OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Hønefoss politistasjon
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
OTH – Åfjord 30.april.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
KLASSELEDELSE.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Læreren som læringsleder
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Læringsmiljø Bunntekst.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Ulikheter og variasjoner
HelART i Ulåsen barnehage
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Polen Italia Norge Belgia Spania. Trygghet Faglig mestring Relasjoner Motivasjon og selvrespekt Forutsigbarhet The golden 5 Målet vårt i prosjektet har.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

OTH – Åfjord 30.april

2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:

Behovs-pyramiden (igjen..) etter Maslow Fysiske behov Selvverd og anerkjennelse Selv- realisering Skole / læring / utdanning, fritidsinteresser, ol Kunne tenke positivt om seg selv. Relasjoner 1: Tilhørighet, vennskap. Relasjoner 2: Trygg på ikke å bli plaget, men å bli sett og verdsatt (profesjonell omsorg) Mat, klær, heim, kjærlighet (personlig omsorg) Sosiale behov Trygghet

Sosiale behov 1 Behov for et individuelt forhold til med-elever og lærer Forhold mellom elevgruppa og læreren Favoriseringsgrøfta rettferdighetsbehovet Relasjoner mellom elevene Elevene stiller med ulike forutsetninger og ferdigheter. Behov for å høre til i interessegrupper og klikker –”Behov” for utestenging uthenging og andre mobbefenomener Lærers forhold forskjellige klasser/ grupper. Favorisering av klasser / grupper verdsetting

Sosiale behov 2 Påvirkningsmulighet for lærer: 1.Elevsamtalen med fokus på elevens sterke sider. 2.Klassens ”time” Lærerens krav til elevene (læringsmiljø, sosialt og faglig, vennskap og bevisstgjøring omkring ulike typer mobbing). Viktig ved start av skoleår. Elevenes ønsker overfor lærer (viktig ved starten av skoleår). 3.utvikle gruppetilhørighet. Utvikle positiv ”Vi følelse” –Vi skal gjøre hverandre gode. (j.fr. ref. til Nils Arne Eggen i forrige tilbakemelding powerpoint bilde nr 4 ovenfor). Vise lojalitet mot gruppa utad. Vise lojalitet mot andre grupper

Behov for trygghet 1 Opplevelse av å bli sett –Som individ –faglig Oppleve å bli verdsatt, for den du er Opplevelse av å bli forstått. Oppleve å bli respektert og tatt på alvor –Av lærer –Av medelevene

Trygghet 2 Behov for strukturert ledelse Trygg på læreren som klasseleder, - kunne stole på at lærer håndterer situasjoner som kan oppstå på en god måte –….( klasseledelse Rita Riksaasen)) Trygg på at tilbakemeldinger fra lærer og medelever er velmenende, konstruktive (ikke ironi lattrliggjøring etc) Trygg på at det er mulig å lykkes faglig. –Trygt å spørre om hjelp og å si noe i klassen –Trygg på at du får oppgaver som du kan mestre. –Trygg på at målene er oppnåelige.

Trygghet 3 Trygg på at læreren bryr seg om hver enkelt Visshet om å være likt (læreren svært sentral). –Hvordan kan en elev vite om han er likt? –Hva gjør du som lærer for at eleven skal oppfatte at du liker ham. ”Profesjonell” omsorg og involvering –Profesjonell omsorg en viktig del av det å være lærer ”Personlig” omsorg –En del av det å være foreldre / besteforeldre/ andre foresatte –Plikt til å melde fra hvis en elev mangler personlig omsorg. (Profesjonell omsorg skal ikke erstatte manglende personlig omsorg).

Trygghet 4 trygghet i relasjoner Individuell identitetsutvikling –Individets rolle i gruppa Individene vurderer hvordan man kan opptre i gruppa –Hva som påvirker individenes rolle i gruppa Relasjonelle bindinger. Frykt / trygghet Kollektiv identitetsutvikling –spesifikk gruppeidentitet. (forskjellig opptreden i ulike settinger og forhold til forskjellige lærere. –Hva påvirker gruppeidentiteten? Viktige personers omtale av gruppa. Klasseledelsen symboler

Påvirkningsmulighet på elevens trygghet 1 Et våkent øye for enkeltelever, og deres individuelle behov i skolesituasjonen. -profesjonell omsorg, profesjonell involvering og forståelse. individuelle henvendelser både i og utenom klassen en effektiv strategi i relasjonsbygging jevn fordeling av faglig oppmerksomhet mellom elevene i timene våkent øye på klassen som helhet. Benytt jevnlig litt tid til metakokognisjon med elevene om læringsmiljøet i gruppa. Annet? Kom med innspill..

Påvirkningsmulighet på elevens trygghet 2 Indiviuell tilpasning og mål i samarbeid med den enkelte elev. ( Eventuelt se på sakkyndige vurderinger ). Lojalitet mot gruppa. –Omtale er den beste / men også den verste reklame. –Det er en menneskelig egenskap å bli påvirket av andres vurdering og forventninger til oss. –Vi søker etter andres vurdering av oss både på gruppenivå og individnivå Signaliser tydelig (realistiske) forventninger til elevene.

Sosiale behov, trygghetsbehov og selvbeskyttelse Vi har alle et grunnleggende behov for å tenke positivt om oss selv. Vi vil dermed søke etter sammenhenger og personer som kan bekrefte dette behovet og… Vi vil søke å devaluere betydningen av personer og sammenhenger som underminerer en positiv selvoppfatning. Forsvarsstrategier (Selvbeskyttelse) Selektivt valg av verdier (vurderer høyest det vi er gode på) Selektiv tolkning (egen tolkning oppveier andres tolkning). Selektivt valg av aspirasjonsnivå (mestringserfaring og sosial sammenlign.) Selektivt valg av situasjoner og aktiviteter ( Hva kan jeg lykkes med?) Selektivt valg av referansegruppe (søker sammen med likesinnede, - de som forstår og liker meg) Avvik som selvbeskyttelse

Behovspyramiden gir utfordringer. Utfordringer for læreren –Pedagogisk utfordring Når vi vet at motivasjon er avhengig av mestring –Utfordring på klasseledelse Når vi vet at læreren er den viktigste enkelt-faktor i elevenes læring. –Utfordring på relasjonsbygging og profesjonell omsorg Når vi vet at en forutsetning for effektiv læring er at grunnleggende behov er dekket

Takk for oppmerksomheten Martin Meland