Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering 2009-2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Forventninger og videre arbeid…...
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Melding til Stortinget…
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Nasjonale prøver.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Borre ungdomsskole
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Slåtthaug ungdomsskole
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Velkommen til Tastarustå skole
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Valg av fremmedspråk Nes vgs tilbyr i utgangspunktet fransk, spansk og tysk på nivå 1, 2 og 3. Men vi setter bare i gang grupper dersom de er store nok!
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Kompetanse for mangfold
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Foreldremøte 3. september 2018
Ved Kongsskogen videregående skole
Studiespesialisering
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering

Videreutdanning Et naturlig valg i perioden er fagene som omfattes av endringene i kompetanseforskriften, dvs. norsk/samisk, matematikk og engelsk. Forskriftsendringen er en generell endring, og det er derfor et mål at alle kommuner og fylkeskommuner skal ha lærere som deltar i videreutdanningen på disse områdene. Denne prioriteringen vil i denne perioden fortrinnsvis tilgodese personale som arbeider på grunnskolens ungdomstrinn og omfatte ca 50 prosent av midlene. Det vil også være naturlig å prioritere leseopplæring fordi det er lite tilgang på lesespesialister i skolen. Denne prioriteringen vil i denne perioden fortrinnsvis omfatte lærere i grunnskolens barnetrinn og omfatte ca 20 prosent av midlene. I tillegg foreslås det at noen midler avsettes til andre fag ut fra både lokale og nasjonale behov for videreutdanning. Naturfagene fysikk og kjemi og yrkesfaglige programfag peker seg nasjonalt ut som særlig aktuelle områder. Det vil være naturlig at disse midlene i denne perioden fortrinnsvis imøtekommer behov blant pedagogisk personale i videregående opplæring. Praktisk-estetiske fag og rådgivning peker seg også ut som aktuelle områder. Denne delen vil omfatte ca 30 prosent av midlene.

Videreutdanning for rektorer Departementet vil styrke rektorenes evne til å håndtere oppgavene som rektorene har ved å innføre skolelederutdanning for alle nytilsatte rektorer. Utdanningen skal ha et omfang på 30 studiepoeng og den skal gjennomføres innenfor en periode på maksimalt to år. Opplæringen skal være knyttet til rektors praksis på egen skole. Det skal legges mest vekt på den faglige og pedagogiske ledelsen. Utdanningen skal være en del av en masterutdanning i skoleledelse. Om lag halvparten av dagens rektorer ikke har formell kompetanse i skoleledelse. Tilbudet om opplæring vil derfor også bli gitt til denne gruppen. Staten dekker kostnadene for studieplassene, og kommunene og fylkene dekker kostnadene ved eventuelt ekstra tid til ledelse mens rektor deltar i lederopplæringen

Etterutdanning – nasjonalt styrt Det vil fortsatt bli bevilget penger til etterutdanning innen prioriterte områder –Begynneropplæring innen lesing –Begynneropplæring innen regning

Andre i RSK - Fag Tidlig innsats Klasseledelse Naturfag / Regnmakerne LUS Læringsstrategier Elevvurdering 2. fremmedspråk, spansk, tysk, fransk, Engelsk i England Karriereveiledning - videreutdanning

Andre satsninger - OU Samarbeid og sammenheng bhg-skole Tidlig innsats Partnerskap for karriereveiledning Prosjekter ”Fra ord til handling” (Nasjonale data) Skolevurdering Utvikling av skolen med tanke på å allokere ressursene annerledes Kompetanseutvikling knyttet til hjelperne (PP, barnevern, Helsesøstre m.fl) og skolen Alle overganger 0-18 år

Ressurgrupper Lesing –Veileder på hver skole Regning –Veileder på hver skole IKT –Veileder på hver skole Skoleledelse –Skoleledersamlinger i RSK

Rekruttering Jobbe videre regionalt for å skaffe nok lærere Utnytte den nasjonale og regionale kampanjen

Kartlegging av elever

Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering og prioritering