Trageton: ”Å skrive seg til lesing”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Digital kompetanse i grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
”Å skrive seg til lesing”
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ressursforelesning A09 – våren 2010
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Skriving som kommunikasjon
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
”Morderne” Fra novelle til film.
IKT i begynneropplæring
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å lære å lese og skrive.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

Trageton: ”Å skrive seg til lesing” GLSM – ressursforelesning – fredag 19.mai 2006 for A05-kullet Eva Michaelsen (norsk) og Vibeke Bjarnø (IKT)

Eksemplene i denne presentasjonen er hentet fra følgende kilder: Praksisfeltet – det er gitt tillatelse til bruke i undervisningssammenheng ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Fra Arne Tragetons bok ”Å skrive seg til lesing. IKT i småskolen” Fra nettressurser forfatter har gjort tilgjengelig via www.hsh.no Vibeke

”Å skrive seg til lesing” Arne Trageton – IKT i småskolen www.hsh.no – finnes mange tekster, videoer, artikler etc. Hva trengs? Et par (gamle) PC’er med tekstbehandlingsprogram Skriver i klasserommet Vibeke

Fysisk læringsmiljø med datakroker Eva Kilde – Figur – Arne Trageton

IKT ikke som eget fag, men i beste fall et effektivt læremiddel! Norsk Lese og skrive: bli fortrolige med å bruke informasjonsteknologi Nettsted for Tekstskapning på data 1.-4. klasse: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/ Innslag på TV2-nyhetene: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/video.htm Vibeke

L97 - småskoletrinnet Temaorganisert tverrfaglig læring skapende aktivitet lek som arbeidsmåte praktisk arbeid som virkemiddel Eva

Datamaskinen som skriveverktøy Lett å lese sin egen skrift Lett å rette det en ikke er fornøyd med Lett å dele opp ord Bokstavene står alltid riktig vei Fordel for elever med dårlig finmotorikk Elevene skriver lange tekster på kort tid Positiv opplevelse av å mestre skriving Eva

TEKSTSKAPING… innebærer å… Skrivingen må ha en funksjon for barna skrive meningsfulle tekster sammen med andre bruke det skriftlige språket til noe nyttig få regelmessig skrivetrening få mye øving i å uttrykke seg skriftlig Skrivingen må ha en funksjon for barna Skriving er kommunikasjon Eva

Prinsipper som innebærer en styrking av norskfaget Datamaskinen er et arbeidsredskap Elevene er produsenter, ikke "konsumenter” Elevene lærer bokstavene via tastaturet og "skriver seg til lesing” Individualisering i lese- og skriveopplæringen (tilpasset opplæring) Eva

Motivasjon og mestring Skrivearbeidet knyttes til aktuelle tema eller egne tekster etter elevens egne interesser Preg av ”skrivelek ” Samarbeid to og to: skriving / samtale Godt utgangspunkt for foreldresamarbeid Skriftforming fra 3.klasse Finmotorisk trening gjennom tegninger til tekstene Eva

KOMMUNIKASJON Elevene Teksten blir stimulert og oppfordret til å snakke om det de skriver må forklare seg slik at medelevene forstår det lærer å stille spørsmål og lytte til hverandre – (elevene får respons og gir respons) Teksten har et innhold som ligger nært opp til elevens livsverden og interesser bygger på det elevene kan fra før har naturlige mottakere (ikke bare læreren) Eva

Skrivesituasjon og skrivetema lek som utgangspunkt for fortelling verkstedarbeid - skriftlig presentasjon fakta om tverrfaglige tema brev til familie brev til andre barn (f.eks vennskaps-klasse) skuespillmanus eventyr bøker aviser Eva

Maskinskrift eller håndskrift? L97- 2.klasse bruke bokstavane og gradvis erobre lese- og skrivekunsten. Ta i bruk samanhengande skrift når dei har automatisert samanhengen mellom lyd og bokstav og det fell naturleg for dei leike på datamaskin, skrive og teikne L97 - 3.klasse arbeide med å utvikle ei samanhengande handskrift skaffe seg vidare røynsle i å lese og skrive, til dømes på datamaskin

Kunnskapsløftet - overordna ALLE fag skal arbeide med de fem grunnleggende ferdighetene – integreres på det enkelte fags premisser: å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne lese å kunne regne å kunne bruke digitale “Elevene og lærlingene skal i arbeidet med fagene tilegne seg de grunnleggende ferdighetene, som er forutsetninger for videre utvikling og læring.” http://skolenettet.no/nyUpload/Lareplan/fastsatt/pulje1/IM1037-Kunnskapsloeftet.pdf Vibeke

Kunnskapsløftet – kompetansemål Etter 2. årstrinn (utdrag): Skriftlige tekster (…) snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur bruke datamaskinen til tekstskaping (…) Sammensatte tekster arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser (…) Vibeke og Eva

Kunnskapsløftet – kompetansemål Etter 4. årstrinn (utdrag): Skriftlige tekster (…) skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder vurdere og sammenligne egne og andres tekster foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett Sammensatte tekster lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde (…) Vibeke og Eva

Skrive først - lese etterpå? For de fleste barn er det lettest å skrive seg til lesing (Chomsky 1982). Når barna skal skrive, lyderer de seg fram til stavemåten (”invented spelling”), sammenhengen fonem-grafem blir tydelig bokstavbildet er tydelig og likner på det som fins i trykte bøker Eva

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) Eva

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) eget navn Eva

Det begynner med bokstavrekker, så navn, så noe mer… Vibeke

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) eget navn barnet forteller hva bokstavrekkene betyr ”invented spelling” bevissthet om orddeling mange barn skriver seg til lesing i løpet av 1.klasse Eva

Eva

Utkast til selvproduserte bøker Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Amins bok: ”Dikt om dyr” Vibeke

Klasseromsbibliotek - inspirasjon for tekstskaping i ulike sjangrer bildebøker med få ord/mange ord illustrerte barnebøker lange fortellingsbøker for de mest avanserte leserne faktabøker for barn aviser barneblad og tegneserier (?) Eva

”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4 ”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4. Klasse” 1999-2002 - Prosjektevaluering Sammenlikning av til sammen 290 elever i 3.klasse i ”PC-klasser” og håndskriftklasser viser at barna som skriver på PC utvikler et høyere skrivenivå med bedre innholdskvalitet bedre fortellinger færre feil penere håndskrift (men litt lavere tempo. Håndskrifttreningen er utsatt til 3.klasse) Eva Vibeke kort kommentar ift ny forskning på Tragetonmetoden: NKUL:

Diskusjonsoppgave - I Dere skal arbeide med metoden “Å skrive seg til lesing” i en 2.klasse. Målet er at hver enkelt elev skal ende opp med en egenprodusert bok som skal publiseres i klassen via skolens læringsmiljøsystem. Hver elev skal også få trykket opp et eksemplar i farger. Diskuter i hvilken grad, og eventuelt på hvilken måte, elevenes tekster skal rettes før publisering.

Diskusjonsoppgave - II Lag et undervisningsopplegg der metoden ”Å skrive seg til lesing” er integrert. Bestem selv ulike rammefaktorer. Begrunn valgene med utgangspunkt i teori om skriftspråkutvikling, lesing og leseopplæring. Skisser opplegget stikkordsmessig.