OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
OTH-prosjektet Skreddersydd opplegg for alle fag om… - DIFFERENSIERING OG YRKESRETTING … i OTH prosjektet for Selbu videregående skole.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
MAPPEVURDERING En innføring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
LK06 – fra ord til handling
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Tankekart og læringstrategi
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Vurdering for læring.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole

Innhold Fagdidaktikers rolle i prosjektet Å starte et prosjekt Å utvikle en ny klasseromspraksis Eksempler

Emosjoner Vurdering for læring Å forstå hva endring innebærer Å bli kjent med deltakerne og deres situasjon Å gi prosjektet et løft fra starten Å utvikle klasseromsledelse gjennom mestring

Kollegabasert veiledning Lærerne observerte hverandre etter en mal Mål: Dele erfaringer fra klasserommet Reflektere over egen praksis Skape et trygt læringsmiljø Bestemme mål og tiltak for videre arbeid

Modellæring Kompetansemiljøet introduserte et strakstiltak Mål: Øke elevenes tekstproduksjon gjennom skrive- og snakkerammer Skriftlige digitale tekster ( wikispaces/blogg /Fronter) Muntlig lydfiler (audacity/Fronter)

Planlegging Forelesning i planlegging av undervisning Mål: Utarbeide lokale temabaserte læreplaner Synliggjøre og tydeliggjøre mål og vurderingskriterier Tilpasse målene til elevgruppen Knytte tema til virkelighetsnære situasjoner Finne gode tekster og annet materiale

Metoder Kurs i Norwich hvor lærerne fikk en metodisk ”toolbox” Mål: Gi lærerne et utvalg metoder for å variere arbeidet med mål Bruk av alle intelligenser mot kompetanse i faget Variasjon i undervisningen

Vurdering Forelesninger i skriving og lesing (artikler) Mål: Synliggjøre skrive- og leseprosessen/strategier Innhold – vurderingskriterier Struktur – sjanger og skriverammer Språk – tilpasset tilbakemelding

Mappevurdering Ny modell for sluttvurdering Mål: Øke elevenes motivasjon og resultat Avslag på søknaden Modellen foreslås i nytt forsøk ?

Praksisendring Fem strategier 1.Lærer kjenner elevens ståsted 2.Lærer gir nyttig feedback 3.Lærer synliggjør mål og vurderingskriterier 4.Peer-assessment 5.Egenvurdering

refleksjon Endring er emosjonelt og kognitivt Endring tar tid Endring krever refleksjon i team

Modell Kognitiv mesterlære