Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

Teknologi i klasserommet
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Hønefoss politistasjon
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Tilpasset opplæring i en lærende skole
ELEVMEDVIRKNING.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Elektrofagene-info fra EOSØR
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Frogn videregående skole
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Videregående skoler i Skien
Overgangsprosjektet – NY GIV
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Per Kristian Storstad AVGO
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Kompetanse for mangfold
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Framtid - Samspill - Skaperglede
Norsk skole.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard

26 år Gift Skien/Kristiansand Master i Offentlig politikk og ledelse Oxford Research Universitetet i Agder

Bakgrunn Lærekandidatordningen – Hva er det? – Planlagt løp mot grunnkompetanse innen yrkesfag – Begrenset antall læreplanmål (ILKP) Telemark fylkeskommmune ”Hemmeligheten i Reform 94”

”Med jobb i sikte” En analyse av gjennomføring i videregående opplæring og overgang til arbeidslivet for kandidater som omfattes av lærekandidatordningen i Telemark

Problemstilling Hvordan påvirker trekk ved individet og faktorer i systemet, prestasjonene til kandidater i et planlagt løp mot grunnkompetanse i videregående opplæring, og deres overgang til arbeidslivet?

Teoretisk grunnlag

”Ok, nå har jeg deltatt i trekningen angående spørreskjemaet. Mvh…”

Funn 1)Kompetansebevis (R 1 ) og Jobb (R 2 ) a) Positiv sammenheng b) NAV 2)Skole / Bedrift a) Ser alt under ett b) Bedrift best sammenheng med R 1 og R 2 3)Hjemmet a) Rus, kriminalitet, fosterhjem… b) Positivt for R 1, Ingen sammenheng med R 2

Funn forts. 4)Mestringstro – Overdreven mestringstro Prosent som gjennomfører VGO Mestringstro

Funn forts. 5)Tilpasset opplæring (TPO) a) ”Finnes det grenser for hvor tilpasset skolen skal være?” b) Positivt for R 1, men… c) Ingen sammenheng med R 2 = Bjørnetjeneste? Avviket mellom kandidatenes behov for TPO og systemets evne til å imøtekomme behovet gjør det rimelig å stille spørsmål om det er systemsvikt mellom etterspørsel og tilbud. Eller er heller spørsmålet: Hvor tilpasset må TPO være for å være tilpasset?

Funn forts. 6)Pushing a) Ingen sammenheng med gjennomføring i VGO (R 1 ) og overgang til arbeidslivet (R 2 ) b) Lite pushing - Puter under armene?

Hva var det viktigste du lærte deg i løpet av tiden som lærekandidat? 48 av 106: Fagrelatert kunnskap 42 av 106: - Lære av feil- Å være trygg på meg selv- Sosialt - Mer moden- Å møte til tida- Selvstendig - At jeg kan noe- Å stå på- Samarbeid - Ansvar- Å være del av en arbeidsplass- Mestring - Å være meg selv- Å fungere sammen med andre

Avsluttende tanker Jo mer vi vet, dess mer forstår vi at vi ikke vet Praksiskandidater – Et steg på veien? I Telemark: 30 % av de som avlegger fagprøve er voksne Gap for de som havner på utsiden – LKO en fornuftig løsning?