NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Musikkens studieforbund Fredag 29. oktober 2010 Anja Rynning Veum, Utviklingssjef NIF.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Bjørknes Høyskole Kvalitetssikring og NOKUT Sveinung Lunde.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Hva er utdanningskvalitet?
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Kvalitetsmeldingsprosessen
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Rolle og ansvar som SPA Prosess
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utskrift av presentasjonen:

NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007

Evaluering av NVHs kvalitetssystem 2.-4. mai skal NVHs kvalitetssikringssystem av studiene evalueres. NVH får da besøk av en komité oppnevnt av NOKUT. PhD studiet inngår i evalueringen.

Oppbyggingen av kvalitetssystemet på NVH Lov om universiteter og høgskoler stiller krav om kvalitetssystem Det er opp til NVH å lage systemet slik at det oppfyller NOKUTs kriterier Systemet skal være et verktøy for både å kontrollere og utvikle kvaliteten

NOKUT-komiteen vil iht. kriteriene legge vekt på: Systemstruktur (Hvordan vi har bygd opp systemet. Hvem har ansvar i systemet. Hvilke ordninger og aktiviteter inngår i systemet?) Dokumentasjon som systemet frembringer (f. eks hvilke evalueringsresultater og indikatorer på kvalitet/svikt systemet frembringer) NVHs egen vurdering av denne dokumentasjon og hvordan NVH følger det opp avvikshåndtering Komiteen vil altså ikke vurdere NVHs faglige kvalitet, men vil vurdere om vi har tilstrekkelige systemer for å sikre den.

Strukturen i kvalitetssystemet Kvalitetsområde 6: PhD utdanningen (Ansvar: rektor) Mål: PhD utdanningen ved NVH skal utdanne forskere på høyt internasjonalt nivå. Nøkkelelement 1: PhD studiets policy (mål) Aktivitet 1 (ansvar) Aktivitet 2 (ansvar) Nøkkelelement 2. Tilsetting og opptak (mål) Aktivitet 3 (ansvar) Nøkkelelement 3: Gjennomføring (mål) Nøkkelelement 4: Avslutning (mål) Planlegging Forbedring Gjennomføring Evaluering

Oppbyggingen av kvalitetsområde 6: PhD Policy Tilsetting/opptak Gjennomføring Avslutning 1. Forskningsstrategi 1.PhD studentdata Se neste side 1. Innlevering adm/forskrift 2. UFE 2.Tilsetting/ 2. Avslutning faglig/forskrift 3. Forsknings- personalhåndbok 3. Vurdere indikatorer på evalueringer 3.Opptak faglig/forskrift gjennomføringsgrad årlig 4.Opptak adm/forskrift 5.Vurdere indikatorer årlig

Oppbyggingen av kvalitetsområde 6: PhD Nøkkelelement 3. Gjennomføring 1.Avtalen(institutt)/forskrift og strategi 2.Gjennomføre (student)/forskrift, etiske retningslinjer, PhD håndbok 3.Veilede(veileder)/forskrift, etiske retningslinjer, PhD håndbok 4. Og 5. Medarbeidersamtaler med student og veiledere 6. Oppfølging ved problemer (institutt)/forskrift og PhD håndbok 7. Forsinket progresjon (UFE)/forskrift 8. Opplæringsdel, administrative godkjenningsordninger/forskrift 9. Opplæringsdel, tilbud på NVH 10. Studentevaluering av opplæringsdel 11. Forskningsevaluering. Resultater om PhD studentene. 12. DIOV og UFE

Styret Iverksettelse av tiltak Studiekvalitets rapport fra Rektor Rektor SFA UFE Institutt Forsknings rådgivers utkast UFE Instituttets rapport Opptak Nøkkeltall/data Instituttleder Forbedring PhD studiet Gjennomføring Evaluering

Er alt kvalitetsarbeid innen PhD studiet inkludert i vårt kvalitetssystem? Er aktivitetene inkludert i systemet tilstrekkelig til å sikre kvaliteten? Data (indikatorer på kvalitet) som systemet genererer, blir de brukt som bakgrunn for beslutninger? Hva vet den enkelte veileder/PhD student om sin rolle og oppgave i kvalitetssystemet?

Er NVHs kvalitetssystem for PhD studiet per i dag et godt verktøy for å utvikle kvaliteten ? Hvordan kan systemet bli bedre?