- en del av din hverdag Handlingsprogram 2011-2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
1. TERTIALRAPPORT 2009 Presentasjon i formannskapet 9. juni
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
TARIFFKONFERANSE ABELIA Tariffoppgjøret 2009 NTLs tariffpolitiske uttalelse.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Økonomiplan Rådmannens forslag 25. november 2008.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Fylkeskommunens mål Overordnede mål
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
ÅFJORD KOMMUNE Sentraladministrasjonen Perioderapport pr
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

- en del av din hverdag Handlingsprogram

Utfordring Elementer i vedtatt budsjett har stor kostnadsøkning, f.eks funksjonskontrakter fylkesveger Nye lover og forskrifter, f.eks bransjeforskrift for bedriftshelsetjeneste Klassetall og elever med særskilte behov øker, selv om antall åringer går ned Politiske vedtak som har økonomiske konsekvenser

Utfordring Hvis fylkesrådmannen: –viderefører all aktivitet i 2010 –Øker aktiviteten i utdanningsavd. basert på økt klassetall (vedtak i HUU) og økt antall elever med særskilt behov –Tar hensyn til alle politiske vedtak –Legger inn konsekvenser av alle nye lover, forskrifter og statlige forordninger Ville budsjettet for 2011 vist en underdekning på ca 60 mill kr, økende til nær 85 mill kr i 2013

Eksempler på utfordringer Dyrere funksjonskontrakter veger: 13 mill kr Økt antall klasser 10 mill kr Livslang læring 3 mill kr Frafallsprosjektet 3 mill kr Regionalt filmsenter 1,1 mill kr Inntektsbortfall nytt sonetakstssystem: 2,5 mill kr Økt ressursbruk i BK i forhold til VKT Økt antall elever med særskilt behov (spes ped) Skoleskyss SFO All utdanningspersonell omfattes nå av bedriftshelsetjeneste (vedtak i adm.utv. Ny ordning skal derfor gjelde alle ansatte)

Endringer for 2010 (Statsbudsjettet) Skatteanslaget øker med 800 mk, ca 7-8 mk for BFK. Løpende skatteinngang er god Anslag lønnsvekst øker fra 3,25 % til 3,45 %. Deflator oppjusteres grunnet dette til 3,25 % Det gjøres ingen endringer i fylkeskommunens budsjett 2010.

Frie inntekter 2199 mill kr 10 mill kr under det som FT la til grunn i juni 16 mill kr under det som er gjennomsnittlig vekst for fylkeskommune Deflator på 2,8% + realvekst på 0,1 % Vi har fått nominell vekst på 2,3 % Staten forutsetter at vi har et utgiftsbehov på 88 % av landsgjennomsnittet, ned fra 89 %.

Årsak til reduksjon i frie inntekter Antall åringer går ned med 152 personer, (1,5%). På landsbasis går antall åringer ned med 324 (0,2%) Antall elever i private og statlige skoler går opp med 52. Fører til trekk i rammetilskuddet på ca 6,1 mill kr (1 elev på statlig spesialskole med opphold koster ,-)

Forutsetninger Skatteandelen er uendret på 2,65 % Rentesats i statsbudsjettet: 3,04 % Lønnsvekst anslås til 3,25 % Deflator anslås til 2,8 % Beregningsreglene for pensjon strammes inn. Ca 600 mill kr for hele kommunesektoren, men vi har ikke tall for BFK.

Fra mindreforbruk til merforbruk Hvordan kan vi gå fra store besparelser til mindreforbruk og behov for innstramminger? Eller: Hadde vi egentlig så store besparelser?

Mer-/mindreforbruk Netto driftsresultat 2009: 112,5 mill kr Netto driftsresultat var forutsatt brukt til å finansiere investeringer med 145,3 mill kr. Mindreforbruk for 2009 på 77 mill kr fremkommer fordi vi kunne inntektsføre 107 mill kr fra mindreforbruk i Korrigert for dette var netto driftskostnader høyere enn netto driftsinntekter i 2009

Hva er virkeligheten? Budsjett 2011

Bør vi justere oversikten? Inkludert i begrepet ”frie inntekter” er det 2 spesielle inntekter: –Mva-refusjon fra investeringer 46,5 mill kr –Økt rammetilskudd for å dekke fylkeskommunens kostnader til veginvesteringer 115,6 mill kr Fylkestinget har tidligere vedtatt at disse inntektene skal gå uavkortet til å finansiere investeringer, selv om de i følge kommuneloven delvis kan brukes til å finansiere driftsutgifter Hva skjer hvis vi korrigerer hovedoversikten med disse beløpene?

Korrigerte hovedtall

Tiltak i 2010 Forventet merskatteinngang samt deler av forventet mindreforbruk trekkes inn for å styrke driftsfondet med totalt 16,5 mill kr. Forventet mindreforbruk på virksomhetene skjermes

Tiltak 2011 Kun kollektivtrafikk og samferdselsavd. får reelt dekket videreføring av all aktivitet i 2010 inn i Alle andre avdelinger får en reell innstramming, selv om de får en nominell budsjettøkning.

Tiltak Fylkesrådmannen legger opp til krav om innstramming på minst 1,5 % fra og med budsjettåret Foreløpig er innstrammingen fordelt jevnt på alle avdelinger. 1. halvår 2011 må brukes til å gjennomgå all aktivitet for å foreta prioriteringer

Detaljer om budsjettforslaget for 2011

Investeringer Ihht prioritetsgruppe A i forslag til ny investeringsstrategi, men med minimumsalternativer der det var flere valg Oppstart snarest: –400 mill kr til Hønefoss vgs –15 mill kr til Ringerike vgs – inneklima

Investeringer Oppstart i løpet av 2011: –73,5 mill kr St.Hallvard vgs – bygg for musikk, dans og drama. –21 mill kr Kongsberg vgs – utbedring Flåtaløkka –9,2 mill kr Kongsberg vgs – utvidelse Kongsgårdsmoen –13 mill kr Kongsberg vgs – utvidelse Mauritz Hansen

Investeringer Oppstart senere i perioden: –65 mill kr Åssiden – hus A – oppgradering –56 mill kr Åssiden – hus B – oppgradering –2,5 mill kr Åssiden – hus F – innredning av råbygg –1 mill kr Åssiden – installering fjernvarme

Investering Må vurderes nærmere: –Teatersal Ringerike folkehøgskole

Sentraladministrasjonen Får styrking på 5 mill kr for: –Ny bedriftshelsetjeneste for alle ansatte, jfr ny bransjeforskrift som utvider tidligere ordning med alle ansatte som arbeider med undervisning. Vedtak i adm.utvalg om at ny ordning derfor skal gjelde alle ansatte –Høy økning over flere år i kontingenten til KS –Omstillingstiltak og seniorpolitikk –Fylkestingsvalget 2011 –Spesielle lønns- og pensjonsutfordringer Teknisk justering finansiering av midlertidig undervisningsbygg på Drammen vgs 1,5 mill kr

Utdanning 10 mill kr til økt klassetall. Elevtallet går opp selv om antall åringer går ned 9 mill kr ekstra lærlingtilskudd videreført i statsbudsjettet 2,5 mill kr for styrking av spes.ped. 2 mill kr prosjekter for hindring av frafall Tidligere innlagt trekk for leieinntekter Hurum vgs er tilbakeført.

Tannhelse 1 mill kr økt styrking grunnet ekstraordinær lønnsøkning, bortfall av trygderefusjoner, nytt kompetansesenter for tannhelsetjenesten, økte kostnader til narkosebehandling og annet. Dette er i tillegg til 2 mill kr gitt i 2010.

Utvikling Ingen reelle endringer. 3 mill kr overføres kollektivtrafikk for overføring av personell til Buskerud kollektivtrafikk AS De får 2 mill kr for å løse oppgaver etter forvaltningsreformen (lå på samferdselsavd. budsjett i 2010)

Samferdsel 1,2 mill kr til generell styrking av avdelingen Alle statsmidler til forvaltningsreformen ble lagt på budsjettet til samferdsel i Ressurser til oppgaver som skal utføres av andre avdelinger overføres disse.

Kollektiv 2,5 mill kr for å erstatte inntektsbortfall grunnet nytt sonetakstsystem 2,5 mill kr i styrking for å opprettholde produksjon lik 2010 og for å holde takstene på relativt samme nivå som Skal også dekke kostnader til økt behov skoleskyss SFO. 2 mill kr til styrking av Buskerud kollektivtrafikk as. Det overføres også midler i forbindelse med overføring av TT samt overføring av personell fra utvikling til Buskerud kollektivtrafikk as

Fylkesveger Teknisk slås budsjettene for gamle og nye fylkesveger sammen til ett budsjett i fylkestingets vedtak. Disponering av midler mellom gamle og nye fylkesveger legges da til hovedutvalget Det gjøres ingen budsjettmessige endringer.