PORTEFOLIO Ekrom skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
MAPPEVURDERING En innføring.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Den autentiske læringsdialogen
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Bokpresentasjon Oslo.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1 & 2. trinn
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Didaktiske analysekategorier
Work shop mars 08 ide utvikling
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
VURDERING Matematikk 7. trinn.
VURDERING Musikk trinn.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Mål og læring hos elever
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Slåtthaug ungdomsskole
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Utviklet av pedagoger i
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte for 3.trinn 10.September Litt om 3.trinn  3B  3A.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Nasjonale prøver Sandved skole
God undervisning og dybdelæring i matematikk
«Bare bok gjør ingen klok»
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

PORTEFOLIO Ekrom skole

Innhold Hva er portefolio? Mappe med planbok Planbok Årsplaner og periodeplaner Ulike arbeidsmåter Læring og undervisning Vurderingskriterier Nøkkelbegrep i vurdering Vurdering/refleksjon

Hva er portefolio? En hensiktsmessig samling av elevarbeider, som forteller historien om elevenes anstrengelser, framgang og måloppnåelse Samlingen må inkludere elevens deltakelse i utvalget av portefolioens innhold retningslinjene for utvalget kriteriene for vurdering og dokumentasjon på elevens egenvurdering Arter and Spandel, (1992)

Planbok og mappe Det lages en brevordner til alle elever. Brevordneren inneholder planbok, prøvebok og lommer til alle fag. Mappa er en slags visningsmappe eller ”skrytemappe”, der eleven samler det som er verdt å ta vare på. Mappa bør kunne låses ned på klasserommet.

Planbok Vi innfører planbok gradvis fra 2. klasse. Planboka er en skrivebok, som kan tas ut av brevordneren. Det settes fokus på tilpassa opplæring. Planbok er ei personlig bok for eleven hvor planene legges . Den inneholder også kompetansemål og grunnleggende ferdigheter i fagene. Planboka skal være en IOP for alle elever.

Årsplaner og periodeplaner Årsplaner og periodeplaner bygges opp etter Kunnskapsløftet. Kompetansemålene og grunnleggende ferdigheter brytes ned til årsplaner og periodeplaner. Fagene innføres gradvis, først norsk, matematikk, deretter engelsk, etter hvert alle fag. Periodeplanen er en plan for trinnet i en bestemt periode (for eksempel 8-10 uker). Her spesifiseres emne eller tema. Sosial kompetanse er nedfelt i generell del.

Ulike arbeidsmåter For å nå målene, må man sette opp Hva det skal arbeides med i alle fag Hvordan det skal arbeides Hvorfor vi arbeider slik Vurderingskriterier Ulike arbeidsmåter skal tilpasses den enkelte elev.

Læring og undervisning Problembasert læring Praktisk tilnærming Læring gjennom samarbeid Tavleundervisning Selvstudium Instruere andre

Læring og undervisning Konstruktivistisk læring Eksperimentell læring Dialogbasert læring Refleksiv læring Egenvurdering Meta-kognitive ferdigheter

Vurderingskriterier Hva er vi ute etter å vurdere? Det er viktig at dette er kjent for elever og foreldre, slik at de lettere kan komme med sine kommentarer. Hva med samarbeid? orden? innsats?

Nøkkelbegrep i vurdering Læringsmål Kriterier for vurdering Feedback Vurdering av framføring Helhetlig vurdering Formativ vurdering Summativ vurdering

Vurdering/refleksjon Hvordan tror du at du lærer best? Hva har du arbeidet bra med i perioden? Hva er du ikke blitt ferdig med – hvorfor? Er det noe du kunne ha gjort bedre? Hvem har du arbeidet sammen med, og hvordan gikk det? Hva slags arbeidsmåter valgte du, og hvordan gikk det? Hva har du opplevd – og lært – denne perioden? Din mening om arbeidsplaner. Hva har du som mål neste gang?

Å sette seg mål For å kunne sette tilpassa mål, må man kunne velge fra en meny med forskjellig vanskelighetsgrad. Man skal kunne velge forskjellige arbeidsmåter for å nå målene. Det kan velges ulike vurderingskriterier. Det kan velges forskjellige vurderingsmåter

Eksempler på meny I brøk skal jeg kunne gjøre om fra uekte brøk til blanda tall. gjøre om fra blanda tall til uekte brøk å forkorte brøk + og – med lik nevner + og – med ulik nevner gjøre brøk om til desimaltall ganging med brøk deling med brøk

Eksempler på mål Matte Norsk I brøk skal jeg kunne gjøre om fra uekte brøk til blanda tall. Gjøre om fra blanda tall til uekte brøk å forkorte brøk + og – med lik nevner Norsk Jeg skal kunne forskjell på konkrete og abstrakte substantiv. Jeg skal kunne bøye substantiv i bøyningsskjema

Eksempler på mål Engelsk A-plan Jeg skal kunne fortelle på engelsk hva Dr. Dolittle handler om. Jeg skal kunne oversette fra Dr. Dolittle til norsk. Jeg skal kunne 5 konkrete og 5 abstrakte substantiv på engelsk A-plan Jeg skal jobbe grundig og bra hjemme og på skolen. Jeg skal lage et prosjekt.

Planbokprøve En planbokperiode varer fra 3 – 4 uker. Ved slutten av perioden gjennomføres en prøve for å kontrollere hva elevene har lært. Om elevene har tilegnet seg de grunnleggende ferdighetene, kan vi også ha muntlig framføring presentasjon digital framføring vurdering av andre