”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

I.
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Fra ord til liv Mars 2011.
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
AD/HD konferansen mai 2006 Anne Marie Willesen sosionom
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hønefoss politistasjon
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.

HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Samfunnskunnskap - Makt
Hurra for deg som fyller ditt år...
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Godt verktøy er halve jobben
Nett-basert-individuell plan SamPro
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Bærekraftig samhandling.
- roller og forventinger
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
Oss & Dem ???.
Taushetsplikt for frivillige
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fritid med Bistand.
Drop-In metoden i skolen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Modellkommunene Hva er unikt?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Problemløsning.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”. Mitt utgangspunkt i dag: å presentere noen sentrale ”begreper” og tanker som samlet sett gir en tilnærming til en måte å søke å ivareta brukermedvirkning på i den kommunale sosialtjenestens arbeid med brukere med samtidig tilstedeværelse av rus, psykiske lidelser og ADHD. hvordan oppleves møtet med denne brukeren? hvordan har vi praktisk møtt dette? hva har vi erfart at har fungert?

Opplevelse av ”kaos”: vil en ting, for så å ville noe helt annet i neste øyeblikk, for så å ville det 3., 4. Osv….. er høyt og lavt, med konstante svingninger i stemningsleiet. dersom en først klarer å møte til avtalen, er det vanskelig å holde fokus og oppmerksomheten rettes alle andre steder. høy grad av frustrasjon og utålmodighet- alt skulle vært gjort i går….. ofte høy grad av forkommenhet, livssituasjon preget av kriser og situasjoner hvor tiltak pøses på… kaos møter , med frustrerte deltagere og bruker. avtaler følges ikke opp karakteriseres stort sett som ikke motiverte, skrives inn og ut….

Hvordan har vi praktisk møtt dette? Koordinator – Oppdragsgiver. begrepsavklaring og def. av oppdragets innhold, hva er vi enige om å samarbeide om, relasjonen oss i mellom, under hvilke betingelser påtar jeg meg/gir jeg fra meg oppdraget og hva er de gjensidige spillereglene vi forholder oss til? Mandat- skisserer: En tydeliggjøring av oppdragets innhold/jobben som skal utføres, Gjør rede for behovet for en koordinator, hvilke fullmakter denne innehar – jobber på vegne av en oppdragsgiver og repr. derfor denne. Gjendisig oppsigbar og regler for hvordan dette gjøres skisseres.

Min tid med min koordinator. Faste møtetidspunkter mellom oppdragsgiver og koordinator; hva har skjedd siden sist, hvordan er ståa i dag, hva er blitt tatt opp, hvordan er oppdraget utført og hvordan oppleves dette av oppdragsgiver, nye behov, korrigeringer av kursen, forberedelser av møter, osv… Samarbeidsmøte. Er noe man inviterer deltagere til, og ikke noe man innkalles til. Egen invitasjon og et møte med en klar møtestruktur: presentasjon av case, hjemmelen for avholdelsen av møtet mandat og beskrivelse av oppdraget som foreligger/er gitt, innen hvilke områder foreligger det bistandsbehov, hvilke føringer ligger fore ut fra evt. foretatte utredninger,

-koordinering av veien videre, hvem kan bidra med hva og på hvilken måte, bør metoden ansvarsgruppe taes i bruk og i så fall hvem bør da være med og inneha hvilken rolle, avtale det neste møtet. Ansvarsgruppe – arbeidsgruppe. - beslutninger og rammebetingelser legges i den første, utførelsen skjer i den neste. Rammeavtale: - skisserer rammene for den jobben som skal utføres, mål, delmål, hvem som tar ansvar for hva, hvilke forpliktelser den enkelte påtar seg, ikke minst brukeren, og skisserer hvordan avtalen skal endres.

IP- vedlegg: kriseplaner, uke/dagsplan, medisinplan, økonomi plan, hvem snakker jeg med hva om, gjøres tilgjengelig for samtlige deltagere. Hjelpeverge - fra et økonomifokus til å skulle ha fokus på ”systemkontroll”. Dobbeltsjekke/en kvalitetskontroll av at koordinator ivaretar oppdragsgivers interesser.

Hva har vi erfart at har fungert? allerede før/samtidig med initieringen av tverrfaglig samarbeid, starte løpet med å kvalifisere bruker og koordinator ifht. den jobben de sammen skal i gang med. skrifteliggjøring tydelighet og forutsigbarhet  trygghet. etablere lojalitet for planarbeidet. fokus på kvalifisering av både bruker OG systemet. Må tåle å stå i kaoset. jobben gjøres uavhengig av hvor bruker befinner seg. tiltak settes inn når det er dok. behov for dem og ikke alene fordi de faktisk finnes. prosessorientert jobbing. Testrapporter gir teoretiske føringer som må utfylles med praktiske erfaringer.

Diagnoser er ikke ment for sykeliggjøring, men skal ha et ressursorientert fokus. Ikke bare hva du ikke evner men faktisk også hva du er i stand til… -Alltid utgangspunkt i den enkeltes funksjonsnivå og bistandsbehov, og strukturer legges alltid på forhånd og innføres ikke i ettertid. Når en vet at ulike situasjoner vil komme til å oppstå, legg planer for hvordan de skal håndteres. Bruk av begrepene koordinator og oppdragsgiver; ansvarliggjør og gir et tydelig eierforhold til opplegget. Frivillig, har bedt om det selv og vet hvordan det hele kan avsluttes. Merk: Store individuelle forskjeller og variasjoner, en sak er ikke den annen lik, poenget her var å vise noen elementer som samlet sett kan ivareta brukermedvirkning på en god måte.

Takk for oppmerksomheten!