”jeg leser aldri – men jeg leser alltid” om gutter og lesing Førde 7. sept. 2006 Liv Engen, Lesesenteret
Myter / forestillinger gutter leser ikke gutter leser ikke bøker gutter er ikke interessert gutter leser mer fakta enn skjønnlitteratur gutter liker fantacy Liv Engen, Lesesenteret 2006
Liv Engen, Lesesenteret 2006 mulige konsekvenser kan gjøre noe med selvoppfattelsen deres kan sette dem kulturelt og intellektuelt tilbake i forhold til jentene vil hemme den språklige utviklingen – noe som eksempelvis kan skape problemer med å kommunisere utenfor egne arenaer på jobb å kommunisere følelser Liv Engen, Lesesenteret 2006
Liv Engen, Lesesenteret 2006 Hva kan vi gjøre …. skape (opprettholde) engasjement sørge for at guttene får/møter mannlige, lesende rollemodeller lære dem å lese huske på, ha respekt for og ta vare på ulikheter slutte med elendighetsbeskrivelser Liv Engen, Lesesenteret 2006
Liv Engen, Lesesenteret 2006 Leserens ukrenkelige rettigheter (fra D. Pennac. Som en roman, om gleden ved å lese) Retten til ikke å lese Retten til å hoppe over noen sider Retten til å ikke lese ut en bok Retten til å lese om igjen Retten til å lese hva som helst Retten til å la seg påvirke Retten til å lese hvor som helst Retten til å skumlese Retten til å lese høyt Retten til å tie Liv Engen, Lesesenteret 2006
AK- -TI- - VI - TET - GRF: Lesing handler om … å kunne målrette å planlegge og klargjøre å utvikle grunnleggende forutsetninger (koding + språk GRF: Lesing handler om … å bearbeide/ omforme å kunne reflektere over egen forståelse/eget arbeid - VI - TET - Liv Engen, Lesesenteret 2006