”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

19 Leseproblemer, myter og misforståelser
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Darren Shan Av Anja Olsen Av Anja Olsen.
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Kari Pape Den gode assistenten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
8 Skumlesing.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Lørenskog Idrettsforening
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Språk og sosialisering
Kroppsøvingsdidaktikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Velkommen til klasse- foreldrene
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
The Reading Centre En tekst for alle? Individuell litteraturtilpasning Trude Hoel, Lesesenteret, UiS SAMSPEL 2007, 31. januar,
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
Velkommen til et nytt skoleår!
Har du et problem – har du også kunnskap.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa LUB
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Studieteknikk Bison.
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Gang.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Venner & valg Velkommen.
Lyrikk og poetisk språk
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

”jeg leser aldri – men jeg leser alltid” om gutter og lesing Førde 7. sept. 2006 Liv Engen, Lesesenteret

Myter / forestillinger gutter leser ikke gutter leser ikke bøker gutter er ikke interessert gutter leser mer fakta enn skjønnlitteratur gutter liker fantacy Liv Engen, Lesesenteret 2006

Liv Engen, Lesesenteret 2006 mulige konsekvenser kan gjøre noe med selvoppfattelsen deres kan sette dem kulturelt og intellektuelt tilbake i forhold til jentene vil hemme den språklige utviklingen – noe som eksempelvis kan skape problemer med å kommunisere utenfor egne arenaer på jobb å kommunisere følelser Liv Engen, Lesesenteret 2006

Liv Engen, Lesesenteret 2006 Hva kan vi gjøre …. skape (opprettholde) engasjement sørge for at guttene får/møter mannlige, lesende rollemodeller lære dem å lese huske på, ha respekt for og ta vare på ulikheter slutte med elendighetsbeskrivelser Liv Engen, Lesesenteret 2006

Liv Engen, Lesesenteret 2006 Leserens ukrenkelige rettigheter (fra D. Pennac. Som en roman, om gleden ved å lese) Retten til ikke å lese Retten til å hoppe over noen sider Retten til å ikke lese ut en bok Retten til å lese om igjen Retten til å lese hva som helst Retten til å la seg påvirke Retten til å lese hvor som helst Retten til å skumlese Retten til å lese høyt Retten til å tie Liv Engen, Lesesenteret 2006

AK- -TI- - VI - TET - GRF: Lesing handler om … å kunne målrette å planlegge og klargjøre å utvikle grunnleggende forutsetninger (koding + språk GRF: Lesing handler om … å bearbeide/ omforme å kunne reflektere over egen forståelse/eget arbeid - VI - TET - Liv Engen, Lesesenteret 2006