Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
-ikke bare for zippylæreren…
Habiliteringsteamet for barn og voksne
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Pedagogisk analyse.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Samtaler i Den hemmelige hagen
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
Rolighetsmoen barnehage
Konsultasjonsteam for skolevegring
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Psykisk helse i skolen.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Seksuelle SMiso Rogaland.
Hva er viktig for elevers læring?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overgang for elever med spesielle behov
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer  Skape åpenhet og trygghet slik at de unge tør å snakke om psykisk helse og følelser  Økt kunnskap om hjelpeapparat

Hvorfor skoleprogram?  Skolen en god arena for forebyggende arbeid  Ungdommene ønsker opplæring om temaet på skolen  Opplæringsloven §9a.

Pedagogisk metode Relasjonell kunnskapsforståelse Prosjektarbeid Samtale og språk som instrumenter

Bakgrunn for permen  Empiriske studier og intervju  Pilotprosjekt  Evaluering av Statkonsult  Revidering 2007

Teoretisk utgangspunkt  Mestring som mulighet  Den salutogene modell  Forståelse for situasjonen  Tro på å finne løsninger  Mening i å forsøke å finne gode løsninger Utbedret språk

Tema for prosjektene  8. Selvopplevelse og identitet  9. Annerledeshet  10. Frykt for det ukjente

8. Trinn Selvopplevelse og identitet  Dag 1 - Velvære  Dag 2 - Problemer  Dag 3- Håp og mestring

Dagsplaner 8. trinn 1.Introduksjon 2.Oppgave A 3.Oppgave B 4.Oppgave C 5.Frioppgave/Kollasj 6.Oppsummering

Lærerens rolle  Ikke terapeut, men;  SE eleven  Igangsetter  grensesetter  Inspirator  Tilrettelegger

Hinderløypen 1. Den unge selv 2. De nære voksne - Foresatte - Skolen og lærerne 3. Det lokale hjelpetilbudet

WEBSIDEN  Hjem > VELKOMMEN TIL PSYKISKHELSEISKOLEN.NO PSYKISK HELSE I SKOLEN består av skoleprogrammer som er lett å ta i bruk i barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring. Programmene gir barn og ungdom kunnskap om psykisk helse, hvordan være venn for en som sliter og kunnskap om det lokale hjelpeappratet. Les mer om programmene under Grunnskole, VGO og Om oss HjemGrunnskoleVGO Om oss  DIALOGKONFERANSER OM VERDENSDAGEN 2007 Ungdom og psykisk helse er tema for Verdendsdagen for psykisk helse 2007.Dialogkonferansene er for mange starten på planleggingen av Verdensdagen :: Les mer DIALOGKONFERANSER OM VERDENSDAGEN 2007 :: Les mer  FEIL PÅ BESTILLINGSSYSTEMET HOS OSS Tom postkasse? Mange har ringt og sagt at de savner materiell de har bestilt på websiden vår. Vår postkasse har dessverre ikke fått alle bestillinger. Feilen skyldes omlegging til nye websider. :: Les mer FEIL PÅ BESTILLINGSSYSTEMET HOS OSS :: Les mer  OPPDATERT MATERIALE FOR UNGDOMSSKOLEPROGRAMMET Endelig er de nye permene med oppdatert materiale for programmet Alle har en psykisk helse ferdig - og oppdatert ift Kunnskapsløftets krav og evalueringer fra lærere som har brukt permen. :: Les mer UNGKUL FAMILIESTUDIE Hvordan mestrer barn og unge med ulik kulturell bakgrunn hverdagen? :: Les mer :: Flere nyheter i arkivet OPPDATERT MATERIALE FOR UNGDOMSSKOLEPROGRAMMET :: Les mer UNGKUL FAMILIESTUDIE :: Les mer :: Flere nyheter i arkivet

 Sekretariatet Psykisk Helse i Skolen Breigaten21, 4006 Stavanger Telefon | Faks  E-post:  Web: