Organisering og arbeidet i kommunene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Læringsmiljø Hadeland /11 – 2013/14 Felles skoleutviklingsprosjekt for Gran, Lunner og Jevnaker i samarbeid med Karrieresenteret OPUS Hadeland.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
NESOs Formannskole klasse / 2014
Pedagogisk analyse.
LP-modellens endringsstrategi
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Presentasjon av LP-modellen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Melding til Stortinget…
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Felles innsats mot mobbing
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Praksiseksempel fra Lørenskog
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Den gode skoleeier I Nes.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Organisering og arbeidet i kommunene Levanger, 20. og 21. april 2006 Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Forutsetninger for deltagelse: Arbeidet organiseres og følger retningslinjene slik det er beskrevet i avtalen med Lillegården kompetansesenter i minimum to år Det legges praktisk til rette for lokal skolering som fagdager, opplæring av lederne av lærergruppene (gjelder reservering- og leie av lokaler, servering, osv.) Det gjennomføres evaluering med èn før- og ettermåling i samsvar med Høgskolen i Hedmarks intensjoner Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Skolene som arbeider med modellen: Organiserer lærerne i lærergrupper på 5 – 6 personer Setter av en årlig resurs til å gjennomføre minimum 18 møter i hver lærergruppe med varighet 1 - 2 timer. Det anbefales å ha en frekvens på 14 dager mellom møtene Velger en leder for hver lærergruppe Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Skolene som arbeider med modellen (forts.): Velger en koordinator for arbeidet innad på skolen Setter ned en arbeidsgruppe på skolen Mottar ekstern veiledning fra den lokale PP-tjenesten, minimum 2 ganger pr semester i hver enkelt lærergruppe Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Lærergruppene Omfatter lærerne på skolen Arbeider etter prinsippene i LP-modellen som blant annet innebærer at: Deltakerne i lærergruppene skal legge fram utfordringer fra egen praksis Det skal brukes tid mellom møtene i lærergruppene til å innhente informasjon og gjennomføre tiltak Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

PP-tjenesten Deltar med minst to fagansatte Gjennomgår opplæring i LP-modellen Avsetter arbeidstid til veiledning i lærergrupper på LP-skolene, minimum to ganger pr. semester Følger opp skolekoordinatorene og lederne for lærergruppene i form av samarbeidsmøter Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Leder for lærergruppene Har ikke en annen lederfunksjon i skolen (som for eksempel teamleder) Har ansvaret for framdriften i arbeidet i den enkelte lærergruppe Sørger for at arbeidet gjennomføres i samsvar med fasene og prinsippene i LP-modellen Har fokus på og drøfter den interne kommunikasjonen i gruppa med de andre deltakerne Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Skolens koordinator Er skolens bindeledd mot PP-tjenesten og kommunens LP-koordinator Leder møtene i skolens arbeidsgruppe og har ansvar for referatet Er ansvarlig for gjennomføring av kartleggings- og evalueringsarbeid i skolen i nært samarbeid med Høgskolen i Hedmark Har avsatt minimum 2 timer pr. uke for å koordinere arbeidet med LP-modellen Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Skolens arbeidsgruppe Omfatter skolens ledelse, koordinator, en eller flere ledere fra lærergruppene Har hovedansvaret for å koordinere framdriften internt på hver skole Har fokus på tema, utfordringer eller problemstillinger som skolen bør løfte opp og arbeide med på et overordnet nivå Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Skolens ledelse Legger til rette for arbeidet i skolen i samsvar med prinsippene i LP-modellen Sørger for at nødvendige vedtak fattes og iverksettes i skolen Sørger for at skoleomfattende tiltak blir iverksatt og fulgt opp Deltar i skolens arbeidsgruppe og er med på fagdagene for lærere Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Kommunens lp-koordinator Legger til rette for regionale og lokale kurs/samlinger samt ulike møter Har hovedansvar for samarbeid med Lillegården kompetansesenter Holder jevnlig kontakt med LP-skolene og PPT Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Lillegården kompetansesenter Har i samarbeid med Høgskolen i Hedmark det faglige ansvaret for arbeidet med LP-modellen Har faglig ansvar for innholdet i opplæring i LP-modellen for PP-tjenesten, lærergruppeledere, koordinator og rektor, samt fagdager for skolens ledelse, lærere og PP-tjeneste Veileder PP-tjenesten i den enkelte kommune 2 ganger pr semester Oppretter og administrerer et elektronisk konferanserom for PP-veiledere i LP-modellen Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Høyskolen i Hedmark Har hovedansvaret for å gjennomføre kartlegging og evalueringen av arbeidet med LP-modellen lokalt Gir tilbakemelding til skolene Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Kompetanseutviklingen for kommuner som deltar i implementeringen : Skolering og oppfølging av deltakerne fra PP-tjenesten (3 moduler) Skolering og oppfølging av lederne av lærergruppene 4 fagdager for alle involverte fagpersoner i kommunen Materiell til deltakerne: Bøker med innføring i teorigrunnlag og anvendelse av analysemodellen, artikkeltjeneste Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Kompetanseutviklingen for kommuner som deltar i implementeringen (forts.) E-læring gjennom elektroniske konferanser og LP-modellens websider Evaluerings- og kartleggingssystemer for LP-skolene – Høgskolen i Hedmark Støtte fra rådgivere ved Lillegården kompetansesenter Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Fokus på fagdagene: Forskningsbasert kunnskap om sammenhenger mellom læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte og atferd i skolen. Presentasjon av resultater fra evalueringen av utprøvingen av LP-modellen Teoretisk grunnlag for LP-modellen med vekt på systemteori Gjennomgang av de ulike fasene i analysemodellen Arbeid i lærergrupper Prinsipper for implementering Valg av pedagogiske tiltak og strategier med sannsynlig eller dokumentert effekt Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

Fokus på fagdagene (forts.): Valg og utvikling av tiltak og strategier: Klasseledelse Utvikling av relasjoner mellom elev og lærer Sosial kompetanse og relasjoner mellom elever Strategier for tilpasset opplæring Regler og bruk av ros og oppmuntring Samarbeid mellom hjem og skole Veiledning og kommunikasjon i læregrupper Innhenting av informasjon: Observasjon Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no

www.lp-modellen.no Lillegården kompetansesenter Bergsbygdaveien 8 3949 Porsgrunn www.lp-modellen.no