Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
IA i kommunal sektor Liv Overaae, November KS Arbeidsgiverutvikling 2008 Status IA k. sektor •Sykefravær: –Fortsatt store utfordringer –Lyspunkter.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
IPS Molde Individual Placement and Support
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
DET TRE-HODEDE TROLLET
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kompetanse for mangfold
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Hvorfor satse på IA? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Hvorfor satse på IA?.
Nettverksmøte den
Utskrift av presentasjonen:

Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008 Arbeid for alle, eller bare for noen? Stolt og unik Liv Overaae KS

- det er i kommunen livet leves! Lokaldemokrati Nærmiljø: Skole og barnehage Bolig Arbeid og arbeidsrettede tiltak Kultur, fritidsvirksomhet, aktiviteter Transport Reguleringsplan, plan og bygningsloven 2008 Kommunen betyr: Lokaldemokrati – politisk deltakelse i samfunnet Nærmiljø – luften du åuster i , tilgjengelighet til bygning erog uteområder, inneklima Oppvekst, en skole og barnehage for alle Bolig – god standard, tilstrekkelig - bomiljø Arbeid – og arbeidsrettede tiltak Opplevelser Transport – fremkommelighet, tilgjengelighet Sosial- og helsetjenester Reguleringsplan, plan og bygningsloven Tilrettelegg for at menneskers liv blir godt KS Omstilling og konkurranse

Utfordringer og muligheter Kommunene er egne geografiske, politiske, juridiske og økonomiske enheter som skal ivareta velferdsoppgaver på lokalt Kommunene er svært forskjellige i størrelse, kompetanse osv. Samtidig er de styrt av mange statlige aktører, som trekker i mange retninger 2008 KS Omstilling og konkurranse

KS er en Arbeidsgiverorganisasjon Interesseorganisasjon – kommunale rammebetingelser Utviklingsaktør: konsulentvirksomhet, lederprogrammer, kvalitets- og effektivitetsutvikling Egen FoU-ordning Medlemsorganisasjon 2008 I dette perspektivet, vil jeg ha fokus på interesseorganisasjonen, utviklingsaktøren og arbeidsgiverorganisasjonen KS Omstilling og konkurranse

NAV-reformen : Kommune-stat Flere i arbeid og aktivitet- færre på stønad Et system som er enklere for brukerne og bedre tilpasset brukernes behov En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning 2008 Kompetanseplanen for NAV- kontorene er under arbeid. Målet er å ha et felles opplegg for kompetanseutvikling for de ansatte på kontorene. Planen skal gjelde fram til 2010, og omhandle kompetansebehov og tiltak knyttet til etablering, drift og utvikling av NAV- kontorene. Planen skal beskrive tiltak som skal sørge for kritisk kompetanse som støtter opp under NAV- reformens mål. Planen er så langt svært beskrivende, det er viktig at den har fokus på utfordringene, målet med reformen!! strategi for kompetanseutviklingen og mulige løsninger for en felles kompetansebygging i kontorene. Det er vesentlig å definere HVA som er den kritiske kompetansen - hva er det nødvendig å kunne - som leder og medarbeider i et NAV-kontor? En annen utfordring som må tydeliggjøres er hvordan kombinere sentrale kompetansetiltak og lokale behov. Gruppen skal jobbe videre med å tydeliggjøre de bærende prinsipper for kompetansebygging, og hva som skal være strategien. KS Omstilling og konkurranse

NAV – noen viktige områder Bred definisjon av arbeidslinja Mange brukere er ressurskrevende Må fylles med innhold – virkemidler Samordning gir effekter for brukere med sammensatte behov 2008

Brukerretting: Styrker tilliten mellom brukere og tjenesten Et mer helhetlig bilde av brukerne; bidrar det til at virksomheten får verdifull kunnskap som gir både engasjerte medarbeidere og mer fornøyde brukere Mer fornøyde brukere; sikrer sentrale forvaltningsverdier som rettssikkerhet og likebehandling Brukermedvirkning bidrar til: et bedre arbeidsmiljø mer faglig utfordrende oppgaver for de ansatte i deres hverdag 2008 Å bli hørt Å få innflytelse Å bli møtt med respekt Brukerne krever mer enn før Brukerinndragelse - viktig stikkord i kvalifiseringsprogrammet og NAV kontorets tjenestetilbud/tjenesteutvikling. Trondhjem kommune (ikke NAV kontor og derfor ikke offisiell kvalifiseringsstønadskommune ennå ) jobber med et kvalifiseringsopplegg hvor brukerne definerer behov og er med på å lage kvalifiseringstiltakene selv - det gir gode resultater og høy grad av mestringsopplevelse blandt brukerne. Bør AID/NAV stille krav til brukerinndragelse ved utforming av tiltaksplassene...? Jfr behovs analyser - hvordan skal vi sikre at vi har de riktige tiltakene til brukerne våre??? DETTE BLIR MEGET VIKTIG FREMOVER! hvis vi ikke har tiltak som passer brukerne når vi ikke målene i reformen om fler i arbeid og færre på trygd! Styrker tilliten mellom brukere og tjenesten Et mer helhetlig bilde av brukerne; Når vi tar brukernes ønsker og behov på alvor, bidrar det til at virksomheten får verdifull kunnskap som gir både engasjerte medarbeidere og mer fornøyde brukere Mer fornøyde brukere; Dialog og åpenhet med brukerne om myndighetsutøvelsen sikrer sentrale forvaltningsverdier som rettssikkerhet og likebehandling Brukermedvirkning bidrar til: et bedre arbeidsmiljø mer faglig utfordrende oppgaver for de ansatte i deres hverdag KS Omstilling og konkurranse

Verdier for kommunene som arbeidsgivere Det unike oppdraget Den åpne organisasjonen Kompetente medarbeidere Helhetlig og utfordrende lederskap 2008 Kompetente medarbeidere Samarbeid Interkommunalt samarbeid Samarbeid med utdanningssektoren/ institusjoner Samarbeid med sykehusene Nytenking/ innovasjon Tenke nytt om kompetanse – hvem skal utføre oppgavene? Kan ny organisering løse arbeidskraftsutfordringene? Bruk av teknologi Strategier- systematikk Lokale arbeidsgiverstrategier Systematisk strategi for hospitering Kompetansesenter Traineeprogram, rekrutteringspatruljer Et knippe av tiltak og strategier Langsiktige tiltak for å beholde engasjerte medarbeidere KS Omstilling og konkurranse

Hvordan jobber KS med kvalitetsutvikling Hvordan jobber KS med kvalitetsutvikling? - eksempler på prosjekter/nettverk Samordning av tjenester til barn og unge Fokus på gode og varige modeller for koordinering og samarbeid. Et mål er å øke bruken av individuell plan. Styringsgruppe med flere fagdepartementer og KS. Prosjektet er i oppstartfasen. Samarbeid om etisk kompetanseheving Fokus på lokale arenaer for etisk refleksjon HOD, arbeidstakerorganisasjoner, KS www.ks.no/etikk 2008 Prosjektet mål er å stimulere kommunene til å: Etablere møteplasser for etisk refleksjon Øke de ansattes kompetanse om etikk og etiske utfordringer 100 kommuner skal i løpet av prosjektperioden 08-09 inviteres til å delta, 27 deltar nå pr okt 2008 Gjennom prosjektet utvikles: Modeller for etablering av møteplasser for etisk refleksjon Verktøy for etisk refleksjonsarbeid Opplæringsprogram i etikk E-læringsprogram i etikk KS Omstilling og konkurranse

Flink med folk i første rekke Består av to delprosjekt Psykisk helse og rus Kompetanseplanlegging og –utvikling Fremme bedre ledelse av tverrfaglig samarbeid gjennom å støtte kommuner som satser systematisk på å utvikle lederkompetanse 2008 KS Omstilling og konkurranse

Flink med folk i første rekke 2008 Ledelse og medarbeiderutvikling Tverrfaglig holdning og handling Lederrollen: Helhetlig og utfordrende ledelse Kompetente medarbeidere; kompetanseplanlegging og – utvikling Brukermedvirkning Etisk refleksjon

Arbeid er 2008 er å utnytte sine evner og anlegg til beste for seg selv og samfunnet.

Politisk målsetning entydig 2008 Arbeid er viktig; Ordinært arbeidsliv Vekst-bedrifter Dagsentre

IA- avtalen Delmål 2 i avtalen: Rekruttere personer med redusert funksjonsevne Beholde - rekruttere Tilrettelegging på arbeidsplassen 2008 Iavtalen har økt fokus på delmål 2: Attføringssentret i Rauland (senter for arbeidsretta rehabilitering) og andre rehab inst. (valnesfjord, Hernes) Viktige institusjoner for avklaring av arabeidsevne. KS Omstilling og konkurranse

Hindringer? Usikkerhet omkring Bistand Økonomi Endringer Varighet Holdninger Arbeidsgiver Ansatte Brukere 2008

Når målet er arbeid…. Bistand Tilrettelegging Forutsigelig Arbeidstrening? Feriejobb Operasjon dagsverk Arbeidsuke Overgang skole - arbeidsliv 2008

2008 kommuner og fylkeskommuner skal legge til rette for tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring av barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.

Utvikle gode tjenester Bidra i lokalsamfunnet 2008 Oppdraget Yte gode tjenester Utvikle gode tjenester Bidra i lokalsamfunnet Fokus på den enkeltes kompetanse Tilpasse oppgaver og forhold Mestring - utvikling KS Omstilling og konkurranse