiden og overgangen mellom fasene i møtet Passe på at alle kommer til ordet Sørge for å gjøre avtaler til neste møte Gjennom refleksjon ”on action” gi refleksjon og muligheter ” in action”

5 viktige erfaringer fra fase 1 2 timer hver 14. dag synes å gi økt grad av mestring 2 timer hver 14. dag krever god organisering, fasilitator krumtapp her Mange opplever at refleksjonsgruppa bidrar til fagliggjøring av arbeidet Bedre kjent, lettere å be om hjelp Andre problemer får også en løsning

Opplæring av fasilitatorer Tre samlinger Opplæring, trening og erfaringsutveksling Mulighet for å kontakt oss i perioder mellom samlingene I alt 39 fasilitatorer fra 16 tjenestesteder i 6 kommuner og tre fylker Vi har avsluttet opplegget i 4 av 6 kommuner Er nå i ferd med å evaluere opplegget

Foreløpige resultater fra spørreundersøkelse blant fasilitatorer Hvor ofte ble følgende saker tatt opp? Andel som svarte ”ofte” Ofte Krevende pasientrelasjoner 67% Krevende relasjoner til pårørende 28% Samvittighetskonflikter i forhold til pasient eller pårørende 39% Utfordringer i organisering av arbeidet 31% Foreløpig bare 60% svar. Har også gjort en evaluering på hver avslutningssamling, som også skal brukes som underlagsmateriale

Etiske dilemmaer som tema i refleksjonsgruppene Ca halvparten svarte at sakene som ble drøftet ”i stor grad” berørte etiske dilemmaer Eksempler: Taushetsplikt Å gi hjelp når en pasient setter seg til motverge Skjult medisinering

Konklusjon Viktig og nødvendig å skape arenaer for refleksjon i pleie- og omsorgstjenesten Refleksjon bidrar til bevisstgjøring, og mindre ”privatisering” av problemer trolig også til bedre praksis, større trivsel og bedre arbeidsmiljø Må forankres i hele organisasjonen Bør være en kontinuerlig virksomhet