Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Lek og læring.
Øystein, Susana og Anita
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Albert Bandura (f. 1925)
Kroppsøvingsdidaktikk
Senter for livslang læring
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan kan vi bruke det?
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
UiT- Norges arktiske universitet:
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Transaksjonsmodellen
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Observasjonsoppgave praksis
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Autoritet i klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre? Seminargruppe 4: LÆRING OG MEDELEVER Praksisgruppe 71, 1R, høst 2009 Amund, Anette, Karoline og Solfrid

Lærer medelevene av hverandre? I så fall på hvilken måte? Problemstilling Lærer medelevene av hverandre? I så fall på hvilken måte?

Hva er læring? Mange ulike definisjoner og oppfatninger. Definisjon i følge L06: ”Læring er noe som skjer med og i eleven. Undervisning er noe som blir gjort av en annen. God undervisning setter læring i gang – men den fullbyrdes ved elevens egen innsats. Den gode lærer stimulerer denne prosessen.” Tre dimensjoner: 1. Innhold 2. Prosess 3. Funksjon Læring er en integrert del av helheten.

Sosiokulturell læringsteori Lev Vygotsky (1896-1934) Læring er en sosial prosess. Språket er sentralt. Proksimale utviklingssonen.

Den proksimale utviklingssonen http://kurs.hihm.no/022135/Naturundring/PedTeorier/den_proksimale_utviklingssone.htm

Samarbeid Arbeide sammen for å nå felles mål. Positiv gjensidig avhengighet. Forskning der samarbeidspregete, konkurransepregete og individuelle arbeidsmåter har blitt sammenlignet. Læreplan legger vekt på samarbeidslæring.

Elev opp til tavle for å løse oppgaven, samt å forklare sin tankemåte. Observasjoner Elev opp til tavle for å løse oppgaven, samt å forklare sin tankemåte. Tre dimensjoner.

http://www.gyldendal.no/multi/1-4smartetavler/multi4abm/

Forklare og hjelpe sidemannen med å løse en oppgave. Observasjoner Forklare og hjelpe sidemannen med å løse en oppgave.

Avslutning Elevene lærer av hverandre. Knytte observasjonene opp mot teorien og egne erfaringer. Forskjellige måter å lære av hverandre på: Formelle læringsgrupper Uformelle læringsgrupper Basisgrupper Dele erfaringer Forklare sin tankemåte Bli forklart

Kildehenvisninger Imsen, Gunn, Elevens verden, universitetsforlaget, 4.utgave 2005 Lyngsnes Kitt og Rismark Marit, Didaktisk arbeid, Gyldendal, 2.utgave 2007 Imsen, Gunn, Lærerens verden, Universitetsforlaget, 3.utgave 2006 http://www-lu.hive.no/studietilbud/PPU/documents/ULRICH.doc Johnson David W. og Roger T, Haugaløkken Ove KR. Og Aakervik Aage Osv, Samarbeid i skolen, Pedagogisk psykologisk forlag AS, 4.reviderte utgave 2006 Bilder: 1.bilde: http://kurs.hihm.no/022135/Naturundring/PedTeorier/den_proksimale_utviklingssone.htm 2.bilde: http://www.gyldendal.no/multi/1-4smartetavler/multi4abm/