SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
SPRÅK: Digitale ressurser for lærere og elever RKUL kurs v/ Tone Østgård Teppen lektor ved Trysil ungdomsskole 20.mars 2014 Fremmedspråksenteret BBC.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Fellesfag Yrkesretting Relevans
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
OTH-prosjektet Skreddersydd opplegg for alle fag om… - DIFFERENSIERING OG YRKESRETTING … i OTH prosjektet for Selbu videregående skole.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
LK06 – fra ord til handling
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Vurderingskriterier og oppgaver
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Strategier og kompetanse
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Ta fag fra videregående skole
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Tankekart og læringstrategi
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
In Use Engelsk for unge og voksne
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Vurdering og undervisning
«Bare bok gjør ingen klok»
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Vurderingskriterier enkel versjon
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Læringsform: Tilegnelse
Oppdrag i historie - Muntlig
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN

BAKGRUNN FOR ARBEIDET Samarbeid mellom Åfjord vgs og Rissa vgs Samlinger Påfyll Utveksling av ideer og opplegg Læreplantolkning Eksamensform i engelsk Yrkesretting/aktualisering av kompetansemål Prosjektmidler utdanningsdirektoratet – OTH Lærerressurs 1t/u Rektorene delprosjektledere NTNU/PPU PPT

FOKUSOMRÅDER Skriveopplæring Få elevene til å skrive lengre tekster Mer struktur i forhold til tekstoppbygging Økt ordforråd/begrepsapparat  Skriverammer Muntlige rammer

FORARBEID TIL BRUK AV RAMMER I KLASSEROMMET Kartleggeren i skolestarten Grunnlag for fagsamtale med eleven Re-test i slutten av april Vokabulartrening Tankekart Utfyllingsoppgaver Begrepstrening Tekstbindere Ordforråd Tekstoppbygging Struktur Innledning Avsnitt/hoveddel Avslutning/konklusjon

AKTIVITETER - UTPRØVING Running dictation Ord på tavla Konvolutt med kombinasjoner Wordgrid Nye ord Gloser

EKSEMPLER PÅ SKRIVERAMMER ”Blood Diamond” Enkel skrive/snakkeramme Litt mer krevende ramme Ett eksempel til… ”Writing Instructions” enkel skrive/snakkeramme English as a world language Skriveramme In-depth study skriveramme

EKSEMPLER PÅ ELEVARBEIDER Writing instructions English as a world language Blood Diamond In-depth project

VURDERINGSKRITERIER Hvordan skal vi klare å gi elevene god nok informasjon om hva som blir vurdert? Karakterdefinisjoner English as a World Language Why do we learn English? Spesifikke kriterier for karakterer til essay: Karakteren 2: Eleven har besvart alle fem delene av essayet på et minimumsnivå. Språket viser en god del avhengighet av kilder og lite selvstendighet, men eleven har et skriftlig dokument som kan gjenkjennes som essay. Eleven kommuniserer, men på et lavt nivå. Karakteren 3 og 4: Eleven har laget et essay i forhold til grunnkriteriene (5 deler). Noen av delene er mer utfyllende besvart, med god relevans til emnet. Kilder brukes på en god måte. Språk og grammatikk skaper ikke altfor mange kommunikasjonsforstyrrende elementer. Eleven viser refleksjon over emnet, og viser en viss selvstendighet i besvarelsen. Karakteren 5 og 6: Eleven har laget et meget godt essay i god relevans til grunnkriteriene. De fleste delene av essayet er utfyllende besvart, og eleven viser modenhet og mye kunnskap om emnet. Kilder anvendes på en meget god måte. Språk og grammatikk er på et nivå godt over middels og eleven gjør få store feil. Eleven viser meget høy grad av refleksjon, og setter ting i en sammenheng på en overbevisende og moden måte.

VURDERINGSKRITERIER Karakterdefinisjoner for prosjektarbeid VG1 Content and structure Textbinders Paragraphs Design Vocabulary Overall presentation

EVALUERING/OPPSUMMERING Eksempel på evalueringsskjema

DIGITALE MAPPER Jobber med innholdet i mappene gjennom hele skoleåret Alle elevene leverer inn sine besvarelser digitalt Fronter Tilbakemeldinger underveis i skoleåret Skolearena Innlevering av forbedret produkt Det lages en sluttmappe der elevene velger ut sine beste produkter Skrivedag i mai Innholdet i mappen gir grunnlag for sluttvurderingen i faget Vi opplever at elevene i større grad enn før leverer sine arbeider 

EKSEMPEL PÅ HVA MAPPA KAN INNEHOLDE 2 min lydfil (http://fronter.com/stfk/main.phtml) Søknad/CV artikkel filmanmeldelse heldagsprøve (VG2) Progresjon i essayskriving (fisken) Også krav om at en av innleveringene skal være en digital presentasjon Powerpoint Glogster http://wendewx.glogster.com/the-electro-dynamic-speaker1/ Blog etc

NYTTIGE LENKER Othprosjektet.wikispaces.com Elgweb.net Armoredpenguin.com

TAKK FOR OSS!  Inger og Åshild