KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Advertisements

Grete Haaland Sund HiAk,
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Implementering av nye læreplaner på VG2
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Pressekonferanse Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 23.august 2012 Økt gjennomføring i videregående opplæring.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Kreativitet og ideutvikling – Kunnskapsløftet
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
ELEVMEDVIRKNING.
Landsorganisasjonen i Norge
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
WORK SHOP Hiak april 2007 YFL-D&H. Implementering av nye læreplaner på VG2- Design og håndverk Arbeid i verkstedsgrupper knyttet til eget fagfelt.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Undervisningssektoren 2015
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008 Pedagogiske verksteder kl. 12.30 – 14.30 Gruppe 3 Rom F106/107: Medier og kommunikasjon Service og samferdsel Design og håndverk Workshop på HiAk april 2008, Foto: Jorunn Dahlback

KIP AF Kompetanseutvikling og implementering av nye læreplaner Aksjonsforskningsgruppa Våre felles nøkkelbegreper: Mening Relevans Elevmedvirkning Workshop HiAk 2008, Foto: Jorunn Dahlback

Presentasjoner (ca 10 min pr framlegg): Medier og kommunikasjon ved Trine Dahl Service og samferdsel ved Ragnvald Holst - Larsen Design og håndverk ved Gunn Rigmor Lehren Workshop på HiAk april 2008, foto: Jorunn Dahlback

Spørsmål som innspill til diskusjonen i gruppa: Tilpasset opplæring til individuelle behov - Hva savner vi og hva skal det legges mer vekt på? Yrkesrelevans og mening i læreplanene? Hva savner vi og hva skal det legges mer vekt på? Hvordan utvikler vi et bedre samspill mellom skole og yrke (virksomheter)? Hva savner vi og hva skal det legges mer vekt på

Oppsummering: Vi utformer sammen to skarpe forslag / spørsmål som skal stilles til debattpanelet Disse skrives på veggavis (flipover) Workshop HiAk 2008 Foto: Jorunn Dahlback

Analysemodell basert på didaktiske kategorier Hvordan viser elevarbeidene at elevene har hatt mulighet / benyttet seg av f.eks. andre læringsarena som er yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at arbeidsoppgavene / arbeidsformen er meningsfull og yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at det faglige innholdet / kunnskapen som vektlegges er meningsfull og yrkesrelevant? Hvordan viser elevarbeidene at kjennetegnene er kjent for elevene, at vurderingen er en framovermelding / en del av læreprosessen i fht. yrkesrelevans? Hvordan viser elevarbeidene at deres læreforutsetninger, kompetanse og (yrkes)interesser er tatt hensyn til / ivaretatt? Hvordan viser elevarbeidene elevenes individuelle mål i fht mening og yrkesrelevans? Analyse av lærernes planlegging Analyse av elevenes arbeider Læreforutsetninger (Kompetanse, interesser) Vurdering, kjennetegn og dokumentasjon Rammer og organisering Relevans Mening Demokratisk medvirkning Faglig innhold knyttet til emne og arbeidsprosess Læreprosessen arbeidsformer/ arbeidsoppgaver Kompetanse- og læringsmål © KIP DH team 2008

Læringsarbeid Læringsresultat Forutsetninger Rammer Mål Innhold, Læreprosess/ Arbeidsmåter Vurdering Elevene gjør Eks elevens: Tilrettelegging Dokumentasjon, Oppgaver, Valg, Medvirkning Vurdering osv Læreren gjør Eks lærerens: Tilrettelegging, Dokumentasjon, Oppgaver, Valg, Vurdering osv Didaktisk relasjonsmodell i læringsprosessen Modell: Grete Haaland Sund 2008 Læringsresultat

Workshop HiAk 2008 Foto: Jorunn Dahlback