IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Mappevurdering i it’s learning
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
muligheter og utfordringer
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Vurdering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Mappemetodikk.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Vurdering i matematikk
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Plan Mappevurdering – kort om prinsipper og bakgrunn –Offentlige dokumenter om mappevurdering –Hva og hvorfor –Noen sentrale begreper Digital støtte til mappeprosesser Muligheter og begrensninger ved ulike teknologiske tilnærminger Noen skoleeksempler

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Offentlige dokumenter – politiske føringer Kvalitetsutvalgets innstilling ”I første rekke”, NOU 2003:16 ”Mappe tas i bruk både i opplæring og som del av vurderingen av elever og lærlinger ved sentralt og lokalt gitte eksamener og fagprøven i grunnopplæringen. ” ”Mappe tas i bruk som den del av grunnlaget for underveis og standpunktvurderingen.”

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo St. meld. 30: ”Kultur for læring”, ( ): ”Kvalitetsutvalget foreslår at mapper skal tas i bruk både i opplæringen og som en del av vurderingen av lærlinger og elever” Program for digital kompetanse (PfDK) ”Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivåer i utdanningen.”

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Forskrift til opplæringslova § 3-3. Undervegsvurdering og sluttvurdering Elevane skal ha undervegsvurdering og sluttvurdering. Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurderinga skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av grunnskoleopplæringa.

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Formålet med underveisvurdering (med eller uten karakter) er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. For å nå kompetansemålene må elevene få tilbakemelding om hva de mestrer og hva som skal til for å bli bedre i faget.

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Karakterer skal suppleres med begrunnelse og veiledning om hvordan eleven kan bli bedre i faget. Karakterer underveis i opplæringen skal settes på grunnlag av den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunkt vurderingen skjer, og ut fra det som er forventet på dette tidspunktet. Elevane skal kunne delta i vurderinga av sitt eige arbeid.

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Sluttvurdering Formålet med sluttvurdering er å gi informasjon om nivået til elevene ved avslutningen av opplæringen i faget. Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering og vurdering til fag- og svenneprøver. Standpunktkarakteren skal ikke være noe ”gjennomsnitt” av tidligere terminkarakterer eller prøvekarakterer, men skal relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes. Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget. Standpunktvurderingen må ta utgangspunkt i et bredt vurderingsgrunnlag. Gjennom underveisvurdering får lærer og elev kunnskap om elevens faglige progresjon og det kompetansenivået som eleven har oppnådd ved avslutningen av opplæringen.

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Mappe – en definisjon ”En mappe består av en systematisk samling elevarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte elevmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået i forhold til visse felles oppsatte mål, og den må vise elevens selvrefleksjoner og holdninger til emnet.” (Temahefte fra Uninett ABC)

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo To former for vurdering 1.Formativ vurdering: –Å gi studenten informasjon om egen framgang og danne grunnlag for forbedring av læringsstrategier –Vurdering for læring 2.Summativ vurdering: –Å danne grunnlag for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanningssammenheng eller ved jobbsøking –Vurdering av læring

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Noen begreper Mappe, mappevurdering, mappemetodikk Portefølje, porteføljevurdering, porteføljemetodikk Portfolio, portfolio assessment Digitale mapper, E-portfolio

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo En modell for mappeprosesser (Dysthe 2002) Lærings- fase 1 Individuelt arbeid Samarbeids- grupper Kasusbasert/ problemorientert læring Prosesskriving Veiledning Lærings- fase 2 Kriteriearbeid Egenvurdering Utvalg Refleksjon Lærings- fase 3 Kriterier Presentasjon Evaluering: Lærervurdering Egenvurdering Medstudent- vurdering Sensorvurdering Refleksjon Nye læringsmål Arbeids- mappe Presen- tasjons- mappe Mål for arbeidet

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo To typer mapper Arbeidsmappe/læringsmappe/kladdemappe –arbeidsredskap underveis i læringsprosessen –inngår ikke i vurderingen, eleven er mottaker –Brukes gjerne i utviklingssamtaler Vurderingsmappe/presentasjonsmappe/ skrytemappe –brukes i sluttvurdering –lærer/sensor er mottaker

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Mappevurdering Et læringsredskap – elevene kan selv bedømme, vurdere og synliggjøre hva de faktisk har lært, hva de ønsker å lære, hvor de har sin motivasjon og sine sterke sider, og hva de ønsker å forbedre Et vurderingsredskap – mangfoldig dokumentasjon som gir et nyansert og godt grunnlag for vurdering av både studentenes utvikling og kvaliteten av den undervisningen de har fått

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Mappevurdering av eller for læring Mappevurdering av eller for læring Vurdering av læring Viser utvikling Viser utvikling Legger vekt på hva eleven har lært, hva eleven kan Legger vekt på hva eleven har lært, hva eleven kan Legger vekt på produkter Legger vekt på produkter Krever ikke aktiv deltakelse fra elevene Krever ikke aktiv deltakelse fra elevene Vurdering for læring Støtter utvikling og læringsprosesser Støtter utvikling og læringsprosesser Krever aktiv deltakelse fra elevene Krever aktiv deltakelse fra elevene Legger vekt på prosess og progresjon Legger vekt på prosess og progresjon Refleksjon er viktigst Refleksjon er viktigst

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Lærerens tre roller Å veilede Å støtte Å vurdere Dette kan være et dilemma som må diskuteres blant lærere og elever

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Fysiske eller digitale mapper? Fysiske mapper, egnet til oppbevaring av papirbaserte dokumenter Digitale mapper, egnet til å lagre digitale produkter

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Aktuelle teknologier for digitale mapper (Diskett), CD-rom, USB-stick eller annet bærbart lagringsmedium Lagringsområde på lokal PC eller server på skolen Nettbaserte teknologier: –Læringsplattform, LMS –(Nettsted, blogg/wiki)

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Fordeler ved digitale mapper Lettere å oppdatere Lettere å publisere for en større offentlighet Lettere å inkludere ulike skrivesjangre Lettere å bidra med multimedialt materiale Lettere å utvikle kollektive mappetekster Oppbevare, flytte, utvide, finne igjen (fra Wikibøker )

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Ulik grad av åpenhet i digitale mapper Kun eleven selv, samt lærer har innsyn Elevene har innsyn i hverandres mapper i visse tilfeller Alle elevene har innsyn i hverandres mapper. Mappene ligger åpent på nettet, mens noen dokumenter er passord- belagt Alt mappe- innhold er åpent for alle på nettet Lukkede Åpne (Etter Hildegunn Otnes i (Dysthe 2003))

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo LMS -muligheter og begrensninger Fleksibel passordbelagt tilgang Struktur –Lærerstyrt –Alle arbeider, tilbakemeldinger og refleksjoner på ett sted Verktøy til støtte for grupper og samarbeid Tilgangshåndtering Mulighet til å lagre ulike sjangre og medieformer Hemmende i forhold til varierte og kreative vurderingsformer Vanskelig å flytte ??

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Samlemappe INDIVIDUELLLE OG FELLES PRESENTASJONS-MAPPER Utvalgskriterier ELEVMAPPE: Utvalgte arbeider, både individuelle og gruppearbeider

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Erfaringer fra en barneskole Pilotprosjekt med noen lærere Erfaringer –Strukturdiskusjon –Bedre oversikt –Fleksibilitet og tilgjengelighet –Individuell tilpasning –Utviklet IKT-kompetanse

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Eksempler på arbeider – norsk vgs Mappearbeid Presentasjon av eleven Intervju av medelev Personkarakteristikk Novelle Novelleanalyse Leserbrev Intervju Bokanmeldelse Teateranmeldelse Artikkel Til vurdering Tre tekster, en skal være på sidemål To tekster skal være lange (ca. 4 sider) En av tekstene skal være knyttet til arbeidet med noveller En av tekstene skal være en sakprosatekst

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Elevenes egenvurdering Hvilke tekster skal inngå i vurderingen? Hvorfor har du valgt akkurat disse tekstene? Hvilken tekst er du mest fornøyd med og hvorfor? Hvilken tekst er du minst fornøyd med og hvorfor? Hvordan har du jobbet med mappen? Har du hatt utbytte av responsen? Er det noe du ville gjort annerledes?

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Noen egne erfaringer Uklar summativ vurdering –Vurderer det samme arbeidet flere ganger –Rollekonflikt i vurderingsarbeidet –Vektlegging ved summativ vurdering – mappearbeider/refleksjonsnotatet –Krevende oppfølging underveis –Gir kontinuerlig studentinnsats

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Noen utfordringer Nødvendig digital kompetanse Erfaringer med digitale mapper Vurderings- og responskompetanse Bredde eller enhetlig tilnærming? Grad av åpenhet Digitale mapper administrasjons- eller læringsverktøy? Fare for overproduksjon

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Et eksempel fra USA Prøver nesten hver dag Karakter på alle oppgaver Mappelevering av alle ukeoppgaver hver fredag Mappekarakter hver mandag Karakterbok hver 6. uke

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Målsetting og refleksjon Egenvurdering og klare vurderingskriterier Kontinuerlig vurdering

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Til ettertanke Hva skal elevenes arbeidsmappe innholde? Hvilke arbeidsformer skal benyttes i arbeidet? Hvordan skal arbeidet med kriterieutvikling foregå? Hvilke kriterier skal gjelde for utvalg til vurderingsmappa? Krav til refleksjon over utvalget? Hvordan skal vurderingsmappa presenteres? Skal det være medelev-vurdering? Lærervurdering? Sensorvurdering (eksamen)? Skal det legges opp til refleksjon som ender opp i nye læringsmål eleven skal jobbe videre med?

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Noen nettressurser Uninetts temahefte om digital mappevurdering: – Skolenettet om mappevurdering: – age=NOhttp://skolenettet.no/moduler/Module_FrontPage.aspx?id=11993&epslangu age=NO 10 steg til digital mappevurdering: – Wikibøker er et bibliotek med gratis lærebøker og annet læremateriale. –