Testing/avklaring av lærevansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Henvisning til PP-tjenesten
Læringsakademiseminar hos Isonor/Trondheim
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
”nye” Rådgiveren Kurs for testoperatører
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Veilederen - 3 Kurs for testoperatører
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Fagseminar - synshemming
Tester og opplæringsprogrammer
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Eldrid Hodneland Rasmussen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Lærevansker Generell status Synsvansker
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Forkurs, TRES og Y-veien
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Fagforbundets stipendordning Hvem kan søke? Yrkesaktivt medlem Ikke lærlinger, elev- og studentmedlem Har du vært yrkesaktivt medlem, men går over til.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Fagforbundet Vest-Agder
Utskrift av presentasjonen:

Testing/avklaring av lærevansker Onsdag 14. april 2004 En presentasjon av NetPed v/Hans Petter Thorvaldsen

Hva er NetPed NetPed er et kompetansesenter innen opplæring og testing av personer med lærevansker. Vi er 6 medarbeidere – hvorav 2 spesialpedagoger og 1 psykolog. Vi er i dag en sentral nasjonal aktør, og ønsker å videreutvikle oss både nasjonalt og internasjonalt. Virksomheten er todelt og har følgende fokus: Ekstern virksomhet. Utvikle og formidle nettbaserte tester, opplæringsprogrammer og –hjelpemidler. Skape nasjonal fokus på lærevansker Støtte LAer i etablering, utvikling og gjennomføring av daglig drift (være kompetansesenter for alle Læringsakademier) Lokal virksomhet. Gjennomfører testing, avklaring og opplæring av elever med lærevansker i Kristiansands området. Kvalitet i opplæring gir grunnlag for produktutvikling og erfaringsoverføring til læringsakademier. Undervisning er individuelt tilrettelagt for samtlige elever. Opplæring gjøres på grunnskole/videregående skole nivå samt opplæring i data, økonomi/IT, regnskap etc. Omfang på opplæring søkes å være stabilt (20-30 elever).

Målsetting Skape fokus om lærevansker og hvilke tiltak som kan bidra til at personer med lærevansker kan realisere sitt potensial NetPed og Læringsakademinettverket har iverksatt en landsomfattende informasjonskampanje for å få fokus på lærevansker og fremme sin virksomhet. I løpet av våren gjennomføres koordinerte informasjonsaktiviteter både lokalt, regionalt og nasjonalt

Fakta om lærevansker Undersøkelser viser: Dysleksi gi uførhet 950.000 nordmenn har så store problemer at de ikke kan klare seg i arbeidslivet (Kirke- , utdannings- og forskningsdep – 2000) Ola Soldat leser for dårlig. En av fem soldater kan ikke regne, mens en av ti er svak i lesing. Forsvarets overkommando frykter de kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. (Artikkel fra Nettavisen torsdag 23. mai 2002 ) Arbeidsledige leser dårligst De som leser dårlig har mellom tre og fem ganger større sjanse for å bli ledige enn andre… (Senter for leseforskning i Dagsavisen mai 2002) Fremmedspråklige - Ny underklasse Flere forskere frykter nå at innvandrere er i ferd med å bli den nye underklassen i samfunnet… … og forskerkollegene mener en styrking av norskopplæringen må til (artikkel fra Aftenposten 19. november 2003)

Hva er lærevansker…. Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) Spesifikke skriftformingsvansker (dysgrafi) Spesifikke matematikkvansker (dyskalkuli) Norskvansker hos fremmedspråklige Generelle lærevansker betinget av dårlig skolegang, lite behov for å lese og skrive, personlige forhold, syn og hørselsskader etc. Inkluderer ofte personer som pga adferdsproblemer (inkl ADHD) , mobbing etc ikke har fått god nok opplæring og derfor ikke klarer mer ordinære opplæringstilbud

Hva er status på lærevansker?? Vår erfaring tilsier: Lærevansker – et økende samfunnsproblem Flere med lærevansker er arbeidsledige eller på attføring Mindre satsing på lærevansker i videregående skole Kommuner blir oftere saksøkt av tidligere elever med lærevansker. Skolereform ødelegger for fagbrev pga teorifag Personer med lærevansker skjuler problemet Det er ofte mangel på tilbud for lærevansker Lærevansker gir ofte følgeskader Fremmedspråklige konkurrerer dårlig på arbeidsmarked og ny lov krever individuell kartlegging og tilrettelagt opplæring

21 Læringsakademier pr april 04 Tromsø IT-oppl Utstrakt samarbeid med Aetat og andre offentlige instanser (Forsvaret, videregående skoler etc) Læringsakademiene kan levere Testing og avklaring av lærevansker – med tilhørende sakkyndig vurdering. Tilrettelagt opplæring for personer med ulike typer lærevansker Ibestad Komp Minar Reko Isonor Sandane Ind Ole Vig vgs Åstvedt Ind Hadeland Prod Tepas As Rehabil Lettindustrier Industritjeneste Haugaland Ind Østfold Kompetansesenter Allservice Drammen Ind iFokus Mandal Ind NetPed Lillesand Prod

Hvordan brukes Læringsakademiene i dag Eksempler på hvordan Læringsakademiene brukes ulike steder i Norge Aetat lokal Avklaring og tilrettelagt opplæring for personer på attføringstiltak som får problemer i tiltak Tilrettelagt opplæring for personer på attføring og som har påviste Lærevansker (lese- og skrivetrening, grunnskoleoppl., vgs fag etc etc) Tilrettelagte fagkurs (data, regnskap mv) Arbeidsrådgivningskontorer Gjennomføring av avklaring og utredning av lese- og skrivevansker Arbeidsdirektoratet/Senter for yrkesrettet attføring/lokale ark kontorer Leverandør av testverktøy (Rådgiveren, Veilederen 2, 3 samt FS (Fremmedspråk) Opplæring av fagpersoner Trygdekontorer Avklaring av fagvansker for personer under utredning

Hvordan brukes LAer i dag - forts Videregående skoler og grunnskoler Gjennomføring av lærerkurs i bruk av tester og opplæringsprogram Avklaring av elever som har vansker – med påfølgende lese- og skrivekurs Forsvaret Avklaring av alle personer (eks: I en garnison for alle rekrutter). Påfølgende tilbud om lese- og skrivekurs for personer med påviste vansker Opplæring av VO personell Ved skolesentra: Testing av elever med mistanke om vansker. Påfølgende lese- og skrivekurs samt individuell støtte til eksamensforberedelser. Sakkyndige vurderinger vedr rettigheter ved eksamen Kommuner Tilrettelagt opplæring av personer hvor kommunen er i sak ift dårlig skolegang/tidl manglende opplæring etc Advokater/leger ved regionssykehus Som sakkyndig ift erstatningsrettssaker ved dårlig skolegang og ved delvurdering i uføresaker

Avklaring av lærevansker (pedagogisk testing) Funksjonstesting - nevropsykologisk testing Dersom usikkerhet om tiltak Som grunnlag i utarbeidelse av handlingsplan Som del av evaluering Testresultatene gir en sakkyndig vurdering Utføres av psykolog/spesialpedagog Evt konsekvenser ift arbeid eller opplæring For å få skolehjelpemidler ( iht. Trygdelovens § 10.7a) For å tilrettelegge eksamensordninger ( iht. Opplæringsforskriften § 4.36) For å kartlegge opplæringsbehov og skrive opplæringsplan ( iht. Opplæringsloven § 4A og § 5)

NETPEDS TESTBATTERI RÅDGIVEREN VEILEDEREN-3 NORSK ENGELSK RETTSKRIVING LESEHASTIGHET LESEFORSTÅELSE ORDFORRÅD MATEMATIKK (PLUSS OG MINUS) (DELING) (GANGING) (MYNTREGNING) (KLOKKEREGNING) (PROSENTREGNING) (AREAL OG VOLUM) (BRØK OG DESIMAL) (REKNING MED UKJENTE) VISUELL PROSESSERING AUDITIV PROSESSERING SKRIFTFORMING SYNS- OG HØRSELS-FORSTYRRELSER RÅDGIVEREN VEILEDEREN-3 NORSK RETTSKRIVING LESEHASTIGHET LESEFORSTÅELSE ORDFORRÅD ENGELSK GRAMMATIKK MATEMATIKK (PLUSS OG MINUS) (DELING OG GANGING) (PENGER OG KLOKKE) (PROSENT OG PROMILLE) (BRØK OG DESIMAL) (AREAL OG VOLUM) (REGNING MED UKJENTE) NORSKKOMPETANSE RETTSKRIVING LESEFORSTÅELSE SPRÅKLYDER GRAMMATIKK KROPPSBEGREPER DAGLIGBEGREPER RELASJONSBEGREPER MATEMATIKKOMPETANSE MAEMATISKE SYMBOLER MATEMATISKE REGNINGSARTER SAMFUNNSKOMPETANSE SAMFUNNSKUNNSKAP 1 SAMFUNNSKUNNSKAP 2 VEILEDEREN – FS (Fremmedspråk) VEILEDEREN -2 NETPEDS TESTBATTERI

Informasjon om testene Resultatet skal brukes til oppklarende samtale Samtalen fokuserer på de positive deler Samtalen fokuserer på elevens behov Testene har et behagelig utseende Testene er raske å utføre Testene starter med få oppgaver pr side Testene har få likhetspunkter med IQ tester Testene vekker motivasjon og konkurranselysten

Behov for avklaring Ark VA kan anbefale NetPeds tilbud Ark VA har vurdert tester, kompetanse, metodikk og pris NetPed og Ark VA har faglig kontakt Ark VA gis kopi av vurderinger og kan kontaktes av saksbehandler Dersom behov for avklaring/utredning ring 380 98 113 Testing kan gjøres fortløpende. Resultat med sakkyndig vurdering senest uken etter Pris er kr 3.000