KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008 Pedagogiske verksteder kl. 12.30 – 14.30 Gruppe 3 Rom F106/107: Medier og kommunikasjon Service og samferdsel Design og håndverk Workshop på HiAk april 2008, Foto: Jorunn Dahlback
KIP AF Kompetanseutvikling og implementering av nye læreplaner Aksjonsforskningsgruppa Våre felles nøkkelbegreper: Mening Relevans Elevmedvirkning Workshop HiAk 2008, Foto: Jorunn Dahlback
Presentasjoner (ca 10 min pr framlegg): Medier og kommunikasjon ved Trine Dahl Service og samferdsel ved Ragnvald Holst - Larsen Design og håndverk ved Gunn Rigmor Lehren Workshop på HiAk april 2008, foto: Jorunn Dahlback
Spørsmål som innspill til diskusjonen i gruppa: Tilpasset opplæring til individuelle behov - Hva savner vi og hva skal det legges mer vekt på? Yrkesrelevans og mening i læreplanene? Hva savner vi og hva skal det legges mer vekt på? Hvordan utvikler vi et bedre samspill mellom skole og yrke (virksomheter)? Hva savner vi og hva skal det legges mer vekt på
Oppsummering: Vi utformer sammen to skarpe forslag / spørsmål som skal stilles til debattpanelet Disse skrives på veggavis (flipover) Workshop HiAk 2008 Foto: Jorunn Dahlback
Analysemodell basert på didaktiske kategorier Hvordan viser elevarbeidene at elevene har hatt mulighet / benyttet seg av f.eks. andre læringsarena som er yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at arbeidsoppgavene / arbeidsformen er meningsfull og yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at det faglige innholdet / kunnskapen som vektlegges er meningsfull og yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at kjennetegnene er kjent for elevene, at vurderingen er en framovermelding / en del av læreprosessen i fht. yrkesrelevans? Hvordan viser elevarbeidene at deres læreforutsetninger, kompetanse og (yrkes)interesser er tatt hensyn til / ivaretatt? Hvordan viser elevarbeidene elevenes individuelle mål i fht mening og yrkesrelevans? Analyse av lærernes planlegging Analyse av elevenes arbeider Læreforutsetninger (Kompetanse, interesser) Vurdering, kjennetegn og dokumentasjon Rammer og organisering Relevans Mening Demokratisk medvirkning Faglig innhold knyttet til emne og arbeidsprosess Læreprosessen arbeidsformer/ arbeidsoppgaver Kompetanse- og læringsmål © KIP DH team 2008
Læringsarbeid Læringsresultat Forutsetninger Rammer Mål Innhold, Læreprosess/ Arbeidsmåter Vurdering Elevene gjør Eks elevens: Tilrettelegging Dokumentasjon, Oppgaver, Valg, Medvirkning Vurdering osv Læreren gjør Eks lærerens: Tilrettelegging, Dokumentasjon, Oppgaver, Valg, Vurdering osv Didaktisk relasjonsmodell i læringsprosessen Modell: Grete Haaland Sund 2008 Læringsresultat
Workshop HiAk 2008 Foto: Jorunn Dahlback